Sollicitatietopic (Deel 1)

@Parasol Dankjewel voor jullie antwoorden!
Ik heb hem zowel een mail gestuurd als gesproken, alleen het probleem is de link naar het formulier is niet door mij gestuurd, maar door de universiteit waar ik toegelaten wil worden. Ik hoop dat hij hierdoor het heeft gemist. Ik ga nog even een mailtje.

Zit hier iemand die zich heeft laten omscholen tot of werkt in de ICT? Ik werk nu in de marketing maar ben begonnen aan online cursussen voor Python e.d. en ik vind het zĂł leuk en verslavend. Lees veel over traineeships van 2 jaar bij van die grote detacheringsbedrijven maar daar lijkt me de werkdruk zo idioot hoog.

Weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken aangezien ik Ă©cht een beginner ben.

Calco heeft wel echt goede aanschrijvingen . Waarom denk je dat de werkdruk dan “idioot hoog” is en wat is idioot hoog volgens jou?

Oh ik heb juist minder goede dingen daarover gehoord. Ik heb een jaar geleden enkele maanden thuis gezeten door te hoge werkdruk dus ben daar nu extra voorzichtig mee.
Bedoel dat het tempo erg hoog ligt en dat de opleiding zelf daar maar 2 maandjes duurt. Daarbinnen moet je dus al je certificaten halen (zoals ik het heb begrepen) en daarna wordt je al gedetacheerd. En vraag me af of je bij dat bedrijf niet vooral in een projectleider-achtige rol terecht komt. Ik wil dan echt iets technisch gaan doen.

Oh dat zou top zijn! Bedoel eigenlijk vooral back-end development. Dus bijv. apps bouwen.

Ik denk dat dat een langzaam proces zal zijn. Als je echt van de ene naar de andere baan wil springen waar je dan zo technisch inhoudelijk bent, dan zul je daar echt eerst een fatsoenlijke opleiding voor moeten hebben. Ik denk dat je beste pad is om eerst een projectleider rol te hebben in gerelateerde IT en zo kunt doorstromen naar meer inhoudelijkere rollen.

Thanks voor je reactie. Ja dit verwacht ik ook hoor. Daarom verbaast het me zo dat ik overal lees dat je in 2 Ă  3 maanden een interne opleiding hebt afgerond.

Sowieso altijd bespreken met en toestemming vragen aan de mogelijke referent. Je wilt niet dat ze die opeens gaan bellen toch? Op aanvraag kun je schrijven en dan meestal vragen ze er later naar en dan kun jij het wel bespreken met je manager.

Ik denk dat het ook niet vreemd is geen referentie van je huidige baan te hebben. Ik bedoel, dan zou je idd moeten aangeven dat je aan het solliciteren bent, en dat is voor iedereen niet ideaal. Heb je geen referenties van andere banen/baantjes/studie?

Jawel, maar ik heb een ‘carriereswitch’ gemaakt en doe nu wat niet in lijn ligt met mijn vorige ervaringen. Mijn huidige manager is juist de enige die hier iets over kan zeggen.

Oh dankje zal eens kijken. Ga me ook even verdiepen in deeltijd opleidingen.

Bedrijf gisteren: “Ok je hoort eind volgende week meer.”
Bedrijf vandaag: “Haha grapje je bent AANGENOMEEEEE!!!”

35 likes

In Amsterdam heb je nu ook Codam, dat is een gratis voltijd opleiding. Maar dan kan je waarschijnlijk niet zoveel ernaast werken, dus als je ondertussen wel een salaris wil kom je toch bij een traineeship uit denk ik. Daar heb ik verder ook geen ervaring mee.
Ben wel benieuwd, welke cursussen heb je gedaan?

1 like

Volgens mij biedt young capital ook nog traineeships en opleidingen aan waar je direct verdiend.

1 like

Concurrentiebeding is vrij normaal, ik heb dit bij commerciële bedrijven eigenlijk altijd gehad. Het is er meestal op gericht dat je geen bedrijfsgegevens deelt bij de concurrent als je daar gaat werken, en dus bijvoorbeeld geen huidige klanten gaat benaderen vanuit die concurrent (of eventueel vanuit je eigen bedrijf als je dat bijvoorbeeld opstart).

1 like

Ik heb binnenkort een gesprek voor een stage en ik vind het allemaal maar spannend. Ik ‘ken’ degene bij wie ik een gesprek heb van uitgaan, maar ik weet niet of dat positief of negatief is. Op papier ben ik ook verre van de ideale student geweest, maar goed, we gaan het zien. Op zich weten ze dat want ik moest alles opsturen (cijfers, cv, etc.) en ik ben ondanks dat toch uitgenodigd. Dat stelt me wel gerust.

Hebben jullie een goede vraag om aan het eind van je gesprek te stellen?

2 likes

Succes!

Mijn tip: vragen naar het team waarin je terechtkomt en naar wat voor types je collega’s zijn. En vraag naar wat voor persoon je stagebegeleider is (voor zover je stagebegeleider niet degene is met wie je het gesprek voert) en hoe die persoon de begeleiding voor ogen heeft. Wees dan wel voorbereid op een tegenvraag, bijv over wat jij prettig vindt qua begeleiding.

Bij wat voor bedrijf heb je een stagegesprek?

1 like

Bij een ad.voc.ate.n.kantoor. Maar het betreft een stage die je vrijwillig doet (niet omdat het moet voor studie oid) dus ik weet eigenlijk niet eens of ik een begeleider heb. Sowieso wel goed om wat meer te vragen over de invulling van de stage, haha.

3 likes

Succes @Flamoes! Meestal stel ik ook zo’n beetje de vragen die al genoemd zijn.

Ik heb gisteravond een sollicitatiebrief verstuurd, werd net gebeld en mag morgen al op gesprek komen! Ben natuurlijk heel blij maar tegelijkertijd zit ik weer te ver vooruit te denken. Het bedrijf zit namelijk op 1,5 uur rijden buiten de spits, enkele reis. Echt te ver om dagelijks te doen dus, en OV is ook geen optie.

In de vacature werd niet gezegd hoeveel uur je kan krijgen, of je kan thuiswerken etc. dus daar weet ik nog niks over. Ik weet dat ik op de zaken vooruit loop want heb nog helemaal geen aanbod of iets, maar ze zijn dus wel vrij enthousiast lijkt me.

Nou vind ik het moeilijk om morgen een antwoord te verzinnen op eventuele vragen over hoe ik het met de reisafstand ga doen (die vraag kreeg ik bij een ander bedrijf ook, dus ik bereid hem liever wel voor). Ik vind het moeilijk om meteen statements te gaan maken over verhuizen etc. maar wil wel iets te zeggen hebben. Iemand tips?

1 like

Wtf, wat een belachelijke vraag bij een eerste gesprek?! Heel goed dat je ook zo gereageerd hebt, maar wel heel erg balen natuurlijk als je het daardoor niet geworden bent. Ging de rest van het gesprek wel goed?