Sollicitatietopic (Deel 1)

Tip die ik kreeg: vraag of ze elk jaar automatisch een salarisverhoging geven (en corrigeren voor inflatie) na goed functioneren of dat je daarin moet onderhandelen bij elk beoordelingsgesprek. Als dat laatste het geval is kan je aangeven dat je dan hoger wil beginnen. Zelf ben ik echt een junior en heb ik net m’n eerste baan en zo’n tip als deze opende echt m’n ogen haha.

3 likes

Ik heb zojuist een baanaanbod afgewezen ;( Ze boden me een contract waarbij ik veel vakantiedagen zou inleveren en ook nog eens loon. Voelt toch shit want ik zag me daar best werken… Maarja, I’m worth it :tipping_hand_woman:t3:

9 likes

Ben ik tot 2u 's nachts bezig met voorbereiden voor een telefonisch gesprek voor een baan die me echt heel leuk lijkt, is de baan uiteindelijk iets heel anders dan vermeld stond in de vacature, dat is toch echt om moedeloos van de worden? :pensive: En dit is niet de eerste keer…

Maar ik probeer de moed bijeen te rapen, ik moet en ik zal werk vinden, ben nu al een jaar bezig. Zucht /rantover

Ooh, wat irritant. Hoe is het gegaan vandaag? Hopelijk viel het mee.

Ik heb volgende week een sollicitatiegesprek voor een functie die ik heel graag zou willen. Normaal ga ik altijd best relaxed een gesprek in, ik hoop dat ik dat nu ook kan.

Ik ben uitgenodigd voor mijn eerste echte sollicitatiegesprek ooit. Tijdens het telefoongesprek dat we hadden vroeg ze ook meteen naar mijn salaris indicatie. Ik heb eerlijk aangegeven dat ik dat niet meteen durfde te zeggen omdat het mijn eerste baan is en ik daar nog niet genoeg over weet. Hebben jullie tips over hoe ik dit tijdens het gesprek het beste kan aanpakken en/of waar ik een idee kan krijgen welk salaris bij mij en de functie zou passen?

Ken je mensen die dezelfde functie doen? Bijv. vanuit je studie? Dan zou ik gewoon vragen wat zij verdienen en daar flink boven gaan zitten.

Hoi, ik kom hier even binnenvallen met een vraag. Ik werk (bijbaantje) bij een bepaalde organisatie die op verschillende plekken in het land kantoren heeft. Al die kantoren staan los van elkaar. Ik heb gesolliciteerd naar m’n eerste echte baan bij mijn eigen locatie, maar hier ben ik afgewezen na een gesprek, omdat ik bepaalde testen niet goed had gemaakt. Nu heb ik a.s. maandag een sollicitatiegesprek op een andere locatie. Ik vermoed dat ze misschien wel gaan vragen waarom ik niet bij mijn eigen locatie wil werken (omdat bij het andere sollicitiegesprek ook werd gevraagd van waarom ga je niet op locatie x of x werken ivm woon-werk afstand). Wat zouden jullie daar dan op antwoorden? Gewoon zeggen dat de voorkeur daar uitging naar andere kandidaten?

Ik denk dat ze niet met elkaar in contact komen, maar ik zou het ook niet 100% zeker durven zeggen…Ik ben alleen bang dat als ik eerlijk zeg dat ik niet door de testenronde ben gekomen, dat zij dan ook een kruis bij mijn naam zetten. Bij deze sollicitatieprocedure zitten er namelijk niet zulke testen in, alleen een schrijfopdracht… Ik ga er nog even over nadenken!

Als je zegt dat de voorkeur daar uitging naar andere kandidaten lieg je niet.

Ik zou zelf waarschijnlijk de hele waarheid onthullen, maar misschien moet je bovenstaand antwoord in gedachten houden. Als ze er niet diep op doorvragen vind ik dat antwoord eigenlijk prima. Stellen ze de vraag wel heel specifiek zou ik er in ieder geval niet over liegen.

Of wie weet maakt het ze helemaal niets uit of je daar wel/niet bent afgewezen en vragen ze er niet naar.

1 like

Ik denk dat ik het inderdaad zo ga aanpakken, dankjewel!

Gisteren een meeloopmiddag gehad bij een bedrijf. Ik krijg maandag te horen of mijn toekomstige collegas mij leuk genoeg vonden. Ik wil zo graag weg bij mijn huidige baan aaaarghh.

Ik hoop het echt voor je! Hoe vond je het zelf om daar mee te lopen?

Ik heb nog ongeveer twee maanden bij mijn huidige werk en ik voel de grond langzaam onder mijn voeten wegkruimelen (beetje dramatisch haha). Het geeft me wel wat energie om sollicitaties te sturen waar ik niet zeker van ben met de gedachte fuck it, ik doe het gewoon. Echt, ik haat deze stress.

Ik heb komende week een sollicitatiegesprek van een ander bedrijf waarbij ik verwacht een salarisvoorstel te krijgen dat echt flink hoger ligt dan wat ik nu verdien. Tegelijkertijd heb ik (ook komende week) een gesprek met mijn huidige leidinggevende over mijn werkzaamheden, waarin ik ook mijn salaris wil bespreken (niet bepaald in balans). Voor beiden ben ik zo zenuwachtig :dizzy_face: Ik ben zo slecht in dit soort gesprekken, waarin je jezelf toch een soort van moet verkopen.

Ik zie nu pas je bericht, sorry. Ja ik vond het meelopen erg leuk en heb deze week gehoord dat ik de baan heb :grin:. Ik ga maandag mijn baan opzeggen, vind het zo spannend.

Heel veel succes met solliciteren, ik vond het echt veel energie opslurpen. Hopelijk vind je snel iets!

4 likes

Gefeliciteerd! En succes morgen. En dankjewel :). Iedereen in dit topic die een baan vindt geeft me moed.

1 like

Gefeliciteerd!
Ga je dit op een speciale manier aanpakken? Ik ga ook opzeggen en ik vind het spannend.

Ik heb mijn baas gevraagd of ik hem eventjes kon spreken en verteld dat ik een nieuwe baan heb en waarom. Daarna nog even de officiele ontslagbrief aan hem overhandigd.
Hij reageerde trouwens echt heel positief, ondanks dat hij het natuurlijk niet fijn vindt dat ik vertrek. Heb me echt meer druk gemaakt dan uiteindelijk nodig was haha.

4 likes

Ik had gesolliciteerd bij een topsportster die ook vlogt, ze had een vacature als assistent openstaan voor een paar uur in de week (voor haar bedrijf met merch en een online trainingsplatform). Ipv een motivatiebrief had ik een motivatie vlog gemaakt en die via WeTransfer verstuurd als link in de email, niet als losse email. Je krijgt dan toch een email als ze het bestand heeft gedownload? Ik heb die nl niet gekregen maar ben wel afgewezen… Vraag me af of ze mijn vlog überhaupt gezien heeft. Nu ben ik nogal teleurgesteld want had stiekem wel verwacht dat ik iig op gesprek zou mogen komen :disappointed:

Jaa ik weet dat ik eig niks moet verwachten maar m’n hoofd draaft teveel door en dan zie ik 't al helemaal voor me hahah. Ik heb een baan en dit was puur omdat het me leuk leek en tijd over heb dus het is geen ramp maar wel jammer idd!

Ja super! Veel succes.

1 like