ik heb geen tips, maar wil je wel veel succes wensen!
Ik heb ook gesolliciteerd. Hoef niet perse weg maar wel toe aan wat nieuws.
Ben ook benieuwd wanneer ik wat hoor.
@Harrrie veel succes! Je bent al zover, goed gedaan!
Ik heb volgende week een sollicitatiegesprek en ben een beetje ontmoedigd door mijn laatste gesprek. Dat ging volledig mis. Ik begreep niet dat ze met ontwikkelpunten, zwakke punten bedoelden. Op de een of andere manier had ik een volledige error waardoor ik die vraag niet lekker kon beantwoorden. Het was een gesprek met 2 heren halverwege de 40 die al 13 jaar bij deze organisatie werkten. Ik raakte een beetje in het ‘imposter syndrom’ gedrag verstrikt door te twijfelen aan al mijn antwoorden, alleen maar door hun ervaring en leeftijd en de wijze waarop ze vragen stelden. Ze vroegen ook of ik mezelf een cijfer zou kunnen geven voor het gesprek, dat vond ik al raar om te doen eigenlijk. Ik had na afloop een heel slecht gevoel en volgende dag werd ik ook gebeld dat ik niet de ‘goede’ antwoorden gaf en te weinig ervaring had met solliciteren en te weinig bezig was met persoonlijke ontwikkeling. Nou goed, al met al, nare ervaring die ik nu slecht kan loslaten.
Wat een onzin dit.
Je wordt toch aangenomen voor je capaciteiten voor het werk dat je gaat doen, niet voor hoe goed je kunt solliciteren, zodat je precies weet welke antwoorden wenselijk zijn?
Een vervelend gesprek kan inderdaad een nare nasmaak achterlaten maar probeer het toch los te laten! Je kunt altijd een keer een slechte beurt maken maar het is ook altijd een momentopname, vergeet dat niet, dit gesprek zegt niets over volgende gesprekken ergens anders. En als ik het zo lees droegen je gesprekspartners er ook niet echt aan bij dat het gesprek goed liep, dat ligt heus niet alleen aan jou.
Ik vind het eigenlijk ook wel wat zeggen dat ze juist standaard vragen van 40 jaar geleden stellen. Dus dingen zoals wat zijn jouw zwakke punten, wat voor cijfer geef je dit gesprek etc.
Waar ik werk voer ik sollicitatiegesprekken samen met de HR manager en dan vraagt hij ook dat soort standaard dingen. Inwendig ben ik dan echt aan het oogrollen. Vraagt hij: Waarom wil jij bij ons werken? Ik hoop dat de ander dan zegt: Nou het logo heeft mooie kleuren en jullie hebben airco
Maar die mannen in jouw gesprek ook, wat willen ze horen? Het gesprek ging kut, qua cijfer ja dan geef ik het een 3 maar de functie lijkt mij leuk, ik ben gemotiveerd en een harde werker. Maar het belangrijkste is dat ik niet dakloos wil worden dus neem mij a.u.b. aan?
Of willen ze horen dat je zwakke punten zijn dat je liever uitslaapt, chaotisch werkt en een 9 tot 5 mentaliteit hebt. Bedoel als je dat zegt kan je het ook vergeten.
En te weinig bezig met persoonlijke ontwikkeling Jij zit toch op FF? Die mannen niet
Ik hoop dat je je niet te lang rot blijft voelen en dat je snel weer ergens wordt uitgenodigd wat een betere match blijkt
Hopelijk pakt het goed uit voor je!
Ik had dus echt het idee dat mijn gesprek erg slecht ging maar ze waren super positief
In her kader imposter syndrome: Ik ben overigens toch door naar de tweede ronde
@LaPetiteRobeNoire @Mango @FISSA dankjullie wel voor de pep talk! Voelt al een stuk beter. Ja die ouderwetse vragen, had ze echt niet verwacht op de een of andere manier. Ik bereid ze voortaan maar altijd voor. Dit was overigens ook bij een conservatieve werkgever dus ik denk dat ik er eigenlijk ook niet goed had gepast. En ja ik ben zelfs in therapie dus met persoonlijke ontwikkeling zit het wel goed
Ik heb donderdag een sollicitatiegesprek, ben helemaal zenuwachtig al!
Ik heb afgelopen donderdag een eerste gesprek gehad voor een consulting functie en vandaag voor een traineeship, en bij beide uitgenodigd voor de tweede ronde Echt blij maar ook wel spannend, ben benieuwd wat ik kan verwachten
Naar mijn gevoel ging het goed. Het volgende gesprek is op dinsdag, ben benieuwd!
Is het een andere soort organisatie, internationaler/kleiner etc - in een andere branche; of identiek?
De functie lijkt er heel erg op maar toch wel aantal verschillen; kun je die niet belichten?
Is de functie waar je op solliciteert hetzelfde als wat je nu doet? Ik betrek mijn antwoord vaak op de functie (meer uitdaging/meer verantwoordelijkheden enz).
Edit: Oh excuses! Niet goed gelezen, maar denk dat je wel verder komt met de vragen van @Scorpiovibes
Ik heb binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek en nu willen ze de 6 (!) meest recente loonstroken zien, omdat ik nu ORT verdien (straks dan niet meer). Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden, ik wil dat eigenlijk niet geven. Ik ga in een heel andere branche werken als alles goed gaat, dus dan lijkt het me niet zo relevant ook.
In je antwoord vooral de kenmerken van deze andere organisatie benadrukken die je bevallen (bijv verschil in clientèle, aandacht voor goede doelen, korte lijntjes, informele werksfeer, doorgroeimogelijkheden, sector, etc).
Dus niet daarna uit jezelf deze kenmerken expliciet vergelijken met waar je nu zit. Mochten ze toch vragen naar je huidige organisatie gewoon met respect praten over je werkgever (en weer snel terug gaan naar de aantrekkingskracht van de organisatie waar je solliciteert), dan kan er weinig mis gaan!
Toe aan een nieuwe omgeving
Hoe ging het?
In principe ben je niet verplicht zulke informatie aan te leveren. Probeer hierover in gesprek te gaan, ze zouden je hierom niet mogen afwijzen.
Dat mag ik hopen Ik was niet zo zenuwachtig voor dit gesprek maar dat begint nu wel te komen haha
Hopelijk gaan ze je gewoon een goed aanbod doen.