Weet niet of je ook tips zoekt om te eten in Lissabon maar ik heb een lijstje van mijn favoriete plekjes van vorig jaar in Lissabon. Heb hem even aangepast want zag dat sommige restaurants inmiddels door covid permanent zijn gesloten, heb hem even in een spoiler gezet
Samenvatting
L’Éclair → naam zegt het al een beetje: hier kun je eclairs halen. Allemaal super mooi en echt van Franse kwaliteit. Ook goede koffie hebben ze hier.
Sorbettino → hier kun je ijsjes halen en ze hebben ook veel vegan opties. Echt één van de beste ijsjes die ik gehad heb, en neem vooral de walnoot. Midden in het centrum dus kun je daarna even op het pleintje om de hoek zitten of lekker door de stad wandelen.
Zenith → hier kun je de hele dag door ontbijten en lunchen (met cocktails als je wil). Super vriendelijk personeel en fijn plekje om binnen te zitten. Kaart is niet heel vernieuwend maar wel fijn: pannenkoekjes, bagels, avocado toast etc.
Farès → van buiten zit deze plek er niet heel aantrekkelijk uit maar dit is zo’n leuke plek! Ontzettende leuke sfeer hangt hier met gezellig personeel en een leuke mix van locals en reizigers. Ze hebben gerechten uit de Midden-Oosterse keuken. Mijn aanraders zijn de hummus (echt één van de betere) en de gepofte zoete aardappel met sour cream en rode peper. Ze hebben ook fijne soorten wijn op de kaart staan, wel kan het zo zijn dat je ineens shotjes doet met de medewerkers achter de bar haha.
Nicolau → voor ontbijt/lunch kun je hier de hele dag terecht. Super leuk interieur en een heel gezellig plekje om te zitten, ze hebben ook een fijn terras! Pannenkoekjes, eggs benedict, salades en bowls, soepen, toast etc.
Boa-Bao → hier liep ik per toeval tegenaan toen een ander restaurant vol bleek te zitten en zeker geen spijt van. Ze hebben een groot terras maar ook binnen hebben ze ruimte genoeg om te eten. Hier hebben ze allerlei Aziatische gerechten: van Thaise curry tot dim sum en bao buns. Vooral de dim sum en buns zijn hier een aanrader!
A Obra → buiten het centrum verstopt in een smal straatje dus de kans groot dat je der een keer of twee voorbijloopt. Maar zeker naar binnen gaan want hier kun je heerlijk dineren. Het is heel knus maar helaas ook weinig zitplek dus zou wat eerder of later op de avond gaan. Verassende gerechten en combinaties, en al helemaal voor de prijs!
Ook veel opties voor vega/vegan.
The Mill → in hetzelfde straatje als Zenith en Nicolau. Fijne plek voor ontbijt/brunch/lunch, zit op een wat rustiger plekje van de stad i.t.t Z&N. Ideaal om rustig een kop koffie te drinken en te eten.
Het geroosterde bananenbrood met mascarpone en fruit compote is mijn favoriet hier.
En als je nog tijd hebt/niet al vol zit is het misschien ook leuk om de food hallen van Lissabon te bezoeken. Time Out market, vooral de curry is heel lekker hier. Heb hier gegeten met wat mede reizigers die ik tegenkwam tijdens mijn trip en die waren ook heel tevreden over de visgerichten hier. Weet niet hoe het nu zit met corona en eventuele maximale aantallen van bezoekers overigens.
En natuurlijk pastel de nata halen maar dat lijkt me vanzelfsprekend
Ik heb ze overigens gewoon gehaald bij Manteigaria (officieel dus niet de echte echte maar bon).