Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik kwam hier om precies hetzelfde te vragen :yum: haha

1 like

ik heb vandaag te horen gekregen dat ik aangenomen ben!
waar is het ontslagnemenopjehuidigewerk topic help

22 likes

Ik ben een beetje uitgekeken op mijn huidige werk en ben dus bezig om iets nieuws te zoeken. Ik vind het toch best eng, omdat ik eigenlijk heel goed zit waar ik nu werk, met leuke collegaā€™s, leuk werk en prima salaris. Wat als ik dat per ongeluk inruil voor iets veel slechtersā€¦ Maar goed, ik weet wel dat ik zo niet moet denken.
De sector waarin ik wil solliciteren lijkt ook gevuld met coole mensen en ik vind mezelf niet cool, dus ik ben ook bang dat ik te verlegen of geĆÆntimideerd ga zijn als ik ga solliciteren.
Ik moet eerst maar eens mijn CV gaan afstoffen

ik ben op een vacature gestuit die echt helemaal iets voor mij is en waar nog extra uitdagingen inzitten die ik in mijn huidige functie niet heb. Ik ben alleen nog nooit van werk veranderd, werk al sinds mijn afstuderen (8j geleden) bij dezelfde werkgever dus ben er best wel bang voor ergens slechter terecht te komen.
Hoe dan ook heb ik inmiddels mijn cv gemaakt (via C.anva, echt een pracht site) maar ik zit nu hopeloos vast op mijn motivatiebrief.
Iemand die een tip heeft hoe ik eraan kan beginnen?

Gefeliciteerd! Succes (sterkte :stuck_out_tongue:) met het ontslag nemen op je huidige werk.

Waaaaaah ik heb na een vrij pittige sollicitatie procedure net te horen gekregen dat ik alle rondes door ben gekomen en zo snel mogelijk het concept contract krijg opgestuurd. Ik ben hier zo blij mee :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

14 likes

De beste tip die ik hiervoor heb gekregen is dat je moet zorgen dat je brief geen herhaling wordt van je CV. Dus niet ik heb hier en hier gewerkt, maar juist je ervaring uit het verleden vertalen naar hoe je dat in de functie waar je op solliciteert toe kan passen. Ook heel duidelijk aangeven waarom je de functie wil en waarom jouw profiel aansluit bij hetgeen ze zoeken. Hier kan je dus wel voorbeelden uit je (werk)ervaringen gebruiken.

Mijn opbouw van de brief is meestal:

  • 1e alinea introductie, kort aangeven waarom je solliciteert (bij deze solliciteer ik op de functie van etc)
  • 2e alinea verdere uitleg waarom de functie je aanspreekt
  • 3e alinea waarom je de functie zou kunnen
  • 4e alinea korte afsluiting (ik zie uw reactie tegemoet etc)
9 likes

Dit is inderdaad een goede tip! Mooie opzet. Je zou ook nog een motivatie kunnen verwerken wat je zo aanspreekt in het bedrijf.

Bedankt, dit tip van geen cv herhalen is idd wel een goede.
Ik had het idee om na de intro een aantal zaken aan te halen waarom ik taakgericht geschikt ben voor de job, en dit dan met voorbeelden van taken uit mijn huidige job te illustreren (vb. een taak uit de vacature is implementatie van opleidingsprogramma) en dan zou ik schrijven dat ik de implementatie van hoe te werken met GDPR heb georganiseerd in mijn huidige job.
En dan nog een deel mensgericht waarbij ik bv aangeef dat ik momenteel een sleutelrol heb tussen het management en de field en daardoor ieders behoefte naar waarde kan schatten. Etcā€¦
Of is dat te veel gebrabbel? :exploding_head: :exploding_head:

1 like

Ik denk dat je kracht dan vooral ligt in het kort en bondig opschrijven. Een motivatiebrief langer dan een a4 is echt niet te doen. Ik zou zelf beginnen met schrijven met wat ik er in wil hebben en dan achteraf schrappen. Als je het eenmaal opgeschreven hebt, is het soms makkelijker om er daarna een kort en krachtig betoog van te maken.

Ik sluit me aan bij @Moskou, hou het kort en bondig. Je brief moet de commissie nieuwsgierig maken en niet al hun vragen al beantwoorden. Ze moeten nog wel iets te vragen hebben tijdens een gesprek. Schrijf alles op wat je eventueel zou willen zeggen en ga daarna schrappen. Als je twijfelt over wel of niet schrappen, bedenk je dan dat je ā‚¬ 100 krijgt voor elk woord dat je weg haalt, dan gaat schrappen ineens heel makkelijk.

Bedankt! Ik kan inderdaad beginnen met schrijven en dan uit het geheel beginnen wegschrappen. ook bedankt @Moskou

ik denk dat mijn vallkuil idd een beetje is dat ik me zo goed mogelijk wil verkopen en daardoor te uitgebreid ga willen zijn ipv iets aan de verbeelding nog over te laten

Juist ja! Ik zal nog iets vermelden over hun waarden of visie en ook eens opzoeken of ze onlangs in de actualiteit zijn geweest.

en succes met je gesprek zodadelijk!

1 like

Op zeer korte termijn komt er waarschijnlijk een vacature vrij op de afdeling waar ik werk. Dit is voor een functie hoger dan dat ik nu doe. Toevallig heb ik aanstaande maandag een overleg gepland staan met mijn manager. Niet hierover, maar ik wil wel de kans grijpen om te polsen hoe zij er over denkt als ik zal gaan reageren. Nu staat de vacature nog niet open. De collega die nu op deze functie zit gaat zelf ook solliciteren naar een weer hogere functie en ik schat de kans zeer hoog dat zij die functie zal krijgen.

Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken? Officieel is er dus nog geen vacatureā€¦ En als die komt, zal ik gewoon moeten solliciteren. Maar vind het wel fijn om te horen hoe mijn manager hier in staat, ook omdat mijn sollicitatiegesprek met diezelfde manager zal zijn. Al vast een balletje opgooien verhoogt hopelijk mijn kansen.

Ik zou het denk ik ongeveer gaan aangeven zoals je hier zegt. Benoem de positieve dingen in die andere functie en hoe het je uitdaging gaat bieden. Dat je benieuwd bent hoe hij/zij er tegenover staat als je daar op gaat solliciteren, of hij/zij je daar geschikt voor lijkt.

Dank je voor je reactie! Dat geeft me moed. En dat de vacature nog niet officieel openstaat? Zie jij daarvoor (daarover?) nog beren op de weg? :grimacing:

Juist kansen, open solliciteren zodat je laat zien dat je enthousiast bent en goed vooruit kunt kijken.

1 like

Is bij die manager bekend dat jouw collega gaat solliciteren? Je zou kunnen zeggen ā€œik ben wat voorbarig, maar ik heb het scenario uitgedacht dat als X functie vrij komt, ik daar voor zou willen sollicterenā€. Ik denk dat het alleen maar ambitie laat zien wat je als manager moet koesteren, zeker als het binnen je eigen bedrijf blijft, dus ik denk niet dat je veel te verliezen hebt met hoe je het aanpakt.

Hebben jullie een beschrijving van jezelf op je cv?

Een profielschets bedoel je? Ja, sinds kort. Schijnt toch belangrijk te zijn (al vind ik het een beetje onzinnig eigenlijkā€¦).