Sollicitatietopic (Deel 1)

Voor alle sollicitatietips, -zorgen, -frustraties en -successen.

Ik wacht momenteel op een antwoord van twee (tweede) gesprekken en vind dat zo’n vervelende periode, begin dan gelijk heel het gesprek te herhalen in mijn hoofd en me druk te maken. En te bedenken wat betere antwoorden hadden kunnen zijn. :rolleyes:

1 like

Het is zeker niet ongewoon om nu nog niks gehoord te hebben. Wat voor functie is het en wat doe je nu?

Dinsdag hoop ik!

Ik denk dat het heel erg van bedrijf tot bedrijf afhangt of ze dat appreciëren of niet, vind ik zelf moeilijk in te schatten. Als je komende vrijdag nog niks van hen heb gehoord zou ik zeker bellen hoor!

@Jeg Kut is dat he. Ik snap ook niet waarom dat zó lang moet duren. Als je dan een standaard afwijzing terug krijgt denk ik ehm hallo? je bent met mensen bezig?!? :rolleyes:

1 like

Ik heb intern gesolliciteerd, en eigenlijk is dit de eerste keer dat ik echt vanuit een baan solliciteer naar een andere baan. Vrijdag een online assesment gemaakt, nu hoor ik binnen een maand of ik op gesprek mag komen.

Ik heb gesolliciteerd voor een traineeship en tijdens het eerste gesprek was de recruiter super enthousiast en had ze het meteen over contract tekenen. Inmiddels twee weken verder en nu blijkt dat ik opeens toch nog allemaal belangrijke gesprekken moet gaan voeren. Maak me ondertussen best wel zorgen dat ze me opeens toch niet willen…

1 like

Mooi, heel veel succes alvast!

1 like

Succes!

1 like

Ik kom me hier ook even melden. Deze week heb ik een tweede gesprek bij een organisatie, maar heb de dag erna inmiddels ook een afspraak bij een andere organisatie voor precies dezelfde functie. Ik wil het sowieso beide aankijken, maar ik ben hier totaal niet ervaren mee. Heeft iemand nog tips over waar ik op moet letten tijdens mijn gesprek? Ik heb zelf wel een lichte voorkeur, maar misschien hebben jullie nog dingen waar ik zelf niet aan zou denken.

Ik heb vanavond m’n allereerste ‘echte’ sollicitatie, maar ik twijfel nog heel klein beetje over de functie. Is dat bespreekbaar of not done? Het gaat om het aantal dagen.
@Jeg nice, succes vrijdag!
@anon44204370 Gefeliciteerd!
@Sax Geen tips sorry, ben ook nieuw in sollicitatiewereld. Ik als leek kan alleen zeggen: bekijk waar je je het meest comfortabel voelt tijdens het gesprek :slight_smile: Succes!

2 likes

Nou, iets gehoord van één sollicitatie (waar ik heel veel opdrachten voor gemaakt had en wat ik echt heel graag wou doen): ben het niet geworden :disappointed:. Baal er echt heel erg van, kreeg de feedback dat mijn opdrachten heel goed waren en ze mij een erg goede kandidaat vonden, dat het een moeilijke keuze was maar een andere kandidaat een betere achtergrond had. Vraag me soms af of er wat mis is met me dat ik steeds eeuwige tweede keus ben.

Wauw, dat is echt belachelijk van hen?! Hoe reageerden ze toen je hen erop wees hoe ironisch dat is? Ik duim voor je vrijdag. Veel succes!

1 like

Bah, wat jammer! Maar je bent echt niet de eeuwige tweede keus! Op een gegeven moment is het jouw tijd en ben je de eerste die ze willen :blush:, ben ik zeker van!

@Amphitrite Dankje nog voor je antwoord! Heb het gedaan en was heel positief. Een baan sowieso, functie is nog nader te bepalen :slight_smile:

3 likes

Niet opgeven! Ik was ook die eeuwige tweede keus, tot ik op een gegeven moment opeens een luxe-probleem had: twee bedrijven waar ik tegelijkertijd gesolliciteerd had wilden me aannemen, en ik moest kiezen… Jullie moment komt ook nog wel!

2 likes

Gefeliciteerd in ieder geval met de uitnodiging. Ik zou, zoals je zelf ook voorstelt, het pro-actief navragen. Welk antwoord hier dan ook uit komt; je kan je een stuk beter voor bereiden voor het gesprek en weet wat er van je verwacht wordt en wat er gevraagd kan worden. Lijkt dat me dat je dan ook een stuk zelfverzekender het gesprek ingaat!

1 like

Ik heb beide gesprekken gehad en ben nu zo in twijfel. De ene laat vandaag weten of ik het ben geworden, maar over het andere gesprek ben ik ook super enthousiast. Ik weet dan gewoon niet wat ik tegen die mensen moet zeggen vanmiddag in het geval ze goed nieuws hebben?

Ik wil echt nog even bedenktijd en wikken en wegen en met mensen erover praten.

Ik hoor vandaag of ik het ergens, na twee gesprekken, geworden ben. Kan vandaag echt niet iets actiefs voor mn studie doen,zoveel spanning. :confused: ik heb best wel wat dommige antwoorden gegeven bij het gesprek gisteren voor mn gevoel

Gewoon bedanken voor de bevestiging en zeggen dat je erg enthousiast bent over de functie. “Ik zou graag nog even alle informatie willen bekijken, is het goed als ik in de loop van deze … mijn definitieve antwoord laat weten?”
Vinden ze over het algemeen geen probleem!

2 likes

Ah ja bedankt, zo simpel en logisch ook eigenlijk. Zoals ik eerder al zei, ben echt nog een groentje hierin, haha.

2 likes