Nouja het lijkt mij sws verstandig om te doen tijdens de lessen, aangezien je bij het examen verplicht een mondkapje op moet. En als je dat niet gewend bent is dat een hele benauwde rit. Bij mijn eerste examen was het nog niet verplicht een mondkapje te dragen tijdens de lessen, dus ik spreek uit ervaring
Hm ja heb nu met en zonder gelest en vond het beiden prima. Mondkapje went snel. Maargoed, snap dat je mondkapje op moet hoor, is natuurlijk altijd beter. Maar ze kunnen dat natuurlijk never controleren.
Ik vind het ook irritant dat je per se een kapje van het cbr op moet. Die zijn namelijk te groot voor mijn hoofd en verschuiven voor mijn ogenā¦
Ik ben weer gezakt. Heb echt een bizar soort faalangst waarbij ik helemaal ga trillen en niet meer goed om me heen kan kijken.
Aah wat balen! Ik herken je faalangst, ik ga dan ook heel anders rijden dan tijdens de lessen, snap niet waarom. Had je nu een gewoon examen of faalangst?
Ah wat vervelend! Heb je wel eens propranolol gebruikt? Dat redt mij tijdens presentaties waardoor ik rustig blijf en helder kan blijven denken. Misschien kan je dat eens aan je huisarts vragen?
Ik heb morgen mijn eerste proefles. Ben heel benieuwd!
Bluhh ik heb geen rijles meer gehad sinds mijn laatste examen in april en mijn instructeur staat zo voor de deur voor rijles en ineens word ik helemaal nerveus. Slaat helemaal nergens op ook, zo snel verleer je rijden helemaal niet
Ah, vervelend zeg, als het rijden verder wel goed gaat (toch?).
Ja ik heb mijn theorie ook in 1x gehaald met zoān cursus, was echt super handig. En heel erg vroeg inderdaad
Ik had vanochtend rijles (na 2 weken geen les) over snelheid qua aanrijden naar bochten/rotondes enzo en het ging echt slecht Ik bleef ook steeds van 2 naar 5 gaan ipv 3 of van 2 naar 3 ipv 1. Echt heel irritant, is me nog niet eerder zo gebeurd haha. Mijn instructeur is wel heel chill over alles maar ik heb geloof ik echt geen gevoel voor de rem. Zo jammer dat ik het niet ergens kan oefenen ofzo.
Maar goed morgenochtend heb ik weer les en dan gaat het hopelijk beter, aangezien ik dan niet de kans heb gehad dingen te vergeten :ā)
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je echt gevoel kreeg voor een pedaal? Ik en de koppeling zijn echt BFFs maar remmen gaat nooit lekker
Haha zo stom dat autoās zo veel verschillen onderling. Ben wel blij dat je examen doet in je lesauto. Wanneer ik mijn eigen auto heb ga ik maar eerst een tijdje mijn auto intiem leren kennen
voordat ik dingen ga doen zoals op rotondes rijden :ā)
Heb jij geen rotondes in de omgeving van je huis dan? In mijn woonplaats zijn echt ziek veel rotondes. Kan geen 200 meter rijden zonder om een rotonde heen te moeten Nouja zo heb ik het wel goed geleerd denk ik dan.
Haha we moesten vanochtend idd naar een ander deel van de stad rijden zodat we wat meer rotondes hebben. In mijn buurt zitten wel veel kruispunten en hofjes, maar wat minder rotondes
Jaa precies dit, vind het ook maar lastig en gaat nog niet echt soepel!
Wow, lekker lang weer. Waar ga je afrijden? Ik wil eigenlijk mijn examen doen in december oid maar mijn theorie is pas in begin augustus, met dat tempo gaat t nooit voor het eind van dit jaar lukken
Wow ja ik zie het. Gelukkig is de wachttijd voor de herkansing wel een stuk korter, al hoop ik voor jou dat je het in 1 keer haalt! Je hebt wel veel tijd om te oefenen haha
Ja Lorem Ipsum is echt een hippe Friese plaats!!!
Kan het noorden wel aanraden om in af te rijden, echt heel anders dan wanneer ik in de randstad aan het rijden ben daar krijg ik echt dikke stress van
Ik kom hier maar eens meelezen en -posten. Ik ben al bijna 30 en heb nog steeds geen rijbewijs. Ik heb het altijd uitgesteld onder het mom van āniet nodigā maar met de loop der tijd heb ik beseft dat ik gewoon veel angst heb⦠Maar nu moet het er toch echt eens van komen zodat ik mijn bejaarde ouders beter kan helpen, voor mān job en voor als ik later hopelijk een gezin heb. Mijn familie is al zooo teleurgesteld in me met hoeveel keer ik beloofd heb dat ik eraan zou beginnen. Zoān spijt dat ik niet eerder gewoon heb geprobeerd. Had al mān theorie kunnen leren in het laatste jaar van de middelbare school. En had een oefenauto kunnen gebruiken die eventueel kapot mocht, maar die is inmiddels verkocht⦠fuck. Dom van me.
Ik heb mijn theorie-examen al gedaan, wel al enige tijd geleden dus dat ben ik nu even aan het opfrissen. Ben ook een gratis e-book over praktijk aan het doorbladeren want ik heb letterlijk nog nooit een stuur aangeraakt. Ik fiets ook zelden. Voel me gewoon niet zo op mān gemak in het verkeer, zoveel prikkels.
Nu ben ik aan het kijken voor een rijschool maar ik krijg meteen dat angstige gevoel (krop in de keel, duizelen, alsof je bloed door je lijf raastā¦) maar ik dwing mezelf verder te kijken. Zo stom dat ik zoān angst heb voor iets wat zo vanzelfsprekend en essentieel is voor vele mensen. Heb een selectie van een 6tal scholen in de buurt maar ik weet niet hoe hieruit te kiezen. Hopelijk kan dit topic helpen om meer mān angst te confronteren! Ik ben Belg trouwens, geen idee hoeveel dit alles met NL verschilt. Moesten er trouwens mensen uit Gent zijn, welke school raden jullie aan, wat zijn jullie ervaringen?
Wil je vooral meegeven om een instructeur te zoeken waarbij je je op je gemak voelt en die ook begrip heeft voor jou. Ideaal gezien zou dat bij alle instructeurs zo moeten zijn maar dat kan ik over mijne niet zeggen, heb achteraf ook spijt dat ik niet eerder heb gevraagd om iemand anders.
En stel ook vooral geen eis aan jezelf in hoeveel lessen je het moet halen, het maakt niet uit of je er 10 of 100 nodig hebt.
Superknap dat je er aan gaat beginnen!
Om te kiezen tussen die rijscholen zou ik gewoon goed de recensies lezen en misschien een proeflesje inplannen als dat kan. Dan kun je misschien een beetje aanvoelen of je je wel of niet op je gemak voelt bij iemand. En het is ook helemaal okƩ als je na een paar lessen toch naar een andere wil. Soms kom je er pas na een paar lessen achter dat je iemand toch niet helemaal chill vindt helaas.
En wat @NInja ook al zegt inderdaad; stel geen eisen aan jezelf. Het is echt zo verschillend per persoon hoe lang je er over doet! Ik heb mezelf aan het begin echt veel te veel vergeleken met mān nichtje die haar rijbewijs binnen 6 maanden had terwijl ik na 6 maanden pas net de snelweg op mocht en echt 2 jaar over mān rijbewijs heb gedaan.