Reizen / Vakantie (Deel 1)

Qua zoetigheden sowieso pasteís de nata, en bolo d’arroz is m’n fave cakeje voor ontbijt. Voor lunch bifana no pão, dunne lapjes gemarineerd vlees op een broodje met hele lekkere jus, is vaak te koop bij barretjes. Voor avondeten, vooral als je in de buurt van de kust bent, verse vis! Sardines zijn altijd goed en carapau is ook erg lekker, krijg je meestal geserveerd met verse frietjes en/of rijst, en salade. Afhankelijk van de regio heb je ook kans dat je veel lulas tegenkomt, een soort inktvis. Ik ben geen fan maar het is daar erg populair dus dat kan ook aan mij liggen :’) Qua stoofpotjes is feijoada lekker, een soort bonenstoof waar je verschillende varianten van hebt (o.a. transmontana en brasileira). Soms koken ze ook wat vettere stukken vlees mee voor de smaak maar die mag je gewoon laten liggen :slight_smile: Carne de porco à alentejana is ook lekker, is een soort stoofpotje met varkensvlees, schelpjes en ingelegde groenten. Gegrilde kip (frango, het liefst piri-piri) is ook altijd erg lekker in Portugal. Ennn m’n allerfavorietste gerecht ooit is bacalhau com natas, een ovenschotel met bacalhau, room en aardappels.

3 likes

Bedankt voor de reacties @Chuckie @Infidel @George!
We voldoen qua leeftijd sowieso aan de eisen (klinkt lekker bejaard :sweat_smile:) en het anderhalve jaar aan rijervaring van mijn vriend lijkt net voldoende te zijn. Maar dat moet idd precies nagekeken worden. Ik mag bijv. waarschijnlijk niet achter het stuur…

Hoe dan ook zou het onze eerste rit in het buitenland worden en ik weet niet hoe de vele haarspeldbochten gaan bevallen. Het moet ook niet te vermoeiend worden, want we hebben maar een week. Vandaar dat OV + mogelijkheid tot excursies me handig leken. En een locatie in het westen/midwesten het gunstigst.

Mocht iemand trouwens nog een andere vakantiebestemming aanraden op basis van onze voorkeuren, dan hoor ik het graag…

1 like

Ik heb ff advies nodig! Ben voor volgend jaar een trip naar Mexico aan het plannen en die gaat half in de grote stad zijn en half aan de kust chillen. In welke volgorde is dat slim?
Het wordt mn eerste lange vlucht dus heb bv nog geen idee hoe ik op jetlag reageer, maar het lijkt me allebei tof: chill beginnen of mezelf meteen vol onderdompelen in de drukte.

Ik hoor graag al jullie meningen! Specifieke Mexicotips zijn ook welkom.

Beetje late reactie maar ik ben in la palma geweest. Prachtig land. Auto is wel handig en de wegen zijn ook top trouwens. maar je kan ook hier en daar wel toers boeken zodat je zelf niet hoeft te rijden. Taxi is ook zeer betaalbaar voor wat kleinere afstanden. Het is wel een rustig eiland geen bruisend uitgaansleven. Er zijn twee steden waar wat meer te doen is geloof ik. Ik zat ook aan de oostkant en vond het heerlijk dat er iets meer wind stond en afkoelde in de avond. Maar overdag was het gewoon rond de 25/30 graden. Er zijn ook aantal mooie plekken om te snorkelen en te duiken trouwens.

1 like

Ik zou zelf beginnen met de stad, en eindigen aan het strand zodat ik het meest ontspannen naar huis ga.
Ook heb ik altijd een beetje “ik moet alles doen wat ik kan” stress, dus daarom zou ik het actieve gedeelte ook liever aan het begin hebben. Maar dat is persoonlijk natuurlijk!

3 likes

Als je op het strand zit komt er een mannetje langs met bolla Berliner, eigenlijk Berliner bol met gele creme, erg lekker!

1 like

Heeft iemand hier wel eens zo’n gratis tour door een stad gedaan? Hoeveel fooi heb je toen gegeven?

Ik ongeveer 5 euro geloof ik

1 like

Ligt eraan hoe goed de tour was en hoe skeer ik op dat moment ben, maar meestal 5-15 euro

1 like

Wij gaan over drie weken van NY naar Miami rijden. Ik kan ondertussen echt niet meer wachten tot wij gaan. :tada:

10 likes

@Luzarl @LaPetiteRobeNoire thanks voor jullie reactie! Heb geboekt, ben benieuwd :blush:

1 like

Herkenbaar! Wij gaan over minder dan 3 weken ook naar Amerika (Oregon en Californië) en ben zooo excited :grin: Veel plezier alvast!

3 likes

Oeh leuk! Jij ook veel plezier. :grimacing:

Heeft iemand aanraders voor Zuid-korea/Seoul?

1 like

Ik doe dat in bijna elke stad die ik bezoek! Geef meestal tussen de 8-12 euro, maar dat ligt wel aan de gids(heb echt hele goede gidsen gehad en hele slechte))

Ik doe dit vaak in een stad! Ik geef rond de 10e pp. Als de gids heel goed is, meer.

1 like

Leuk!!
Lindos is leuk om naar toe te gaan en dan de akropolis opgaan.
De oude stad in Rhodos-stad en het grootmeesterspaleis daar zijn ook wel leuk om doorheen te lopen.
Symi schijnt ook heel mooi te zijn (wilden wij nog heen maar dat ging niet ivm planning)
En oke misschien niet het soort tips waar je naar zoekt :stuck_out_tongue_winking_eye: maar aan de Al. Diakou in Rhodos-stad zit een kapper/manicure en heb daar voor 12 euro een heel uitgebreide manicure + gelnagellak laten doen

3 likes

Heeft iemand toevallig tips voor een fijn hostel in Cartagena?

Ik ben er een jaar of 5 geleden geweest, maar van wat ik me nog kan herinneren is Lindos een leuk stadje om naartoe te gaan en doorheen te wandelen. Je kan dan omhoog lopen naar een oud kasteel oid en vanaf daar heb je een heel mooi uitzicht over het eiland. (Je kan ook op de rug van een ezel omhoog maar doe dat alsjeblieft niet, mn hart brak echt arme ezeltjes.) En je hebt daar ook veel leuke dakterrasjes bovenop cafeetjes, leuk om te lunchen of even iets te drinken.

Wij hebben een auto gehuurd en zijn daarmee o.a. verschillende strandjes afgegaan. Als je googelt vind je wel een aantal hele mooie stranden. We zijn toen ook naar de zeven bronnen gegaan, was niet zo heel groot maar wel leuk en mooie omgeving. We wilden ook heel graag naar de vlindervallei (veel als tip gehad) maar die was toen niet open.

Als je wil stappen zou ik naar Faliraki gaan, veel leuke tentjes en restaurantjes wel. In Faliraki heb je ook een zandstrand, dat is er niet overal (veel kiezelstrand).

1 like

Wij zijn ons aan het oriënteren om eind augustus/begin september naar de Cycladen (Griekenland) te gaan.
Het liefste vinden we een accommodatie via Air Bnb, aangezien we graag Mykonos en Paros willen combineren.
Maar de vluchten zijn zo ontzettend duur! Voor 2 personen zouden we enkel aan vluchten al €700 kwijt zijn. (zowel met eerst vliegen naar Athene en dan vlucht/ferry als rechtstreeks naar Mykonos vliegen)

Wat we dus zoeken is een leuk appartement/huisje op Mykonos en Paros maar dan toch liefst als pakketreis aangezien dit betrekkelijk goedkoper is dan alles apart te boeken? Iemand al iets gelijkaardigs gedaan?