Sollicitatietopic (Deel 1)

Vandaag heb ik al 3 sollicitatiebrieven geschreven en er zitter er nog twee in de pijplijn. Even kijken of ik die vandaag afmaak of naar morgen doorschuif, want ik moet ook nog wat andere dingen doen. Ben wel blij dat ik weer heb doorgepakt na 342093482908 afwijzingen, anders kom ik nooit aan een leuke baan. Het zijn wederom weer allemaal competitieve plekken, maar hooooopelijk ziet iemand eindelijk eens iets in mij.

1 like

Bellen jullie wel eens het nummer wat onder een vacature staat voor meer info? Ik wil graag bellen, zodat mijn naam een keer is gevallen etc. maar ik weet niet zo goed wat voor vragen je het beste tijdens zo’n telefoongesprek kan stellen. Het nummer wat in de betreffende vacature staat is van iemand met dezelfde functie.

Help! :angel:t4:

heeft iemand nog goede tips???
ik wil gewoon zooo graag weg bij mijn werk van nu dat ik ook een beetje het gevoel heb dat er veel van af hangt ofzo
en heb eigenlijk pas 1 serieuze sollicitatie gehad (twee weken geleden, ook aangenomen maar het werk/de werktijden trokken me uiteindelijk toch niet zo) want waar ik nu werk is begonnen als flutbijbaan en toen kon ik een beetje doorgroeien en nu is het een flutbaan maar wel mijn volledige inkomen haha
help

1 like

ja geen idee of je m’n vorige post hebt gelezen, hij staat hier iets boven. Vandaag weer gewerkt en het begint me ook gewoon met de dag meer tegen te staan, waarschijnlijk ook omdat ik het gevoel heb dat ik al met 1 been aan de overkant sta. Maar goed, dan moet ik wel ff die baan fixen morgen haha

1 like

Mijn nummer heeft weleens onder een vacature gestaan en de mensen die belden voor informatie bleven inderdaad wel altijd hangen.

Vragen hoeven niet zo ingewikkeld te zijn, en kunnen bijvoorbeeld gaan over de inhoud van de functie, maar ook bijvoorbeeld gewoon over werkdagen.

ik doelde meer op tips voor het gesprek! mijn brieven en cv zijn eigenlijk altijd tiptop al zeg ik het zelf
ik zoek nu geen “serieuze” baan, ik ga dit jaar nog studeren maar moet nu wel mijn rekeningen betalen

Ik heb vandaag besloten dat ik op zoek ga naar een nieuwe baan. Maar ik wil maximaal vier dagen werken. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft het dan zin om te solliciteren op fulltime functies? En waar noem je dan dat je voor vier dagen beschikbaar bent?

1 like

is vaak wel bespreekbaar!

Dat hoopte ik al :smile: en is het dan handig om dat al in de brief te noemen, of komt dat wel tijdens een evt. gesprek? Ik heb echt bar weinig sollicitatie-ervaring, mijn huidige baan ben ik min of meer ingerold.

Ik zou het bewaren tot een tweede gesprek, dan weet je verder al genoeg van elkaar, dat als zij met jou in zee willen ze misschien ook bereid zijn er 32 uur van te maken, en anders kan jij nog nadenken of je voor die baan bereid bent toch 40 uur te doen. Als je bij voorbaat al aangeeft: ik wil hier solliciteren maar sowieso voor 32 uur, kom je misschien niet eens zo ver :slight_smile:

1 like

Ik vind het altijd lastig om sterke/zwakke punten aan te halen die 1. niet cliché zijn 2. waar zijn maar bv. ook niet té negatief gepercipieerd kunnen worden (maar iets negatiefs noemen dat als positief beschouwd kan worden vind ik ook zo
tsja) 3. passend zijn bij de functie. Ik weet dat het altijd goed is om relevante voorbeelden te geven + aan te geven hoe je werkt aan iets negatief maar toch vind ik dat een lastige vraag. Tips?

2 likes

Ik kijk altijd goed naar de vacature en noem altijd een zwakke eigenschap die je amper/zelden voor een vacature nodig hebt. Bijv. zwakke punt: het presenteren voor grote groepen en dan voornamelijk in het Engels. En dan zeg ik altijd dat ik mezelf heb gedwongen om uit mijn comfort zone te treden door een keuzevak te volgen aan de universiteit waar het verplicht was om in het Engels te presenteren voor een grote groep. En dat het uiteindelijk heel erg mee viel maar nooit mijn hobby zal worden.

2 likes

@Rosalind @Virago Jullie hebben gelijk, ik heb idd niet 8 jaar gestudeerd om het vervolgens niet om m’n cv te zetten. Het staat er nu lekker duidelijk op.

Ik had donderdag een kennismakingsgesprek bij y.oung c.apital, maar man, wat is dat toch een kutbedrijf. Ik had dat gesprek ook met een halve tiener, die daar in een t-shirtje zat (en ik helemaal netjes aangekleed). Vervolgens hadden ze geen klussen voor me. Oké, dan niet, doei.

1 like

Op EGF zeiden velen een site te gebruiken voor het maken van CV’s, ben de naam vergeten
 Weet iemand hem nog?

Canva punt com?

1 like

Ja dat is hem volgens mij! Thanks!

1 like

Ik baal echt dat het altijd zo lang duurt voordat je eindelijk de uitslag krijgt na een sollicitatiegesprek. Solliciteren jullie gewoon door? Ben nu in afwachting van een sollicitatie en het duurt tot maximaal volgende week vrijdag. Ik zag net een andere vacature die me ook wel aanspreekt. Wat zouden jullie doen? Solliciteren?

Ja natuurlijk!

2 likes

Capaciteiten testen kun je heel goed oefenen via Google!

1 like

Jahoor, gewoon solliciteren. Bij sommige vacatures krijg je echt pas na 3 weken reactie. En dan moet je nog op gesprek etc. In het beste geval heb je ineens zelf de keus uit bedrijven om te werken, als iets tegelijk loopt en ze je beiden willen hebben.

1 like