Sollicitatietopic (Deel 1)

Wat fijn dat je zo goed weet wat je wil! Als ik jou was zou ik helemaal niet wachten op een vacature, maar een open sollicitatie sturen. Misschien kun je er wel eerder terecht dan je verwacht.

Volgende week krijg ik van twee superleuke sollicitaties de uitslag. Ik durf nergens op te hopen als eeuwige tweede/derde, maar tegelijkertijd ben ik ook aan het nadenken over ‘wat als ze me allebei kiezen?’ Ik ben heel benieuwd.

1 like

Ik heb drie maanden geleden na jaren bij dezelfde werkgever een nieuwe baan aangenomen omdat ik dacht dat ik geen uitdaging en plezier meer had in mijn vorige werk. Ik heb zo’n spijt. Ben nu dus weer aan het solliciteren bij m’n oude werkgever.

@Alsjehaarmaargoedzit & @Alpacamybags fijn om te horen dat ik dus niet overdrijf! Ga morgen maar bellen om aan te geven dat ik besloten heb het niet te doen. Heb de luxe dat i net afgestudeerd ben, voorlopig in m’n studentenstudio kan blijven en veel kan werken bij m’n bijbaan. Heb vandaag vier vacatures gevonden die veel beter lijken te passen bij me dus ga me daar maar op focussen en op al lopende sollicitaties, want zit alleen maar te stressen om deze gang van zaken.

5 likes

Ja, een paar berichten hierboven heb ik dat ook vermeld. Ik kreeg een aanbod waarbij ik loon in zou moeten leveren en daarnaast 3 weken vakantie op jaarbasis. Ik had berekend dat ik 7000-8000€ bruto (jaarbasis) meer zou moeten verdienen om minimaal quite te spelen. Maar helaas konden ze niet meer bieden dus ben ik niet akkoord gegaan.

Ah ik heb het uiteindelijk ook niet gedaan. Ze deden beetje lacherig bij het gesprek dat ik meer wilde (haha dit is echt al heel veel hoor??) en toen ik belde dat ik me terugtrok kon er ineens veel meer (maar eigenlijk nog niet wat ik mezelf als minimum had gegeven). Het voelde bij mij in ieder geval niet goed meer aan, na de onderhandeling.

Vind in jouw geval 3 weken vakantie ook wel veel hoor, zeker als je daarnaast ook nog achteruit gaat qua loon. Jammer voor jou, jammer voor mij, maar er komt echt nog wel wat langs!

2 likes

Ik weet niet wat voor studentenorganisatie het is, maar ik heb bij behoorlijk wat studentenorganisaties gewerkt of mee samengewerkt en meestal is de mail gewoon niet zo op orde. Zeker als ze in september wisselen van bestuur ofzo, dan is dit meestal het moment dat alles in stort haha (want eerste tentamens komen er ook aan). Maar hebben ze misschien een kantoor op de uni waar je even langs kan lopen?

1 like

Maar is dat dan niet de reden dat ze niet reageren denk je, dat het vakantie is?

2 likes

Misschien hebben ze het wel gelezen maar geen zin/tijd om te reageren. Gebeurt wel vaker bij sollicitaties dat je lang niks hoort of helemaal niks.

1 like

Ik heb een baan aangeboden gekregen waarbij ik echt veeel meer bruto per maand meer ga verdienen dan bij mijn huidige baan. Ik heb het nu niet naar mijn zin bij mijn huidige baan i.v.m. omgooi organisatie, slechte sfeer, onderbetaling. Toch neigt m’n gevoel naar ‘‘niet doen’’ omdat ik niet 100% zeker weet dat ik het echt leuk ga vinden, de reistijd een uur langer wordt en ik het overall gewoon spannend vind. Deze keuzes zijn zo moeilijk :weary:

Mijn ervaring is helaas dat dat niet altijd gebeurd ook niet als je nog een email stuurt. Er wordt helaas wel vaker nog al associaal met sollicitaties omgegaan.

1 like

Ik denk dat zo’n keuze altijd spannend blijft. Je weet wat je hebt en niet 100% zeker wat je krijgt. Waarschijnlijk werk je al een tijdje bij je huidige werkgever, waardoor je er misschien ook loyaal aan wilt zijn. Soms is een carrièreswitch wat je nodig hebt, zeker als je het niet meer naar je zin hebt op je huidige werk. Ik zou alles goed op een rijtje proberen te zetten of het er met iemand anders over hebben. De reistijd is natuurlijk wel langer, maar misschien zijn de voordelen alsnog groter als je het rationeel bekijkt?

1 like

Ga het dit weekend inderdaad even bespreken. Ben het zeker met je eens dat een verandering juist positief kan uitvallen, maar ja, die veiligheid van nu… :stuck_out_tongue_winking_eye: Thanks in ieder geval!

Veel succes met de keuze. Eigenlijk zit je in een goede positie nu, omdat je kunt kiezen :smile: Laat maar weten wat het is geworden, als je daar nog aan denkt.

1 like

Ik word suuper vaak gebeld over een sollicitatie maar ik kan overdag niet lang praten want zit gewoon op kantoor. Ben echt bang dat dat een negatieve indruk geeft en ze me straks niet meer willen… heb al zo vaak gezegd bel na half 5 maar net belde ie weer

Weet niet zo goed of het hier het beste bij past. Maar iemand ervaring met Temper? Dat is een app waarbij je als zzp’er aan de slag kunt in de horeca. Klinkt goed, maar lijkt me ook lastig met administratie?

Ja ik doe dat wel! Je moet zzp’er zijn en een btw nummer hebben en je krijgt btw bovenop de uurprijs in de app en dan moet je dat gewoon allemaal invullen bij de belastingdienst. YoungOnes is ook zo’n soort app en ze hebben een facebook en een whatsappgroep

Hm even reactie op mezelf. Vandaag gebeld met dat ik het aanbod wil afslaan om bepaalde redenen en uitgelegd wat mijn beweegredenen zijn maar schijn het verkeerd begrepen te hebben (? Lijkt me sterk) en er zijn ook niet genoeg strategische opdrachten, kan veel doen wat ik wil. Dus nu maandag drie verschillende gesprekken, twee met managers, en 1 met 2 trainees die al aan het einde van hun 2e opdracht zitten en me de duidelijkheid kunnen geven die ik wil. Ben heel benieuwd wat hier uit komt. En daarop aansluitend een koffiegesprek met degene bij wie ik potentieel mijn eerste opdracht zou doen.

Vandaag wel gehoord dat ik bij een andere traineeship door de cv selectie ben en bij een andere inmiddels door de tweede ronde. Ga nu maar goed mijn eisen en vragen op papier zetten en een knoop doorhakken dit weekend over wat ik wil zodat ik maandag gefocust in
mn gesprek zit.

Ah oke! Ik ben helemaal nieuw met dat zzp’er zijn. Gaat zo’n nummer aanvragen heel snel?

Ik heb me aangemeld bij de kvk dus heb ook een kvk nummer, daarvoor moet je langs dat kantoor en dingen tekenen. Je kan ook alleen een btw nummer aanvragen

1 like