Rijlessen

Ik mis nog een rijlessentopic waarin we onze leed, ontwikkelingen, stappen en uiteindelijk rijbewijs (grapje) kunnen delen!
Dus tell me. Hoe ver zijn jullie al? Hoe gaat het? Wanneer heb je examens?

Ik typ straks want heb nu rijles :grin:

3 likes

Jongens
Alles komt goed
Gr. iemand met 100+ lessen (duurde 2.5 jaar en heb dat boekje weggegooid zodat ik de lessen niet kan tellen)

9 likes

Bij mij ging het zo vaag haha. Ik kwam aan bij het CBR en mijn rij instructeur ging kijken wie ik als examinator had. Nou hij was helemaal blij “Oh Arumrae je hebt zo’n geluk! Bij ons is in 3 jaar tijd nog nooit iemand gezakt bij deze examinator.” (Spoiler: ik zakte).
Tijdens mijn eerste rijexamen kwam ik perongeluk op de linkerrijbaan terecht en toen moest ik ritsen… ging helemaal mis. Je bent natuurlijk tijdens rijlessen echt 99% op de rechterrijbaan. Het duurde allemaal zo lang, en ik durfde echt niet naar de rechterrijbaan te gaan, terwijl de weg bijna ophield en toen zei de examinator “GA!”. Ik vond het zoooo kut dat het mis ging, want vind het ook rete duur allemaal. Dit resulteerde in dat ik de rest van het rijexamen alleen mijn excuses bleef aanbieden, vet awkward.
2e rijexamen deed ik geen faalangst traject meer, maar mijn examinator was super lief. Vet raar trouwens, want mijn rij instructeur zei tegen hem “Dit is haar 3e keer”, terwijl dat niet zo was, maar zodat die makkelijker zou doen ofzo?
Met super lief bedoel ik: stond bij het stoplicht en hij zei tegen me “ga je hem nog in de 1 zetten?” of “Ga zo naar rechts en dan naar links, gaat heel snel hoor, je kan zo goed als gelijk naar links daarna, bij die witte auto daar zie je hem?”
Wow het is een heel lang verhaal geworden haha. Weet niet hoe ik het in spoiler moet zetten, misschien was het handig als ik dat eerst uitvogelde :face_with_monocle:

2 likes

ik heb vorige week na vijf jaar op en af rijden en vijf examens het gehaald, niet opgeven en als je te zenuwachtig wordt gewoon met de HA bespreken voor een kalmeringsmiddel indien nodig!

6 likes

Ik ‘moet’ nog beginnen maar ik heb geen zin. Het is duur (denk ik) en ik weet niet waar ik moet beginnen en ik wil eigenlijk binnen 2 maanden klaar zijn.

Ik krijg zojuist na ruim 1.5 jaar gedoe met het CBR eindelijk de verlossende brief dat ik rijgeschikt ben verklaard en dus mag afrijden!!

Ik heb een beschadiging aan mijn hoornvlies en hoewel ik door een oogarts voor onbepaalde tijd goedgekeurd was, bleef het CBR dwarsliggen.

Ik ben echt zo blij hiermee!!

8 likes

Je zou eventueel zo’n intensieve cursus van de ANWB kunnen doen, dan ben je in 2 maanden ook echt klaar.

Aan iedereen die er over aan het twijfelen is, hoe langer je twijfelt hoe meer geld het je kost, want rijlessen en examens worden alleen maar duurder :grimacing:

1 like

Leuk jullie verhalen! Ik ben nu dus bezig, nu mijn 5e les gehad. En blegh het gaat allemaal zo moeizaam haha. Dan ineens gaat t heel geleidelijk en natuurlijk en dan ineens ga ik nadenken over het wegrijden bijv en laat ik de auto afslaan??? Heel irritant.
Ik heb ook altijd buikpijn en angst voordat ik op les moet en moet iedere keer weer heeeel erg inkomen. Op den duur voel ik me dan wel weer “veilig”. Herkenbaar?

@Enthusiasm heel erg herkenbaar wat je zegt, ik was mijn eerste 10 lessen echt heel gespannen vantevoren. En inderdaad zo erg nadenken over wat je doet dat het misgaat.

Ik heb mn theorie gehaald en zit nu op ongeveer 25 lessen. Heb een pakket van 40 en merk wel dat ze me nu steeds meer in het diepe gooit. Dat ze me niet meer echt helpt en ik het zelf moet doen, tenzij het nodig is natuurlijk haha. Aan de ene kant wel fijn maar aan de andere kant vind ik het daardoor wel nog moeilijker! Maar heb zaterdag wel een hele goede les gehad dus dat was fijn. Vind het ook jammer dat ik door mn werk niet zo vaak kan lessen.

Hoeveel rijlessen neem je per week? En met 1 les bedoel ik 1 uur.

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

0 stemmers

Mijn lessen zijn 1,5 uur dus 2 lessen per week. Zit nu op 12 uur van 35.
Ik moet dinsdag voor mn theorie, best spannend. Kijken en de regels gaat me goed af, alleen dat schakelen is echt een drama. Sta ik per ongeluk in 3 ipv 1 en sla ik af midden op een drukke kruispunt, echt vreselijk. En ik haat rotondes. En drempels. En uitritten. Eigenlijk vind ik het vreselijk hahah.

Dit topic komt als geroepen! Ik heb dit weekend mijn eerste les en ben vet zenuwachtig. Ik ben nooit eerder begonnen omdat ik het gewoon niet kon betalen. Nu werk ik sinds September, dus nu kan het! Ik ben ook ineens een van de weinigen op mijn werk zonder rijbewijs, en iedereen praat de hele dag over autorijden. Voor deze baan had ik daar totaal geen last van, meer mensen in mijn omgeving hadden nog geen rijbewijs. Maar nu voel ik me ineens wel een outsider.

Is de ANWB duurder dan andere rijscholen? En is iedereen geschikt voor zo’n cursus? Ik ben een noob.

Anwb is volgens mij wel wat duurder? Heb zelf mijn rijbewijs al bijna 10 jaar geleden gehaald dus ik zit er niet meer helemaal in, misschien zijn er tegenwoordig ook andere scholen die zo’n intensieve cursus aanbieden. Anwb staat over het algemeen wel goed aangeschreven.

Edit: nee ik denk overigens niet dat werkelijk iedereen voor zo’n intensieve cursus geschikt is, maar dat heeft met concentratie te maken.

1 like

Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik er niet meer zo tegenop zag. Ik was echt misselijk als ik moest lessen, eenmaal op weg ging het beter. Opeens ging er een knopje om en nu rij ik een stuk zelfverzekerder en is die angst van te voren weg

1 like

Ik ken super veel leuke en slimme mensen die heel veel moeite hebben met hun rijbewijs. Iedereen zou het moeten kunnen halen maar het is toch moeilijker dan het klinkt hoor denk ik…

3 likes

Haha ik zit ook op zoiets en 4 x praktijk en 2 x theorie. Ben heel blij dat ik tussendoor van rekening ben geswitcht want ik wil niet weten hoe duur het was.
(nu wel klaar trouwens)

1 like

Ik heb begrepen na een vervelende ervaring (ook bij een landelijke rijschool) dat die ‘landelijke’ rijscholen, dus een ANWB, Rij.le.ss, Iq.dr.ive etc veel minder goed scoren op rij-instructeurs en er veel meer negatieve ervaringen zijn bij die scholen. Omdat die instructeurs werken voor een grote organisatie met weinig contact met andere collega’s, worden natuurlijk ingewerkt maar verder hebben ze niet heul veeul met die organisatie. Die jongen (van mijn slechte ervaring) zei ook echt ‘het boeit me niet veel of je bij ons lest of niet haha, ik krijg toch maandelijks mijn loon. Hoofdkantoor zit ergens in Utrecht, regel daar maar’.
Een particuliere rijschool scoort veel beter op contact. Omdat die scholen hoogstens 7 rij-instructeurs in huis hebben, het veel meer moeten hebben van mond tot mond reclame etc en zo’n school is vaak een familieding, van generatie tot generatie, veel passie en blabla haha. Natuurlijk kun je bij zulke scholen ook vervelende ervaringen op doen, maar na mijn intensieve zoektocht naar een rijschool zijn dit wel mijn bevindingen hahaha. En o ja, natuurlijk mijn eigen ervaring.

3 likes

Volgens mij heeft mijn huisgenootje daar ook gelest en zij was er ook niet over te spreken. Uiteindelijk is ze daar trouwens ook gestopt.

Ja helemaal mee eens. Zou anwb Utrecht echt heeel erg afraden en een vriendin had een vergelijkbare slechte ervaring in Breda. Je doet oa een proefles met iemand waarvan je niet weet of het je instructeur wordt, kan je net zo goed geen proefles doen wat mij betreft. Je betaalt echt voor de naam maar je bent voor zo’n rijschool veel meer een nummertje dan bij een eenmanszaak /kleine rijschool.

2 likes