Reizen / Vakantie (Deel 1)

Iemand tips voor Cuba? Leuke casa’s, verborgen plekjes etc. Op internet lijkt het alsof iedereen een beetje hetzelfde doet en ik hoop dat het niet te toeristisch is… We gaan icl reisdagen 3,5 week!

Havana

  • 2 dagen genoeg
  • Vieja is leukste wijk, slaap hier

Vinales

  • Paard rijden in de vallei
  • Niet cueva del indio, wel andere grot san thomas (heel warm, maar wel tof)
  • Slaap bij zoraida
  • Hotel los jazmines
  • Sigaren

Cienfuegos

  • Niet heel bijzonder
  • Eet niet bij vis restaurant van lonely planet (duur en ziek geworden) -> finca del mar
  • Leuk strandje
  • El nicho

Trinidad

  • Casa de la musica voor vermaak savonds
  • Mooi strand, blauwe zee + ligbedjes en schaduw
  • Rondlopen is hier het leukst
  • Goedkoop en lekker tapas tentje

Cayo coco

  • Wij sliepen in sol melia all inclusive voor een paar dagen
  • Taxis zijn duur!!
  • Veel canadezen en britten
  • MUGGEN
  • Het is echt een stuk rijden, zou eerder kijken voor varadero

Santa clara

  • Prima stad
  • Voelde ons niet heel veilig, veel naroepen en mensen die je achterna lopen
  • Niet veel te doen

Tips

Algemeen

  • Je wordt constant aangesproken, vooral santa clara en havana
  • Download maps.me, google translate en cuba
  • Ze willen overal je paspoort zien
  • Lonely planet
  • Koop een waaier
  • Leer iets van spaans
  • Internet met etecsa kaartjes, 3 cuc per uur illegaal
  • Alles komt goed, no stress

Wat meenemen?

  • Zakjes (eten/losse dingen)

  • Luchtige kleding

  • Wc papier, tissues, anti bacteriele gel

  • Microvezel handdoek

  • Canvas tas

  • Hammam handdoek

  • muggenspray

  • After insect

  • Pennen, kleding, shampoo meenemen voor locals

Accommodatie

  • Ontbijt in casa’s 5 cuc pp
  • Skip hotels
  • Niet perse alle casas boeken, taxis kunnen ook fixen (wel: airbnb)
  • All inclusive

Vervoer

  • Taxi collectivo is chill
  • Casa kan veel regelen
  • Casa naar casa
  • Bus is koud, wel chille stoelen en op tijd
  • Taxis in steden afdingen, gebruik je ogen

Geld

  • Creditcard pinnen kan
  • Geld wisselen bij cambia of cadeca met paspoort
  • Op vliegveld pinnen
  • €4,50 per transactie ing

Eten

  • Weinig variatie
  • Eet kip
  • Ontbijt in je casa: fruit, ei, broodjes 5 cuc
  • Tussendoortjes meenemen
  • Water kost altijd 1 cuc
  • Drink cocktails!! 2/3 cuc
  • Neem medicijnen mee voor alles ORS, anti allergie, norrit, betadine, pleisters
  • Weinig chips en chocola
  • Al het drinken hetzelfde merk

Als je nog vragen hebt let me know! Ben er 1,5 jaar geleden geweest :slight_smile: Wij hadden zelf al onze casa’s via airbnb geboekt dus als je deze wilt weten moet je maar een berichtje sturen!

Ik heb een vraagje, wat nemen jullie mee tijdens een lange zit in het vliegtuig? ik ga binnenkort op vakantie naar Amerika. Ik heb er zin in maar ik heb geen idee wat te doen in het vliegtuig? Ik neem mn oortjes mee voor muziek en ik download wat films van netflix.
Alle ideeën zijn welkom!

Naar Amerika heb je volgens mij altijd een schermpje (tenminste met KLM wel en ik denk andere grote maatschappijen ook) waar vaak recente films, tv programma’s en spelletjes op staan! Verder neem ik meestal een tijdschrift/puzzelboekje/boek mee, oortjes idd, iets te drinken en iets te snacken. Vaak neem ik pringles mee omdat je dan geen krakende zak hebt en neemt minder plek in beslag in je tas haha. En van tevoren een spelletje op je telefoon downloaden!

1 like

Mijn vriend en ik willen binnenkort een weekendje weg en zitten te denken aan Gent of Brugge, niet te ver van huis maar toch het gevoel van buitenland haha. Zijn er hier mensen die daar wel eens zijn geweest en hebben jullie tips voor leuke restaurantjes / hotels / airbnb’s? En als je in beide steden bent geweest, wat vond je leuker?

Als je een andere suggestie hebt voor een leuke stad mag dat natuurlijk ook! Als het maar te doen is met de auto (vanuit Leiden (zh))

Ah top ga ik dat topic even doorspitten, dankje!

Wow wat een mega uitgebreid antwoord, superfijn! Ik ben wel benieuwd naar de casa’s en of het aanraders waren :slight_smile: dus als je wilt, kun je me daar misschien nog even een berichtje over sturen. Heel erg bedankt!!

1 like

Travelbird is failliet gegaan :woozy_face:
Ik vond de concepten die zij aanboden voor verre reizen/rondreizen wel heel fijn en volgens mij vrij uniek, namelijk dat alles geregeld is qua verblijf en vervoer, maar dat het wel gewoon individueel en niet met een groep of gids is. Als je op een plek bent kun je dus gewoon zelf doen wat je wilt.

Weet iemand of er een reisorganisatie is die soortgelijke reizen aanbied?

Riksja misschien?

1 like

Heeft iemand tips voor een leuk (romantisch) weekendje weg, begin december, met de auto? Ik zat zelf aan Luxemburg te denken (ik zie altijd van die mooie kastelen e.d. voorbij komen), maar ik ken die regio eigenlijk helemaal niet!

1 like

Echternach is een mooie stad in Luxemburg. Ben er zelf al 2x geweest. En ideaal voor een (lang) weekend.

1 like

Ik geloof dat kras zoiets wel heeft. Ze noemen het volgens mij vaak fly en drive oid, misschien kan je zo wat vinden.

Mijn vriend kwam gisteren met het idee om eind deze maand/begin december nog een of twee weken weg te gaan, we weten alleen niet waarheen. Hij wil graag een actieve vakantie en kwam dus met Nepal en dan de hike door de Himalaya, alleen lees ik dat je daar het beste minimaal 15 dagen voor uit moet trekken en dat is eigenlijk net te veel. Heeft iemand nog een tip?

1 like

NRV! Daar hebben wij onze vakantie volgende week geboekt, dus nog geen persoonlijke ervaring, maar wat ik tot nu toe allemaal van ze gekregen heb en hoe snel ze reageren op vragen is top :slight_smile:

1 like

Misschien is het Annapurna circuit iets? Is rond de 10 dagen geloof ik! Ken meerdere mensen die deze gedaan hebben en alleen maar goeie verhalen gehoord.

Edit; lees nu dat het hele circuit langer duurt maar je kunt ook een trek doen naar annapurna base camp in ± 8 dagen.

333Travel! Soms wel met excursies maar altijd vrijblijvend en dus wel individueel.

1 like

Straatsburg vond ik zelf hel leuk en niet te groot! Heel mooie oude gebouwen en lekker (goedkoop) eten en drinken. Denk met de kerstperiode nog meer sfeer dus ideaal misschien?

https://www.omniatravel.be/wp-content/uploads/2018/09/Straatsburg-en-Basel-reis-naar-de-Elzas-Traditionele-huizen-in-La-Petite-France-Strassbourg.jpg

1 like

Iemand nog een tip voor een typische wintervakantie in zo’n houten huisje? Evt dicht bij een bos met open haard, sauna en sneeuw?

@LaPetiteRobeNoire ja deze idd! Hiermee zijn een paar familieleden vorig jaar voor het eerst op vakantie geweest en alles was supergoed geregeld en ze zaten in prachtige hotels. Het beviel zo goed dat ze nu nergens anders meer mee op vakantie willen haha.

1 like

Ja daar zat hij idd naar te kijken, ik zou dat dan wel graag willen doen maar dan niet afraffelen. Ik lees overal dat je er toch 12-15 dagen voor uit moet trekken en ook tussendoor rustdagen moet houden om aan de hoogte te wennen. Lijkt me dan zonde om alles gehaast te moeten doen…

2 likes