Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik wil graag naar Lissabon en/of Porto dit jaar, maar ik wil eigenlijk ook niet vliegen. Heeft iemand ervaring met de trein richting Portugal of interrailen in Portugal/Spanje?

Iemand nog tips voor Boedapest?

Mijn schoonouders zijn een paar keer wezen eilandhoppen met Sunweb! Ik weet niet zeker of zij ook die specifieke eilanden hebben gezien, in ieder geval Mykonos wel. Zij waren hier heel erg over te spreken!

1 like

Ik heb zelf geinterraild maar niet in portugal/spanje maar er wel veel over gelezen. Ik heb gehoord dat je bij veel treinen extra geld moet betalen voor een verplichte reservering en dat dat op kan lopen tot 100 euro. Vind ik persoonlijk erg veel voor alleen een reservering…

1 like

Die route niet, maar ik ben wel vorig jaar vanuit Barcelona helemaal met de trein teruggekomen en dat kan eigenlijk heel makkelijk, via Parijs. Ik denk dat je via Barcelona of misschien Madrid ook makkelijk met de trein in Lissabon moet kunnen komen. Zou dan eerder met losse tickets werken dan met interrail, omdat je zo te lezen dus maar naar één of twee plekken wilt en dan is dat (zeker ook met het oog op eventuele reserveringskosten) denk ik voordeliger om het los te doen ipv met een interrailticket. Maar verdiep je er vooral even in wat een handige route is! Veel plezier, ik ben dol op treinreizen <3

1 like

Wat is een leuke plek op Cyprus om te verblijven? En is corfu ook leuk? Gaan vanavond of morgen maar iets boeken maar ik heb niks geresearched en daar kan ik zo slecht tegen haha

Iemand tips voor Kaapverdië? Welk eiland is het leukst, aanraders qua hotels/appartementen etc?

Wil wel via een reisorganisatie boeken, maar geen mega groot all inclusive resort ofzo…

Er is een nachttrein vanaf Hendaye, zuid Frankrijk. Dat duurt wel echt lang. Je bent sowieso 24 uur onderweg vanaf Nederland.

1 like

Heeft iemand specifiek Interrail-tips? Van bestemmingen tot ‘heb hier erg in voordat je boekt’-tips :wink:

Ik heb zelf nog nooit een interrail gedaan, maar hou er rekening mee dat sommige treinen een betaalde reservering vereisen. Dus dat er nog wel extra treinkosten bij kunnen komen.

Oké, dan ben ik benieuwd of men de Premium Pass zou aanraden. Hoe reserveer je überhaupt je treinreizen? Moet elke treinreis worden gereserveerd?

Edit: Ik kijk nu als voorbeeld van Rotterdam naar Praag. Ik zie dat je dan met 4 treinen moet. Hoe reserveer je dan voor die treinen een zitplek?

In principe ben je, behalve in treinen in frankrijk en spanje, niet verplicht om te reserveren. Er zijn vaak ook gewoon lege stoelen in de treinen. Maar toen ik van Amsterdam-Berlijn-Praag-Boedapest alles moest staan omdat het te druk was, heb ik de rest van de reis en mijn andere interrailreis wel gewoon gereserveerd. Dit kan bij elk serviceloket bij een station. Ook in kleine plaatsjes in Oost-Europa, maar je kan ook alles in een keer bijvoorbeeld bij het loket in Rotterdam doen. Ik zou als ik jou was de Interrail-app downloaden en ook de ns-international app. Dan kun je zo je route uitpluizen en met die treinritten naar een loket gaan om te reserveren. Voor elke reservering (dus exclusief overstap) betaal je wel een bedrag van ongeveer €7. Dus vaak is het handig om even te onderzoeken of het een drukke treinroute is of een klein boemeltreintje en op basis daarvan kun je wel beslissen of het handig is om te reserveren.

Als je voor een enkele reis tussen twee steden in 4 treinen zou moeten zitten dan betaal je dus 4 x 7 euro als je wilt/moet reserveren? Dat telt wel snel op.

Welke route heb jij destijds gemaakt?

Jaa klopt! Dus dat is wel handig om even op te letten qua route. En natuurlijk hoef je in Nederlandse treinen niet te reserveren.

Ik heb twee keer de route Amsterdam-Berlijn-Praag-Budapest-Bled-Zagreb-Innsbruck-Zurich-Amsterdam gedaan! Je mag ook pm’en voor meer vragen!

1 like

Voor Duitsland en Oostenrijk kun je online een zitplaats kopen, in Duitsland kost het 4 euro per stoel. Op sommige treinen kun je geen stoel reserveren, dus kun je gewoon ergens gaan zitten.

1 like

Wat lief! Ik twijfel of ik zal vliegen naar een stad en dan verder met de trein of dat ik alles met de trein zal doen. Eigenlijk ben ik vooral geïnteresseerd in Oost-Europa maar voordat ik daar ben met de trein ben je wel even onderweg.

Ik zou gewoon alles met de trein doen! Je kan namelijk in 2/3 dagen in oosteuropa zijn en het treinreizen zelf is ook heel leuk en vooral veel rustgevender (en veel goedkoper en beter voor milieu) dan vliegtuig. Welke plekken in oosteuropa zit je aan te denken?

1 like

Zijn last minutes echt de moeite waard? Als in, zijn ze echt veel goedkoper of zijn het eigenlijk helemaal geen goede deals?

Mijn vriend en ik hebben eind augustus een weekje vrij. We hadden bedacht om dan een paar dagen lekker de zon op te zoeken of op bezoek te gaan bij familie die voor langere tijd door Europa reist. Alleen in december/januari willen we naar Zuid-Afrika en financieel is het waarschijnlijk gewoon niet echt haalbaar om dan in augustus ook nog op vakantie te gaan. Dus ik probeer het uit mijn hoofd te zetten, maar eigenlijk wil ik gewoon lekker naar een Grieks eiland om goedkoop aan het strand te liggen op een bedje met een drankje en lekkere hapjes en daarna rustig aan eens op te frissen om vervolgens heerlijk maar niet duur uit eten te gaan :beach_umbrella: :sunny: :wine_glass:

Ik heb twee keer geinterraild en verschillende routes dus kan ook altijd helpen!

Ik ben op dit moment aan het interrailen! En is mn 2e keer :slight_smile: vandaag naar Praag

Wat betreft treinen en vliegen: hoe lang heb je de tijd? Als je 2 weken hebt wordt trein heen en terug best krap voor Oost-Europa, als je 2,5 week of langer hebt zou ik alles met de trein doen (want leuker èn beter voor milieu)
Ik heb overigens vorig jaar een rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk gedaan in 2 weken zonder vliegen en dat ging prima.

Als je mijn specifieke routes wil weten stuur maar een PM!

1 like