Sollicitatietopic (Deel 1)

Ooh dan zit je er ook wel meteen lang! Hadden ze dat van tevoren ook zo uitlegd dat het zo zou gaan?

Ik denk hier dat ze sowieso wel meerdere rondes zullen hebben, dus dat dit echt alleen de kennismaking is. Vrees wel dat ik gewoon in 1 gesprek tegenover die 4 mensen zit. Totaal niet imponerend verder :sweat_smile: :sweat_smile:

Ik had dat laatst ook met 3 mensen, vond het in het begin ook wel spannend maar was totaal niet nodig. Was bij mij ook maar ‘n half uurtje. Iedereen zat er volgens mij gewoon meer vanuit z’n eigen rol, als directe collega/leidinggevende enz zodat ze ook wat gerichter vragen konden stellen. Ik vond het zelf eigenlijk een heel prettig gesprek, kon het vanuit hen ook wel begrijpen om het zo te doen! Kreeg de volgende dag toen ook meteen te horen dat ik de baan had.

1 like

Ja, ze zeiden dat het eerste uur een kennismakingsgesprek zou zijn met 2 seniors. Zij konden dan ook inhoudelijke vragen beantwoorden over de functie. En het 2e gesprek met de manager zou meer de diepte in gaan. Dus ik had me super goed voorbereid, maar het 2e gesprek bleef oppervlakkig :joy:. Was wel een leuk sollicitatiegesprek verder.

1 like

Ah @Chan @centralpark leuk om te lezen dat het bij jullie zo goed uitpakte! Ik ben echt zenuwachtig maar tegelijkertijd heb ik er ook wel zin in. Het gaat bij mij om een interdisciplinair team met meerdere locaties, dus op zich logisch dat er vanuit elke hoek iemand aanwezig is. Maar ik paste niet helemaal in het plaatje van wat ze zochten (meer een medische achtergrond), dus ik vraag me ook een beetje af wat ik er te zoeken heb :stuck_out_tongue: Vond het al een hele overwinning dat ze me uitgenodigd hebben maar dat betekent natuurlijk nog niks haha. Terwijl ik bij wijze van spreken al aan het fantaseren ben over hoe het is om daar te werken :sweat_smile:

1 like

Ik heb een uitnodiging voor het eerste gesprek! Nou moet ik dus nog bedenken hoe ik ga zeggen dat ik op de dag van de tweede gesprekken echt niet kan. Ik wil en ga dat natuurlijk wel zeggen, maar ik wil het niet laten overkomen dat ik er al helemaal vanuit ga dat ik een tweede gesprek krijg haha :sweat_smile:
Is het raar om iets te zeggen als “ik zag dat de eventuele tweede gesprekkken vrijdag zijn, maar dan ben ik op vakantie, ik ben dan en dan weer terug en in de tussentijd bereikbaar via mail en telefoon”?

1 like

Ik zou niets zeggen. Bij een uitnodiging voor een tweede gesprek wanneer je een datum moeten plannen kun je aangeven dat je op vakantie bent. Dan wordt daar wel omheen gepland

1 like

Ja in principe staat de datum voor de eventuele tweede gesprekken al vast, die stond al in de vacature vermeld. Dus als ik dan niks zou zeggen en ik vervolgens uitgenodigd word voor een tweede gesprek, is het niet raar om dan pas te zeggen “oh ja ik ben nu op vakantie ik kan volgende week wel”?

Iemand tips? Ik heb morgen een sollicitatie gesprek, en werd net ook uitgenodigd bij een ander bedrijf. (dat bedrijf heeft mijn voorkeur) maar dat is echt midden op de dag. En totaal uit de richting van mijn huidige werk.
Is het raar om te vragen om een andere tijd of datum? Ik zou anders echt niet weten wat ik moet zeggen op mijn huidige werk. Hoe doen jullie dit? En smoesjes etc over waar je heen bent? Want heb voor het gesprek bij bedrijf 1 ook al een smoes verzonnen.

Nee hoor dat is niet raar, die dagen zijn vaak een richtlijn, er kunnen echt wel uitzonderingen gemaakt worden. Zou je voor nu vooral richten op het eerste gesprek :smiley:

4 likes

Oke thanks voor je tip!
En ja idd inhoudelijk moet ik ook nog genoeg voorbereiden :joy:

Ik zou zeggen dat je zo kortdag geen vrij kan krijgen bij je huidige werk en zelf met een voorstel komen wanneer je wel kan? Het liefst telefonisch zodat direct een nieuwe datum/tijd kan worden afgesproken.

1 like

Ik zou vragen of een ander tijdstip mogelijk is. Mijn ervaring is dat er wel met je wordt meegedacht. En naar je huidige werkgever zou ik inderdaad een smoesje verzinnen, zoals een tandartsbezoek.

1 like

Ben op dit moment een brief aan het schrijven, maar vind het lastig om te motiveren waarom ik bij hun wil werken. In de vacature en op de website staat amper iets over de visie van het bedrijf.

Die smoes heb ik al gebruikt bij het gesprek van bedrijf 1. Tandarts bezoekje bij bedrijf 2 dan maar. :sweat_smile: Ik heb in ieder geval gemaild of het op een later tijdstip kan! Ik vind zulke dingen wel echt lastig. Ik ben zo slecht in liegen en smoesjes verzinnen. Maargoed als ik uit dit rot bedrijf weg wil moet ik er wel wat voor doen.

Oooh ik vind dat voorbereiden zo moeilijk he. Heb nog nooit eerder voor een “grote mensen baan” een gesprek gehad. Weet ook totaal niet hoe het zal gaan verlopen. Ik zit maar een beetje m’n cv en de vacature te bekijken :sweat_smile:

Morgen al :grimacing:
Succes donderdag!

Dankje! Doe ik! :smile:

Ja die laatste zin vind ik heel goed :slight_smile: zou ik zo doen!

1 like

Kan je niet een halve dag vrij nemen? Dat is dan wat netter en dan hoef je ook niet te haasten of je schuldig te voelen.

1 like

@lavender95 Succes met je gesprek vandaag!
@Medusa Ook al druk aan het voorbereiden? Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek voor mijn eerste ‘volwassen’ baan en er zitten dus 3 mensen bij. Vind dat echt heftig. Vandaag ook de assessment gemaakt voor een andere functie binnen dat bedrijf en heb het gelukkig goed gemaakt! Dus ben nog in afwachting of ik op gesprek mag komen.