Schilderen/tekenen/handletteren

Ik heb een set gekozen waar de canvassen al ‘opgespannen’ zaten. Leek me anders heel vervelend schilderen. Ik moet zeggen dat het nu even stil ligt maar ik ben nog geen uitgedroogde verf tegengekomen.

1 like

Naar aanleiding van mijn vraag een paar dagen terug was het heel simpel, gewoon het canvas op het juiste formaat knippen en in een lijstje doen. Heb er vorige week 1 als cadeau aan iemand gegeven die er heel blij mee was.

Vandaag deze gemaakt, alleen merk dat mijn (Chinese kwaliteit) verf niet echt geschikt is voor de details dus je moet m vooral van een afstandje bekijken haha

5 likes

Heeft iemand fijne tips voor aquarel schetsboeken? Veel van wat ik online vindt aan schetsboeken is 140 grams papier, maar dat is niet dik genoeg toch? Ik schilder nu vooral op van die losse postkaartformaten, maar zou ook graag in een boekje (of leporello) willen werken.

Was ik ook op zoek naar, maar goede waren best wel duur. Ik schilder en teken best wel vaak en dan zo’n boekje met 28 blz ofzo dan moet ik daar te zuinig mee doen voor m’n gevoel. Dat haalt bij mij dan wat plezier weg. Ik had eerst een (niet met speciaal papier) boekje van sakura waar ik alles op doe (gouache, alcoholmarkers, brushpen, aquarel, kleurpotloden, neocolor 2) en die vond ik iets beter dan de Talens die ik nu heb. Maar een beetje een non tip want aquarel papier is natuurlijk veel beter.

2 likes

Heb laatst aquarel boekje van artex gekocht a6 formaat. 100 procent katoen 300 gram. Hannemuhle is ook fijn.

2 likes

Van Gogh

1 like

Ik heb jullie advies voor een cadeau nodig : )

Mijn partner tekent/kleurt soms als hobby. Voornamelijk begonnen om iets ‘offline’ te doen als de kinderen aan tafel zitten te knutselen/kleuren.

Voor zijn verjaardag wil ik 'm iets op dit gebied geven, maar weet niet zo goed wat. Hij heeft al:

• Diverse alcoholmarkers van Ohuhu, behoeft niet echt uitbreiding
  • Posca verfstiften
  • Goed navulbaar schetspotlood
  • Diverse zwarte markers
  • Van die boeken a la ‘Hoecteken je schattige diertjes’.

Wat zou leuk zijn om te geven? Moet niet heel lastig/complex zijn want hij doet het dus vaak als er ook jonge kinderen aan tafel zitten. Dus bijv Ecoline lijkt me niet helemaal handig.

Dus hoop dst jullie leuke suggesties hebben. Budget is zo’n 50-75 euro.

2 likes

Ik ben nu helemaal into teken je dag. Een cursus van de schetsfabriek (€90). Maar je kan daar ook tekengidsen (15€ ps) bij bestellen, in zo’n cartoon stijl. Ik heb die allemaal geprint liggen zodat ik makkelijker iets zelf teken. En je kan als je denkt dat die dit leuk vindt ook een schetsboek (talens 12 * 12) en fineliner erbij geven.

Een witte gelpen om foutjes weg te halen is ook wel een goeie. Ik vind zelf ecoline markers ook mooi om mee te kleuren. Net weer anders dan alcohol markers.
Mijn dochter vindt het ook leuk als ik haar dan ga tekenen of ons, of iets wat zij gedaan heeft. Maargoed misschien zit die hier wel helemaal niet op te wachten hoor.

8 likes

Bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik de ‘Poppetjes tekenen’ gids wel leuk vind. Die kan ik dan op mooi papier laten uitprinten, dan heb ik toch een fysiek cadeau.

De Ecoline markers klinken toch wel leuk. Op wat voor papier gebruik je die bij voorkeur. Hij werkt liever op groter papier (A4) dan in een schetsboekje.

Ik vind neocolor 2 heel leuk materiaal, misschien is dat nog leuk

2 likes

Leuk cadeau idee!

Ik vind zelf tekenen op nummer / color by number ook leuk en ‘makkelijk’ waar je niet over na hoeft te denken maar wel offline bezig bent m
Deze heb ik https://www.amazon.nl/dp/B0FNR9RMD8/ref=sspa_mw_detail_5?ie=UTF8&psc=1&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWw&aref=7ceGgSdCtD&sp_cr=DUB

(maar vind deze er ook tof uit zien: https://www.amazon.nl/Color-Number-Coloring-Background-Nostalgia/dp/B0F916VCK2/ref=mp_s_a_1_1_sspa?dib=eyJ2IjoiMSJ9.JqHfl48z3O1ttTD575RbsnuI7QMIxZNXCXaLedFUKsYCRlA0qHPpdPvSor8fMUrJ4nvR6cuxg_pJoxutYerq6RxUqDWiWHe8chAibytQB_0fOAX26ZCmmdO3kYkjfhN-VodPm7JXmd4fh9mvyJAjLJAnKl10QYd-0T88urfLf2DHGcVRd6XgiwRqeRWOjWCcr_qDJSODxETcKqmjjSzkVA.n9WDTU5x56IQWu04lGEzgp4ulRpfkMxu7MezGtuPfog&dib_tag=se&keywords=color+by+number&qid=1783287267&sr=8-1-spons&aref=5mppD7b3oR&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9zZWFyY2hfYXRm&psc=1 )

Zit je alleen nog lang niet aan je budget

3 likes

Wat leuk dit!! Nu wil ik dit ook doen.

Wat beter en duurder tekenpapier. Als hij dat nog niet heeft Dit Maakt het tekenen zoveel leuker
Vrij budget en ook fijn zijn blokken van paint on tussen de 250/300 gram.

Een alcoholmarker schetsboek of de spiraal binding (degene met zonnebloem erop) voor alchohol markers van Ohuhu. Dit papier werkt erg fijn en je markers blenden moeiteloos.

Goede set kleurpotloden denk aan de Polychromos of Pablo van Caran d’Ache. Werken ook goed over alcoholmarkers heen.

De neo color 11 krijtjes zijn inderdaad ook erg leuk. Ook voor de kinderen en een set van 15 stuks is goed betaalbaar. De kleuren kun je ook blenden. Op het meeste papier werken ze wel. Behalve als je erg nat wilt werken dan heb je wel goed en dik aquarel papier nodig.

Een vulpotlood van Tombow is erg fijn.
Een setje grafiet potloden van Faber castell 9000 serie met verschillende hardheden. Kun je mooie resultaten mee behalen.

Dahle puntenslijper 133 voor scherpe punten aan je potlood.

Setje fineliners. Die van Ohuhu zijn erg fijn.

Benieuwd wat het gaat worden.

Een lidmaatschap van de online Tekenclub.
(online community)

4 likes

Oh wauw, zoveel goede suggesties. Daar kan ik nu én in de toekomst wat mee. Bedankt voor je uitgebreide post!

(Geldt overigens voor iedereen he, fijn dat iedereen zo fijn heeft meegedacht!)

1 like

Ik heb het gevoel dat dit een hele suffe vraag is om te stellen over een creatieve hobby, maar ik wil graag leren tekenen dus vroeg me af of iemand een goede (online) cursus weet? Ik wil altijd eerst weten hoe iets werkt voordat ik eraan ‘durf’ te beginnen dus ik wil wat theorie erbij in plaats van gewoon maar aankloten.
Ik zag ook de website van Carla Kamphuis (omdat ik het boek Huisportretjes tekenen tegenkwam) en zij heeft dus ook boeken en cursussen met een leuke stijl. Zou dat een goed begin zijn?

Ik heb vorig jaar die huisportretjes gebruikt van haar en vond het heel chill, eerst een paar keer iets nagetekend en daarna ook vanaf een foto/live.

Weet niet of je toevallig koboplus hebt, want daar staan een paar van haar boeken op. Dus misschien wel laagdrempelig om te testen

1 like

Ik ben begonnen door gewoon easy drawing tutorials te volgen op Youtube! Is ook nog gratis

2 likes

Ja zij is wel leuk! Gouden lijntjes is ook leuk. Heb je misschien een boeken abonnement? Daar zitten vaak ook tekenboeken bij, ook van Carla Kamphuis

3 likes

Toevallig echt vorige maand kobo plus opgezegd haha. Bedankt voor jullie reacties en tips!

Weet je al met welk tekenmateriaal je wilt beginnen? Dat maakt het al makkelijker. Gouden lijntjes biedt leuke cursussen aan met verschillende materialen. De Tekenclub online richt zich ook op de basis beginselen tot zeer gevorderd. Van Lian is realistisch tekenen. Je kunt haar ook op YouTube vinden met wat gratis video’s. Kun je kijken of het je aanspreekt. Van Lian is een leuke community ben ik ook lid van. Ik kon vorig jaar nog geen cirkel tekenen en nu maak ik al realistische tekeningen.
Nienke vletter biedt ook verschillende cursussen aan. Carla Kamphuis is ook leuk.

1 like