Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb volgende week een gesprek! Met wel vier mensen. Ben nu al geïntimideerd, haha

3 likes

Spannend! Maar je gaat dat goed doen :smile:

Ik heb volgende week ook een gesprek, wel telefonisch. Het zal het eerste solliticatiegesprek zijn dat ik heb voor mijn eerste echte ‘grote mensen’ baan :scream: Ben super zenuwachtig, omdat het een uitdagende maar toffe functie betreft in een organisatie naar mijn hart… Het past echt bij mij maar ik vrees dat de ervaring ontbreekt. Note to self: Positief blijven!! :pray:

Heeft iemand gouden tips ter voorbereiding of voor tijdens het gesprek?:hugs:

5 likes

Spannend! Inderdaad positief blijven. Dat je uitgenodigd bent voor een gesprek betekent dat het bedrijf oprecht geïnteresseerd is, anders zullen ze de tijd van het gesprek niet willen investeren lijkt me.

Als je iets omhoog scrollt is er ergens een link gedeeld met daarin 60 veel gestelde vragen. Ik heb er daarvan een paar uitgeschreven zoals sterke/zwakke punten en voorbeelden van bepaalde situaties. Bedenk ook goed waarom jij bij het bedrijf past en waarom een bedrijf precies jou van alle andere kandidaten moet uitnodigen. Ik ben geen ervaren solliciteerder, maar ik denk dat het heel mooi is als je die twee dingen aan elkaar kan linken. Dus bijv. ik ben heel enthousiast over jullie visie omdat X en ik denk dat ik daarom een geschikte kandidaat ben want ik kan mooi aanvullen omdat X. Probeer voorbeelden zoveel mogelijk via de STAR methode te vertellen (als je STAR-methode googlet krijg je goede tips)

Heel veel succes!

1 like

4 mensen?! wow, spannend! Succes alvast!

Ugghh ik wil zo snel mogelijk weg bij m’n huidige baan en heb de afgelopen tijd al een aantal solliciaties verstuurd. Krijg tot nu toe alleen een ontvangstbevestiging (wat op zich al fijn is), maar nog geen uitnodiging / afwijzing. Ben veel te ongeduldig en blijf maar op m’n telefoon kijken :tired_face:

2 likes

Ik had eens een gesprek met 4 mensen (duurde 1.5 uur) en het was absoluut heel eng (sorry), maar wat mij wel opviel is dat ze allemaal een eigen rol leken te hebben. Ze hadden in principe allemaal dezelfde functie binnen het bedrijf, maar er zat wel een patroon in hun gedrag. Eén stelde opvallend vaak algemene vragen, één moeilijke vragen en die keek daar ook streng bij, één was met praktische zaken bezig, en nummer vier stelde me wat meer op mijn gemak. Die stelde ook juist de vragen die ik heel goed kon beantwoorden (in mijn geval was de inhoud belangrijk). Tijdens het gesprek keek ik extra vaak naar die persoon, omdat ik het idee had dat diegene vertrouwen in mij had, en het goed met mij meende. Het inzicht in de opbouw van mijn sollicitatiegesprek heeft mij wel geholpen, al had ik het achteraf pas echt goed door, haha. En mensen die streng of kritisch zitten te kijken, bedoelen dat niet altijd negatief. In mijn geval was de streng kijkende vragensteller achteraf juist onder de indruk van mij. Hij wilde gewoon weten hoeveel ik precies wist en hoe creatief mijn antwoorden zouden zijn.

Succes!

2 likes

Ik heb 1 week geleden gesolliciteerd bij een groot bedrijf en zie op LinkedIn dat er al 50 mensen op gereageerd hebben. Een vriendin van mij had binnen 2 dagen aan afwijzing en mijn CV is nog altijd in behandeling… Ik vind het zo spannend want dit is mijn 'droom’bedrijf om bij te werken en heb er ook mijn eindstage gedaan. En het is een van de weinige bedrijven waar ik heen kan op de fiets.

Gister heb ik een sollicitatiegesprek maar vind het zo lastig om mijn kansen in te schatten. Ze hadden heel veel brieven ontvangen en ook best wat mensen door maar ze hebben ook een tweede ronde en weet niet of ik daar goed genoeg voor was. Hoor het begin volgende week waarschijnlijk

Kan je danniet solliciteren via iemand van je stage? Of even mailen en zeggen dat je gesolliciteerd hebt? Altijd beter dan ergens op een stapel te liggen :slight_smile: succes nog!

Ik heb een tweede gesprek gehad bij een bedrijf waar ik super graag wil werken. Ik moest daar ook ongeveer 1000 opdrachten voor maken. Het gesprek ging goed en ze geven aan dat ze volgende week laten horen met wie ze in zee gaan want er komen dus nog meer mensen op gesprek.
Nu had ik vorige week ook een 1e sollicitatie gesprek bij een bedrijf (waar ik wat minder graag wil werken) en die zeiden dat ze deze week wat gaan laten horen.
Maar nu zit ik echt in de stress zo van stel dat zij bellen dat ik het ben geworden, maar ik ben eigenlijk nog aan het wachten op die andere luitjes waar ik dus heel graag wil?? Wat moet ik dan zeggen?

1 like

Wil je bij dat minder leuke bedrijf wel werken als je bij die leuke niet bent aangenomen? Want dan zou ik gewoon enthousiast reageren en het 2e gesprek misschien proberen wat later in te plannen. Dan kun je dat gesprek uiteindelijk nog afzeggen, niet zo netjes natuurlijk maar ja bedrijven doen natuurlijk hetzelfde. Ik zou iig niet open kaart spelen want daarmee verspil je misschien een kans

Ja daar zat ik ook over te denken. Ja ik vind het lastig te beoordelen omdat ik nu helemaal hyped ben over die ene baan, dat die andere me minder leuk lijkt haha.

Die afstudeerstage is inmiddels 7 jaar geleden en mijn stagebegeleider is mijn verloofde :crazy_face: Het is een groot bedrijf en ik heb gesolliciteerd op een andere afdeling. Op die afdeling heb onlangs een gesprek gehad (voor een fucntie waarvoor ik ‘overgekwalificeerd’ was) en de manager van die groep weet van mijn huidige sollicitatie.

Ik ben vandaag uitgenodigd om deel te nemen aan de eerste ronde: een digitaal interview waarbij de eerste kennismaking plaatsvindt d.m.v. filmpjes opnemen? Nog nooit van gehoord…

2 likes

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek en ik ben ineens zo onzeker over mijn gebrek aan ervaring. Het gaat om een functie waarbij je juridisch advies geeft en mijn vorige werkgever heeft mijn contract niet verlengd, omdat ik te weinig ervaring heb. Zij raadden mij aan om eerst ervaring op te doen en niet als adviseur aan de slag te gaan.

Heeft iemand wel eens gesolliciteerd voor een onderzoeksfunctie? Ik heb deze week een tweede gesprek maar weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Ik vraag me af hoe inhoudelijk ik mij moet voorbereiden? Soort basiskennis methoden van onderzoek, voorbeelden van onderzoeken ofzo? Wat krijg je doorgaans voor vragen in een tweede gesprek? Zoveel vragen jongens, sorry. Maar ik zou deze baan echt graag krijgen dus wil super goed voorbereid zijn!

Ik ben echt benieuwd of ze dit bij alle functies vragen, want een vriendin had laatst een gesprek en die kreeg niks te horen als ‘wat zijn je goede eigenschappen’. Misschien omdat zij al (veel) jaren werkervaring heeft ofzo?

Als je meer wil weten over een vacature (wat houdt de functie preciezer in, hoe ziet een dag eruit, hoe groot is de kans dat ik met mijn opleiding x ook binnenkom), zouden jullie dan mailen of bellen? Ik weet dat bellen geloof ik meer wordt gewaardeerd, en een beller is sneller. Maar ben bang dat ik niet helemaal goed uit mijn woorden ga komen of dat zij een antwoord ook niet paraat hebben. Of mail je dan doorgaans eerst en leg je een belafspraak vast en bel je later ofzo?

Ik ga nu dus solliciteren voor mijn ‘eerste echte baan’, en in een bepaalde sector zijn super veel banen, maar ik ben bang dat als ik eenmaal voor die sector kies, ik een bepaalde carrièrekeuze maak. Terwijl de sector op zich niet super ‘mij’ is. Dus dat ik daarna niet makkelijk meer uit dat veld kom. Op andere momenten denk ik weer dat het een prima sector is om dingen te leren, en ik daarna wel nog een andere kant op kan gaan.
Ik ben nooit zo van de bewuste levenskeuzes maken, en nu word ik daar erg mee geconfronteerd.

Neuh het is bij mij zelden voorgekomen dat ze letterlijk zo’n vraag stelden, maar meestal komt het op de één of andere manier wel aan bod in het gesprek. Daarom bereid ik dat soort vragen wel altijd voor, en mochten ze het wel vragen dan heb je iig een antwoord.

Wat betreft je andere vraag: ik zou idd gewoon bellen, niet eerst mailen om een belafspraak te maken. Volgens mij weet je prima wat je wil vragen en het zou stom zijn als zij geen antwoord kunnen geven op je vragen.

1 like

Ik heb morgen een vrij heftige dag voor een traineeship met 2 afvalrondes. Nu zag ik online wat reviews over het bedrijf dat als je binnen 4 jaar vertrekt alle studie/cursuskosten moeten terugbetalen. Vind dat best heftig? Het is ook niet mijn droombaan bij droombedrijf dus ik heb gelijk gemengde gevoelens over morgen…

Ja ik hoor inderdaad veel verhalen van andere bedrijven dat het in contracten staat om die redenen maar het eigenlijk nooit zover komt. Maar het bedrijf van de traineeship zou er wel actief achteraan gaan ondanks dat ze je een contract van 8 maanden aanbieden. Ik krijg steeds meer dubbele gevoelens (ik ben door hun benaderd maar geen complete match, lease-auto direct vermelden, middelmatig gescoord bij assessments). Maar goed eerst morgen maar gewoon even afwachten, waarschijnlijk kan ik met de lunch al naar huis haha.

1 like

Bij studiekosten regelingen is het vaak zo dat je alleen terug hoeft te betalen als ze op eigen initiatief weggaat, dus niet als een tijdelijk contract afloopt en niet verlengd wordt.

3 likes