Ik ben helaas niet uitgenodigd op sollicitatiegesprek voor mijn droombaan terwijl ik echt zo gemotiveerd was/ben. Balen het is zo lastig om iets te vinden als je nog geen jaren ervaring hebt
Ik heb gisteren een heel leuk gesprek gehad en had er een goed gevoel over. Vijf minuten geleden een mail gekregen dat ze niet met mij door willen gaan en zit echt te janken achter mijn laptop nu. Ik vind het even zo stom.
En ik vind het dan ook weer stom dat ik nu moet huilen. Shit, ik vind dit hele sollicitatie gebeuren zo stressvol en ronduit kut.
Het is ook ontzettend kut
Balen dat ze niet doorwillen met je, helaas hoort dat erbij. Toen ik nog aan het zoeken was werd ik af en toe echt wanhopig van de afwijzingen, heb ook regelmatig zitten te huilen als er weer een mail kwam met een ābedankt, maar nee bedanktā. Lekker even in zwelgen, en dan morgen weer met frisse moed verder solliciteren. Dat werkte bij mij in ieder geval het beste.
Ik ben begin vorige week op 2e gesprek geweest en dat ging voor mijn gevoel heel goed. Ik heb toen ook een rondleiding gekregen. Ze hebben toen aangegeven dat het wel tot 3 weken kon duren voordat de beslissing (tussen mij en een ander) zou vallen. Maar het duurt voor mijn gevoel zo langā¦
Helemaal niet stom dat je moest huilen. Als je ergens heel erg op hoopt, is dat helemaal niet zo raar. Vet kut trouwens, maar de moed niet opgeven, er komt sowieso een andere leuke baan op je pad!
Dankjulliewel! @monkeyslut @kika @Enim Ik heb gisteravond lopen balen en ga nu weer met frisse moed verder.
Heel vervelend en herkenbaar. Misschien kan je navragen welke specifieke ervaring je nog mist zodat je daar naartoe kan werken en wie weet kan je er over een tijdje aan de slag.
Wat betreft detailhandel etc boeide ze het nooit zo. Ook omdat ze zelf wel wisten dat ik daar waarschijnlijk maar een tijdje zou blijven werken.
Bij functies die meer aansloten op mijn werk-ervaring / werkachtergrond vroegen ze soms wel of ik mij niet gauw zou vervelen omdat de functie niet uitdagend zou zijn voor iemand met mijn diploma.
En ik weet wel van een bedrijf waar ik eerder heb gewerkt dat ze liever geen overgekwalificeerde (is dat een Nederlands woord?) mensen aannamen omdat ze bang waren dat je gauw weer wat anders zou zoeken.
Ik heb gisteren een aanbod gekregen! Ik heb 2 rondes aan sollicitatiegesprekken gehad en ze hebben het als erg positief ervaren. Echter bieden ze nu een overeenkomst dat veel lager is dan het contract dat ik momenteel heb. Brutoloon blijft gelijk en ik heb 15 (!) verlofdagen minder. Ik zal dus flink proberen te onderhandelen.
Oe dat lijkt me kut. Was er van te voren geen salarisindicatie dan?
Ik heb maandagochtend een 2e gesprek bij een bedrijf en aan het einde van mijn werkdag een 1e gesprek bij een ander bedrijf. Dat hele solliciteren is gewoon een extra baan erbij joh.
Ik heb wel een salarisindicatie meegegeven maar ze hebben me niet gevraagd naar mijn huidige secundaire voorwaarden. Ik heb het geluk dat ik niet perse weg moet dus ik heb wel een goede positie!
Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek (en de dag erna een bezichtiging voor mogelijk eerste koophuis, lekker handig) en ik heb hiervoor vrij gevraagd omdat ik fulltime werk, maar mijn collegaās zijn altijd super nieuwsgierig als iemand een (mid)dagje vrij neemt. Iedereen is altijd hartstikke open en vertelt wat ie gaat doen, maar ik weet niet wat ik als excuus kan gebruiken. Ik denk dat als ik zeg dat ik gewoon āeen afspraakā heb dat argwaan wekt of ze gaan doorvragen omdat ze denken dat het met de bezichtiging te maken heeft. En ik ken mezelf, dan lul ik mezelf weer klem en is het helemaal awkward. Wat zeggen jullie tegen collegaās in zoān situatie?
Dokter
Aaaa ik had vandaag een tweede sollicitatiegesprek voor een baan die ik onwijs graag wilde. Ze hadden gezegd dat er nog een aantal kandidaten waren en ik moest een presentatie voorbereiden en zo, dus ik had het idee dat ik nog wel even flink moest strijden voor die baan. Ik was zó zenuwachtig, had er amper van geslapen. Maar tijdens het gesprek kreeg ik te horen dat ze er eigenlijk al na het eerste gesprek uit waren en dat ik de baan heb Zo blij!
Ik heb volgende week een proefmiddag bij een mogelijk nieuwe baan. Heb besloten dat ik het gewoon eerlijk op mijn werk ga vertellen want vind al die smoezen van alle afgelopen sollicitaties zo vervelend. Wat is het ergste dat er kan gebeuren, dat ze weten dat ik weg wil?
Nouja, ja, dat, en dat kan soms de sfeer echt behoorlijk verzieken als je wel nog even blijft. En in het ergste geval kunnen ze proberen je eruit te werken als ze echt vervelend willen doen. Snap wel dat je liever open bent hoor, maar zou er nog wel even goed over nadenken als ik jou was.
Ook als je een vast contract hebt? Tevens weten 2 collegas dat ik aan het solliciteren ben, alleen 1 collega/leidinggevende niet.
Je eruit werken lukt altijd wel, ook met een vast contract. Een goede baas zou dat natuurlijk nooit doen maar ik heb mensen echt als een blad aan een boom zien veranderen als ze hoorden dat iemand een andere baan zocht. Natuurlijk minder dan positieve verhalen, maar zelf zou ik het niet aandurven om het te zeggen.
Nog last minute salarisonderhandelingtips? ben daar zo SLECHT in, veel te lief.
En niet gek om je contract eerst even thuis rustig door te nemen, wel? Vind het zo wantrouwend overkomen maar ja
Nee dat is helemaal niet gek, zou ik zeker doen. Vind het raarder om direct ergens je handtekening onder te zetten zonder even goed alles op een rijtje te kunnen zetten. En qua tips: geef sowieso niet je vorige salaris als ze daar om vragen. Ehm en ja bereid inhoudelijke argumenten voor waarom je meer waard bent (opleiding/werkervaring/soortgelijk salaris in soortgelijke functies elders), en als ze niet mee willen gaan in je bod probeer dan vast te laten leggen dat je bijvoorbeeld niet nu krijgt wat je wil maar wel na een half jaar of een jaar (en laat dat dan ook opnemen in je contract!). En zet hoger in dan waar je daadwerkelijk tevreden mee zou zijn. In een ideale wereld zetten zij laag in, jij hoog en eindigen jullie ergens in het midden en is iedereen tevreden. En denk ook na over andere arbeidsvoorwaarden, als thuiswerken, flexibele tijden, reiskosten, vakantiedagen, 13e maand etc en bedenk wat jij belangrijk vindt en wat je zou kunnen inzetten als wisselgeld. Salaris is niet alles.
Veel succes!