Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik bereid mijn competenties meestal voor met voorbeelden volgens de STAR methode. Dan heb je de meeste vervolgvragen al getackeld. Gaat wat ver om hier alles uit te leggen, als je zoekt via Google vind je veel info hierover.

En ik zeg altijd dat ik meerdere sollicitaties heb lopen, en geef verder geen details. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er verdere vragen over werden gesteld, behalve dan wanneer je in de eindfase van een procedure bent en ze vragen hebben wat betreft de termijn waarbinnen je verwacht dat er iets duidelijk wordt over die andere sollicitatie.

1 like

Ik heb zelf trouwens mijn laatste gesprek gehad, en ik heb er gemengde gevoelens over. Ze waren heel informeel, en ik voelde me op mijn gemak en was enthousiast. Op zich positief, maar vaak krijg ik naar aanleiding van zulle gesprekken te horen dat ik je jong of onervaren overkom. Het is best een formele functie waar ik op solliciteer, en ik hoop dat ik niet te joviaal ben geweest en niet teveel heb gepraat.
Wel echt spannend dit, de vorige keer dat ik solliciteerde was het na mijn afstuderen en was alles een upgrade, en voelde ik me veel meer de vragende partij. Nu zou ik mijn huidige baan op moeten zeggen voor deze nieuwe functie, en dat voelt heel anders. Ik heb veel op te geven, en de vraag of ik daar een goed gevoel bij heb is best lastig te beantwoorden op basis van een aantal gesprekken. M’n werk is een groot deel van m’n leven dus ik vind het heel spannend, wel op een positieve manier.

CV-vraagje. Zouden jullie nominaties voor prijzen in je vakgebied op je cv zetten? Ik ben genomineerd voor twee prijzen, eentje heb ik ook daadwerkelijk gewonnen en de andere niet. Ik werk in de academische wereld, als dat nog verschil maakt :blush:

Ik heb het zelf wel staan in een zin bij de beschrijving, maar weet niet of het echt hoort. Moet wel zeggen dat ik nog studeer en het dan dingen zijn ‘Paper van vak x gepubliceerd’ of ‘Project op tentoonstelling x en x’ en dan zijn het best grote dingen. Kleine prijzen heb ik achterwege gelaten en gebruik ik als toelichting in gesprekken.

/

Ben dus bezig met een sollicitatieprocedure voor een business course, ruim 450 aanmeldingen, maar was door naar de volgende ronde, wat een capaciteiten test was. Had er eigenlijk niks van verwacht want er worden slechts 32 mensen geselecteerd, maar nu ben ik dus ook door de capaciteiten test heen en heb ik gisteren mijn online interview gehad. Wtf, ik meldde me aan voor de grap omdat ik wilde zien hoe het werkt, ben eigenlijk niet geĂŻnteresseerd in de business course. Enige voordeel is dat ik graag bij het bedrijf zou willen werken en nu dus bij een sollicitatie niet meer een capaciteitentest hoef te doen. Dat scheelt.

6 likes

Ik ga volgende week een nieuwe baan beginnen, heb al een voorstel gekregen en contract wordt op dit moment opgemaakt enzo.

Nu ben ik vergeten te zeggen tijdens eerdere contactmomenten dat ik eind mei drie dagen vrij nodig heb voor een bruiloft in het buitenland. Het liefst zelfs 1,5 week zodat ik daar nog een vakantie terplekke aan kan vastplakken.

1: Kan ik nu nog bellen/mailen hierover? Of moet ik wachten tot ik daar in dienst ben en dan dit gaan regelen?
En zo ja:
2: Is het gek als ik vraag of dit als onbetaald verlof mag worden opgenomen?

@Higgs_boson ik zou wachten tot je in dienst bent. Je hebt gewoon recht op je vakantiedagen dus lijkt me dat het geen probleem moet zijn. En vragen of je het als onbetaald verlof op mag nemen kun je altijd doen natuurlijk.

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek, ben nu aan het voorbereiden. Ik weet dat ze het belangrijk vinden dat je veel initiatief neemt, dus ik probeer daar voorbeelden vanuit m’n werk voor te bedenken maar ik kan gewoon NIKS bedenken. In het dagelijks leven neem ik wel veel initiatief, maar in werk vind ik dat lastig (tot nu toe). Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken? Want ik wil wel eerlijk zijn, maar ik moet mezelf wel verkopen natuurlijk


@Harrrie waarom ben je niet geĂŻnteresseerd in de business course als je bij dat bedrijf wil werken? Is het geen goede manier om daar binnen te komen?

@monkeyslut misschien kun je situaties bedenken die gebeurd zijn in een vorige baan, en dat vertellen alsof het in je huidige baan was? Dan blijf je dicht bij de waarheid

1 like

Dit is m’n eerste echte baan dus dat is lastig haha! Volgens mij denk ik te moeilijk, ik ben nu maar voorbeelden die wat “kleiner” zijn aan het opschrijven.

Een voorbeeld uit je dagelijks leven vind ik niet gek hoor. Ze weten toch wel van je cv dat het je eerste echte baan zou zijn. Misschien kun je iets van tijdens je studie oid?

1 like

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe baan en ik heb een jaar contract. Echter zie ik vandaag functie online komen bij mijn 'droom’bedrijf. Zouden jullie gewoon solliciteren? Ik ben het wel serieus aan het overwegen! Verder heb ik al eens met de manager van die groep om de tafel gezeten maar hij had destijds geen functie ‘op niveau’.

Lekker solliciteren! Betekent niet meteen dat je de baan ook hebt :slight_smile: dat zie je dan wel weer

1 like

Hmm lastig. Ik zou er in dit geval specifiek op letten dat je in het gesprek zelf initiatief neemt door ook veel te vragen aan hun. Ik weet niet of je dat al doet bij sollicitatiegesprekken, maar ik zelf probeer die gesprekken altijd bewust een tweerichtingsgesprek te maken in plaats van een eenzijdig interview. Dat voelt ook fijn voor de interviewer, en het komt proactief over.
Ik denk dat als je niet concrete voorbeelden kan noemen uit het werkleven, je wel een beeld van jezelf kan uitdragen als initiatiefnemer door je manier van communiceren!

1 like

Weet niet of het echt een manier van binnen komen is, omdat je alsnog voor een baan een gesprek met hebt met een manager en als je door bent een gesprek met senior manager en managing director. Dus afgezien van inzicht over het werk, wat voordelig is in zo een gesprek, levert het niet veel op. Maar heb dus al vorig jaar een inhouse dag gedaan bij het bedrijf dus dat inzicht heb ik al een soort van.

Grootste reden van “het voelt niet nuttig” is dat dit me 2 afstudeerdagen kost en m’n opleiding vrij strict is met hoeveel dagen je bezig mag zijn met afstuderen.
Neemt niet weg dat, mocht ik geselecteerd worden, ik het wel ga doen, al voelt het dubbel nu.

Ik meld me hier ook! Ik ben net begonnen met uitkijken naar een nieuwe baan, aangezien ik helemaal niet gelukkig ben in mijn huidige baan (zit dan ook al 6 weken overspannen thuis
). Ik vind het wel niet makkelijk, het is al zo lang geleden dat ik nog een motivatiebrief heb geschreven, en mijn cv is ook niet meer up to date. Gelukkig vind ik wel een aantal vacatures die me aanspreken, en ik word ook wel vaak gecontacteerd door recruiters op linkedin. Maar omdat ik me nog niet helemaal topfit voel, kost het mij allemaal zo veel energie :cold_sweat: Ben benieuwd of ik - als ik ergens word uitgenodigd - een goeie indruk kan maken bij een sollicitatiegesprek


Wat ik ook lastig vind, is dat ik nu wel een heel mooi inkomen heb, ik denk niet dat ik dat ergens anders kan krijgen (ik werk nu bij de overheid en zou terug naar de privésector willen). In de privésector zou ik wel meer ontwikkelingsmogelijkheden krijgen, nu heb ik nogal het gevoel dat ik stilsta. Heeft iemand wel eens iets soortgelijks gedaan, een baan aangenomen met minder inkomen maar meer ontwikkelingsmogelijkheden?

Ik ben ook weer terug, zoals ik al in wjekw postte ben ik vandaag ontslagen, over twee weken echt werkloos. Dus ik mag ook weer aan de bak (na minder dan een half jaar :sob:).
Ik zou het liefst iets doen bij een bedrijf dat iets voor de wereld doet, goed doel, sustainability, etc. Heeft iemand daar ervaring mee, tips om binnen te komen? Want dat is heel lastig heb ik de vorige keer al gemerkt en ook om me heen gehoord.

Success! Ik weet niet of je in DLD wil blijven en wat je precies doet, maar zie af en toe best leuke vacatures voorbij komen bij goodjobs.de.

Dit wordt na mijn zwangerschap (en de Elternzeit :hearts:) mijn grootste struggle. Wil namelijk niet perse terug naar mijn vorige baan, en wil eigenlijk alleen werk doen wat ik zelf als “zinvol” zie. Heb gelukkig nog even, maar geloof dat dit best lastig gaat worden.

1 like

Daar zat ik toevallig net op te kijken na een tip van een vriendin (zou vandaag even zwelgen, maar kijken kan geen kwaad. Ga morgen wel schrijven). Staan inderdaad best wat interessante dingen op waar ik het gewoon bij ga proberen.

Gelukkig heb je met de Elternzeit hier nog wel even ja :grin: Komt tegen die tijd vast ook goed!

1 like

Ik hoop dat alle enge en intensieve gesprekken en screenings meevallen voor jullie en dat iedereen hier de gewenste baan krijgt :orange_heart:

Nou, m’n eerste gesprek gehad en volgens mij ging het wel oke. Had twee personen tegenover me en de ene leek enthousiast, de ander vond ik lastiger te peilen. Er zijn meer kandidaten dus hoor het pas eind volgende week (helaas). Waar ik me wel zorgen over maak is dat degene die ik lastig te peilen vond zei dat ik het eventueel ook eerder kon horen en toen dacht ik huh maar als je nog gesprekken hebt dan bel je me alleen maar eerder voor een afwijzing?

Vond het verder ook super kort duren, ik denk 30 minuten? Had het langer verwacht haha. Maar weet ook niet wat normaal is.

Morgen om 15.00 de volgende dus zometeen daar op focussen.

Dat wachten is toch zo vervelend hĂ©! Wel een gekke opmerking van haar ja, al denk ik niet dat ze dat per se negatief bedoelt. Ik heb zelf al gesprekken gehad gaande van amper een kwartier, tot een hele middag die bestond uit Ă©Ă©rst een lange schriftelijke proef, daarna een gesprek met 2 verantwoordelijken, en daarna NOG een gesprek met 2 mensen die mijn directe collega’s zouden worden. Geef mij dan maar dat halfuur haha.

Ik heb zelf na 3!! maanden solliciteren eindelijk terug een baan gevonden, ook nog eens iets wat ik echt graag wou en ik kan volgende week al beginnen. Had het absoluut niet zien aankomen want ik vond mezelf echt te zenuwachtig tijdens het gesprek, maar blijkbaar konden ze daar toch goed voorbij kijken :sweat_smile:

3 likes