Sollicitatietopic (Deel 1)

De master/richting die je hebt gedaan klinkt wel heel gaaf! Mag ik vragen wat je precies hebt gedaan? Ik zoek eigenlijk zoiets maar dat is vaak onderdeel van psychologie en daar ben ik niet toelaatbaar toe.

Misschien kan je het proberen via linkedin? Ik weet bijvoorbeeld dat R.ob Mes zo iemand is die mensen aan elkaar probeert te verbinden.

Bedankt!
Aan de ene kant is het zonde ja, maar aan de andere kant heb ik toch hoop en is het ook een goede oefening (naast stages en bijbaantjes heb ik nog nooit voor een ‘echte’ baan een sollicitatiegesprek gevoerd).

1 like

Ik ben bezig met een sollicitatie die ik moet versturen via een formulier bij de vacature. Mijn motivatiebrief is zo goed als af, daar ga ik in op waarom de vacature mij aanspreekt. Maar in het formulier staat ook een vak met de vraag ’ Waarom kies je voor ons bedrijf?’. Om de een of andere reden vind ik dat altijd een lastig vraag. Ik kom nooit echt veder dan clichĂ©s als ‘omdat het me een leuk en gezellig bedrijf lijkt’ o.i.d.

Omdat de missie en visie je aanspreekt?

Ik vind het zelf altijd belangrijk dat ik achter een merk/bedrijf en hun diensten/producten sta. Misschien speelt er ook een maatschappelijk aspect mee en kun je daar iets over zeggen.

Ik heb mijn eerste sollicitatiebrief verstuurd na 12 jaar bij mijn huidige werkgever.
Spannend!

En dan zie ik bovenstaande posts en dan denk ik ooh ja, dat had ook erin gekund :grimacing:

Er is altijd meer te vertellen. Daarom moeten ze je maar gewoon uitnodigen voor een gesprek.

Duimen dat je wordt uitgenodigd. Deel maar een update in dit topic als je meer weet.

1 like

@Alsjehaarmaargoedzit bedankt allebei! Het gaat om een functie bij een online marketing bureau. Ze hebben niet echt een missie en visie geformuleerd op hun website, maar hebben het wel over ieders kwaliteiten kennen en teamwork en dat spreekt me wel aan dus ik denk dat ik zoiets als insteek ga gebruiken.

2 likes

Nog wat random ideeën, wellicht zijn ze niet allemaal van toepassing.

Misschien kun je nog iets toevoegen over de klanten/ondernemers/
 waarvoor ze werken, dat je het leuk vindt om hen te helpen hun verhaal te delen.

Dat je het leuk vindt om in een team te werken, met elkaar te sparren, van anderen te leren en ook jouw kennis en ervaring te delen met collega’s om hen verder te helpen.

Veel succes met je sollicitatie!

2 likes

Hele fijne tips, dankjewel!

1 like

Ik heb een baan aangeboden gekregen aan de andere kant van het land. Ik heb nu een tijdelijke baan die ik niet heel leuk vind, maar kan via deze baan eventueel doorgroeien naar de positie die ik wil (een PhD). Het onderwerp van de PhD die ik nu aangeboden heb gekregen vind ik redelijk interessant, maar niet per se mijn passie. Het probleem is alleen dat PhD’s niet voor het oprapen liggen, en ik ben bang dat als ik deze niet aanneem, ik misschien wel niet meer de kans krijg. Wat ik vooral moeilijk vind is dat ik niemand ken in die stad, en het is +2 uur reizen van waar ik nu woon. Ik vind het heerlijk om in een grote stad te wonen en heb hier mijn vrienden en mijn leven.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu :frowning: Het voelt een beetje als een stap terug op privégebied, maar het is op carriÚregebied wel een mooie kans.
Iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten?

Nee, niet in gezeten. Maar 4+ jaar ontzettend hard werken aan een onderwerp wat “wel redelijk interessant is” klinkt in mijn oren niet als een goed idee
 zeker met zo’n phd, waar zelfdiscipline flink op de proef wordt gesteld, moet het onderwerp je denk ik wel Ă©cht aanspreken. Als je er dan ook nog veel op inlevert qua privĂ©situatie, dan zou ik het denk ik aan mij voorbij laten gaan.

4 likes

Net een afwijzing gekregen waarvan ik al twee weken wist dat die zou komen (gesprekken waren nl deze week), maar het blijft toch altijd rot om te lezen. Ik vond mezelf namelijk heel goed bij de baan passen, ookal miste ik nog wat ervaring.
Mijn huidige baan eindigt per 1 januari, dus ik ben hard op zoek, maar er is weinig relevants. En ik zie ook wel weer op tegen dat gesolliciteer en de afwijzingen en gesprekken en ergens weer opnieuw moeten beginnen. Had zo gehoopt dat ik op mijn huidige werk eindelijk eens wat langer kon blijven.

Het ding is voor mij een beetje dat ik bijna nooit een PhD tegenkom met een onderwerp dat ik wél enorm interessant vind. Ik hoop dus eigenlijk dat die passie vanzelf een beetje groeit als ik er eenmaal aan begin. Klinkt heel stom, maar ik vind het doen van statistische analyses leuk en wil daarin groeien. Als het onderwerp ook nog echt mijn passie is, is dat mooi meegenomen, maar ik heb de hoop daarop een beetje opgegeven inmiddels. Ik heb ook zelf een onderzoeksvoorstel klaarliggen maar in Nederland is het niet heel gebruikelijk om een beurs te krijgen voor je eigen idee.

Mijn brief ligt nu bij een commissie ter beoordeling, je kan de stappen volgen in een portaal. Spannend (vooral zo voor het weekend haha)

Het is voor een PhD op een onderwerp dat nog niet goed bestudeerd is. Iets waar ik echt gepassioneerd over ben. Ik kijk wel rond voor beurzen in het buitenland, maar momenteel is er niks. En ik sta een 7.5 gemiddeld met een 8 voor mijn scriptie, wat in Nederland prima is, maar in het buitenland verwachten ze vaak een heel hoog gewogen gemiddelde. Daar liep ik ook tegenaan toen ik me aan had gemeld voor een PhD in Australië :frowning:
Weet je hoe die mensen het hebben aangepakt?

Ik heb binnenkort mijn eerste echte sollicitatiegesprek, spannend! Is voor een PhD-plek dus moet ook eerder onderzoek wat ik gedaan heb presenteren, vind het vooral wel spannend omdat naar hoe het klonk er echt een stuk of 6 mensen bij dat gesprek zitten.

1 like

Ik werk nu een half jaar bij een bedrijf waarin ik echt kan groeien/carriere kan maken, maar ik snap eigenlijk nog steeds niet wat ik inhoudelijk aan het doen ben. Soms denk ik wel eens dat ik hier te dom voor ben. Heel frustrerend. Nu kreeg ik een uitnodiging om te solliciteren op een vacature bij een ander bedrijf en het klonk wel interessant. Ik denk niet dat ik nu de overstap ga maken, maar misschien ga ik wel bellen met de recruiter voor meer informatie.

Qua werk zou ik 't denk ik wel doen als je op zich positief tegenover het onderwerp staat. Afhankelijk van je vakgebied zijn de plekken inderdaad echt niet voor 't oprapen en ik denk dat je een project vaak ook nog wel kan beinvloeden/sterk je eigen draai kan geven (althans, mss afhankelijk van je vakgebied ook, maar ken veel voorbeelden daarvan uit mijn eigen omgeving). Alleen die privĂ©-afwegingen zijn lastig. Ik reis zelf 1,5 uur heen en terug, ik ben blijven wonen waar ik al woonde, en met af en toe een dag thuiswerken erbij is dat wel te doen. Weet niet of je weet of dat zou mogen/kunnen? En anders: ik zou op dit punt in m’n leven dan misschien wel verhuizen omdat mijn vrienden de komende jaren ook wel deze stad gaan verlaten denk ik, en ik hou wel van verandering af en toe, en als ik naar mezelf en vrienden op andere uni’s kijk ontmoet je ook veel leuke nieuwe mensen met dit werk. En als 't niet leuk is in die stad zou je evt ook nog in een andere plek op bijv een uur of half uur van je werkplek kunnen gaan wonen? (je leek een beetje negatief over je werkplek in je bericht of heb ik dat verkeerd begrepen). Maar goed dit is uiteindelijk een super persoonlijke afweging denk ik.

Zou je misschien kunnen bespreken of je - zoals eerder gezegd - een dagje kunt thuiswerken? Of dat je reistijd ook mee mogen tellen als werkuren, zodat je dan op de heenweg bijvoorbeeld je mailtjes kunt wegwerken of inlezen? Dat zou ook veel tijd schelen. Iemand met wie ik een vak heb gevolgd doet dat nu, omdat zij ook niet wilde verhuizen naar een ander deel van het land.

En hoe strikt is het onderwerp van je PhD? Vergeet niet dat je meestal ook een soort eigen draai eraan kunt geven, zodat je het toch nog interessanter voor jezelf maakt, want vier jaar is een flinke commitment als je het onderwerp niet helemaal geweldig vindt.