Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik ben twee keer geweest! Het is echt superleuk <3

Eerste keer, drie weken:
Berlijn – Praag – Split – Venetië – Florence -> terug naar Amsterdam

Tweede keer twee weken (geloof ik?):
Montpellier – Valencia – (Madrid – Porto – Lissabon) – Barcelona -> en weer Amsterdam

Ik weet niet meer precies wat de volgorde van deel tussen haakjes was, want we moesten twee keer reizen over Madrid en ik weet niet of we daar op de heen- of terugweg bleven slapen.

@Oprah Welke plekken ga je bezoeken in Australië? Ik woon zelf in Sydney en ben ook naar Uluru/Alice Springs geweest, dus als je nog tips wilt voor die plekken, shoot! :smiley: Ik hoop volgende maand naar Melbourne en Tasmanië te gaan en ga binnenkort ook een paar dagen naar Canberra (is vanaf hier maar 3 uur met de bus). Als iemand nog tips heeft voor die plekken hoor ik het graag! Vooral Tasmanië vind ik spannend, want ik ga in mijn eentje, dus hopelijk zitten er in het hostel leuke mensen die met me naar de parken willen gaan.

Ik heb deze zomer ook geinterraild! Utrecht - Berlijn - Warschau - Krakau - Bratislava - Budapest - Zagreb - Pula - Wenen - Utrecht

Vanuit Bratislava zijn we ook in de omgeving van Partizanske geweest maar daar werden we rondgereden door een Slowaakse vriendin, was heel mooi maar zonder auto kan je daar weinig denk ik.
Pula is vrij lastig te bereiken met trein, met de bus wel oké maar duurt wel lang, maar wij zaten op een camping aan zee en het was absoluut worth it :heart:️ In één dag van Pula naar Wenen zou ik niet aanraden trouwens, we wouden eigenlijk overnachten in Ljubljana maar alles was superduur daar en we waren al aardig door ons budget heen dus toen zijn we in een keer doorgegaan. We waren toen ook al een goede drie weken onderweg dus sowieso al vrij gaar, als je het op de heenweg zou doen is het beter vol te houden denk ik.
Wenen naar NL was ook een lange reis maar met een aantal overstappen om even wat te lopen vond ik dat beter te doen.

Wij wouden dit rondje eigenlijk andersom doen trouwens, maar dan zouden we vrij onvermijdelijk tijdens Sziget in Budapest zitten en dan zijn alle hostels daar volgeboekt en we wouden niks boeken van tevoren. Weet niet of je Boedapest wil doen maar het is wel echt handig om er rekening mee te houden wanneer Sziget is :grin:

Heb je nog tips voor Sydney? Ben er een week in december!

Wij hebben vrij spontaan een weekje Texas geboekt. We vliegen op Houston, iemand nog tips?

2 likes

Leuk! Ik ben tijdens mijn rondreis een aantal dagen in Houston geweesst. Ik vond het NASA space center super tof om te bezoeken. En check even of er nog een rodeo te zien is, moet ook heel gaaf zijn.

Enn als je toch in Texas bent: Austin is 2,5 uur rijden vanaf Houston en dat is zo’n toffe stad!

Oeh leuk, ik vroeg me al af of het NASA Space Center de moeite waard zou zijn. Austin staat zeker ook op het programma! Ben Miljuschka’s Food Trucks aan het kijken en heb nu al trek!

2 likes

Ah jammer, maar in Sydney zelf is gelukkig ook heel veel te zien :slight_smile: In die periode is het treinspoor tussen Epping en Chatswood (dus zeg maar het hele centrum en verder) gesloten, dus houd rekening met irritante bussen ipv treinen. Volgens mij is het andere spoor dat rond het centrum gaat (City Circle) nog wel open. Ik verwacht dat ik er dan nog ben, maar ik ben ook aan het solliciteren op banen in Nederland dus misschien moet ik plotseling naar huis.

@Vesta Ik zou bij aankomst op het vliegveld direct een Opal Card kopen, daarmee kun je gebruik maken van al het OV. Op zondagen betaal je 2.70 dollar voor de hele dag met je Opal Card, dus dan neem ik vaak de ferry of ga ik naar de Blue Mountains (ongeveer 2.5 uur met de trein vanaf Central). Qua eten moet je Darling Harbour en Circular Quay vermijden, in the Rocks is het ook nog vrij toeristisch maar de meeste restaurants zijn daar wel prima. Mijn favoriete restaurant is Gigi’s in Newtown, dat is een veganistische Italiaan en de pizza’s zijn daar zo enorm goed dat je de kaas echt niet mist. Wat voor dingen vind je verder leuk om te zien/doen? Dan kan ik misschien gerichter tips geven haha.

1 like

Ik weet niet waar je allergisch voor bent maar in Singapore is ook veel Westers eten te krijgen! Het is er wel vrij prijzig. Het goedkoopste is om te eten bij hawkerstalletjes die bij elkaar in een soort ‘foodcourt’ zitten. Maar daar verkopen ze vaker Aziatische gerechten!

Mocht iemand opzoek zijn naar een Aziatisch land dat nog niet helemaal overspoeld is met toeristen; ga naar Myanmar! De mensen in dat land zijn zo ontzettend vriendelijk. Zo vriendelijk dat ik af en toe achterdochtig werd omdat er iets achter zou moeten zitten :joy_cat: Voorbeeld: op sommige plaatsen raakten de mensen in paniek toen we fooi achterlieten. Of sommige jongeren komen naar je toe, puur om Engels te oefenen.

We zijn in Yangon, Naypyidaw, Mandalay, Bagan en Inle Lake. De laatste 2 waren iets toeristischer, maar ook het mooist. Naypyidaw was het meest bizarre; dat is de nieuwe hoofdstad, gemaakt door de overheid. De stad is gebouwd voor heel veel mensen maar die wonen er niet. Het heeft een beetje Noord-Korea vibes daardoor.

Verder waren de treinen oké (wel bumpy) om mee te reizen en de bussen heel luxe (inclusief een tv’tje)!

7 likes

Klinkt geweldig! :heart_eyes: thanks!

Ik vertrek zaterdag naar Praag, hopelijk werkt het weer mee. Heb er zo’n zin in! Iemand nog must see’s of tips?

Oh no, dat is best veel inderdaad.

zeg dat nou niet, dan is het straks gedaan met de rust :joy: echt een van mn lievelings landen!

2 likes

Nee, toerisme is daar best op een dieptepunt gezien Myanmar de laatste tijd slecht in het nieuws is geweest vanwege de Rohingya. Veel mensen in de toerisme branche hadden het juist zwaar om rond te komen ;(

1 like

Heeft iemand aanraders m.b.t. verblijf in Stockholm? Liefst hotel of airbnb, geen hostel.

Ik heb een aantal jaar geleden in Birger Jarl geslapen, dat was heel goed.

1 like

Bedankt! Ook @Suvi ik zal alles eens gaan bekijken

1 like

Iemand wel eens op Kaapverdië geweest? Zoek een lekkere zonbestemming voor in februari. Ik lees dat de 3 voornaamste eilanden Sal, Boa Vista en Santiago zijn dus ik hoor graag welke het ‘beste’ is! Thanks!

2 likes

Wie weet een fijne plek om eind oktober/ begin november op vakantie te gaan? We willen denk ik een weekje gaan. Het liefst niet te duur en het hoeft ook niet heel ver. Wat ik nu heb gekeken wat nog een beetje lekker is qua weer/niet te ver zijn de Canarische Eilanden/Griekenland/Tel Aviv. Kan iemand iets aanraden of juist afraden? We hoeven niet per se een hele drukke plek, maar nog wat bedrijvigheid is wel fijn.

3 likes