Sollicitatietopic #2

Continuing the discussion from Sollicitatietopic (Deel 1) - #5662 door Iniemaxi.

Previous discussions:

1 like

@Henry vind het eerder een boomerreactie haha, zou er verder niets van denken. Snap ook wel dat 'ie misschien pissed is mja boeie

@anon18050057 ja true, zo had ik het niet bekeken eigenlijk dacht meer: je neemt verdorie steeds niet op (en belt niet meer terug) en wil je het vertellen zodat je je andere acties niet staakt. Overigens als ik wel gesprek had willen hebben, had ik ook pissed geweest dat ie die avond of overdag had teruggebeld.

@Xiomara ohja was wel in de 50 (of oud lijkende eind 40đŸ€”)

1 like

Ik denk dat dat duimpje ook eerder betekent “gaat niet door” dan dat het als afkeurende reactie bedoeld is.

2 likes

Wilde jij sowieso al niet verder of pas toen hij niet opnam?

Nee wilde sowieso niet verder haha. Dus niet erg verder. Maar wilde mijn emotie na gesprek eerst bij mn man toetsen, voordat ik impulsief zou zeggen: NEE bij dat gesprek. Had toen al wel laten blijken (denk ik) dat ik niet 100% overtuigd was, of ze denken dat ik sowieso gematigd ben in enthousiasme - want verder kennen ze me natuurlijk niet :rofl:

Vond alleen de reactie zo gek, vooral in contrast met eerder contact. Hahah, Maargoed de enkele keer dat dat eerde is voorgevallen, was bellend dus dat is sowieso anders. Goed om in perspectief te plaatsen. Ach het positieve eraan is: Ben er iig wel door achtergekomen dat branche en type organisatie wel iets is waar ik waarde aan hecht. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik heb een vraagje, want twijfel een beetje. Ik heb ongeveer een half jaar geleden gesolliciteerd voor een functie. Ik ben toen wel geschikt bevonden maar ben het uiteindelijk niet geworden. Nu staat de functie weer open en wil ik het nog een keer proberen. En nu zit ik een beetje; kan ik mijn motivatiebrief zo goed als 1 op 1 hergebruiken? Ik open natuurlijk met dat ik nogmaals solliciteer en geef aan wat er in de tussentijd gewijzigd is en ik pas hier en daar wat zinnetje aan (vacaturetekst is hier en daar wat gewijzigd). Maar mijn motivatie is natuurlijk nog precies hetzelfde (en ik had destijds ook gewoon een goede brief #noshame).

Vraag is dus: vinden jullie dat ik die brief voor een groot deel kan hergebruiken? Of is dat not done? Of andere suggesties?

Misschien een idee om de contactpersoon te bellen? En aangeven dat je een half jaar geleden hebt gesolliciteerd en dat je graag weer zo willen solliciteren.

3 likes

Ik zou ook direct contact opnemen om het na te vragen. Misschien hoef je niet opnieuw te solliciteren.

5 likes

Vrijdagmiddag heb ik een sollicitatie de deur uit gedaan. Had er echt een super goed gevoel over, voldeed aan alle “eisen”, al aantal jaar ervaring in het werkgebied. Krijg ik om 9 uur vanmorgen een mail terug: “Bedankt voor je sollicitatie. We denken niet dat je bij onze organisatie past.”

Snap er echt geen bal van. Volgens mij hebben ze niet eens de moeite genomen om er naar te kijken.

Vragen of ze het kunnen toelichten?

Heb ik gedaan! Ben benieuwd of ik daar een antwoord op krijg.

1 like

Waarschijnlijk alleen dat ‘het profiel van anderen beter bij de functie aansloot’.
Zo vermoeiend.
Wel goed dat je het gevraagd hebt hoor, ik heb daar inmiddels meestal de energie niet meer voor.

2 likes

Zouden jullie in een sollicitatie zelf zeggen dat je weinig werkervaring hebt? De vorige keer ben ik erom afgewezen. Ik overweeg nu bij een volgend gesprek het zelf te benoemen en dan uitleggen waarom ik toch een kans verdien. Iemand zoiets eerder gedaan?

Ik zou dan vooral benadrukken dat je ondanks weinig werkervaring wel voldoet aan de benodigde kwaliteiten voor de functie. Onder andere door concrete voorbeelden te geven uit je vorige werk/studie.

1 like

Ik begin er niet zelf over, want het blijkt wel uit mijn cv. Dus vaak komt het toch ter sprake en dan geef ik er een positieve draai aan. Maar goed, zulke dingen blijven natuurlijk lastig en het is bij mij ook de voornaamste reden van afwijzing. Ook al weet je zelf dat je een geschikte kandidaat bent voor die functie, iemand moet je wel die kans geven

2 likes

Ik kom ineens een hele leuke vacature tegen en ook nog eens in de buurt is. Dus ik kan weer eens een brief gaan schrijven (:
Ik ben alleen nu eerst even mijn CV aan het updaten en vroeg mij af of ik mijn vrijwilligerswerk tussen mijn werkervaring kan zetten? Ik vind het een beetje zonder als het ergens onderaan bundelt (ander vrijwilligerswerk staat als een apart onderdeel nu), want het werk is relevant voor de functie waarop ik solliciteer.

1 like

Ik heb “bestuurs- en vrijwilligerservaring” als kopje tussen de gedeeltes “werkervaring” en “opleidingen”. Het staat daardoor onderaan de eerste pagina van m’n cv, maar niet helemaal onderaan haha dus ik denk wel goed zichtbaar. Als je er in je brief ook nog op terugkomt en benadrukt waarom het waardevol is maakt het sowieso niet zoveel uit lijkt me!

1 like

Als het zinnig is voor de vacature zou ik het er gewoon pontificaal tussen zetten! Je kunt altijd in een woordje noemen dat het vrijwilligerswerk is, extra goed lijkt me dat juist :slight_smile:

3 likes

Nooit jezelf negatief verkopen, dan kan je beter zeggen 'Ik zou graag meer ervaring willen opdoen
"

1 like