Ja, ben met je eens dat ik dat niet zo had hoeven formuleren, het stoot idd mensen af. Niet handig, zat te hoog in mijn frustratie.
Maar aan de andere kant: moet het altijd maar netjes en lief om mensen toch vooral niet op hun tenen te trappen? Op dit forum worden wel heftigere tonen aangeslagen tegenover elkaar. Misschien zorgt juist een heftigere toon er ook wel voor dat je daadwerkelijk geraakt wordt. Het gezellige mag er ook wel eens af misschien, want zo gezellig is klimaatverandering niet.
Deze alinea is een edit: toen de antiracismebeweging vorig jaar echt goed op gang kwam vond ik het ook echt niet leuk om als ādaderā te worden weggezet. Maar inmiddels zie ik dat antiracisme mede door de ferme toon en activisme zo veel heeft bereikt in het afgelopen jaar en dat bewonder ik inmiddels juist. De klimaatbeweging is daarmee vergeleken misschien wel veel te lief. Volgens mij kan er veel geleerd worden van black lives matter, zeker omdat het ook samenhangt met elkaar zoals eerder al werd benoemd.
Ik vind de reactie āmijn eigenbelang gaat voor klimaatā (de eerste na mijn eerste post, weet niet meer wie) trouwens inhoudelijk behoorlijk heftig. Als je dat zou zeggen in een discussie over bijv racisme (om nog maar eens de parallel te trekken) zouden de reacties niet mals zijn, terwijl het beide gaat om eigenbelang/collectief belang (of van anderen).
Overigens zijn we nu wel op het punt waarop het met reizen/vakantie weinig meer te maken heeft, dus wie verder wil discussieren over de aanpak van een klimaatdiscussie (buiten vliegreizen), verder in het duurzaamheidstopic?