Sollicitatietopic (Deel 1)

Ah, ik hoop dat er snel iets moois op je pad komt. Zo rot dit.

Misschien kun je als je uitgehuild bent een mail sturen om het bedrijf te bedanken voor de gesprekken en de kans om jezelf te presenteren. Daarnaast kun je dan misschien om tips vragen. Niet alleen qua hoe je overkomt, maar misschien kunnen ze een goede cursus aanraden of iets dergelijks.

Houd hoop dat er een geschikte baan voor je is. Want die is er.

1 like

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik ben alleen bang dat ik voorlopig nog niet uitgehuild ben:/. Ik word er zo moedeloos van he.

Ahhh wat kut zeg. Solliciteer je naar een functie waarin je al ervaring hebt?

1 like

Dankjulliewel! Ik hoop dat jullie gelijk hebben.

Ik solliciteer inderdaad naar functies waar ik al ervaring in heb, maar zit er wel steeds meer over na te denken om het over een andere boeg te gooien.

Al iets gehoord? Mocht je twijfels hebben over je brief wil ik er ook wel even naar kijken voor je.

2 likes

OMG ik ben gewoon serieus uitgenodigd op een gesprek?! Terwijl ze beamen dat mijn werkervaring en opleidingsachtergrond niet in de richting zijn die ze vragen? Ik wil dit zo graag!

15 likes

Zouden jullie solliciteren als er bij de eisen staat dat je een rijbewijs moet hebben, maar je deze niet hebt?(Opzich wel bereid hem te halen, maar je hebt natuurlijk niet in een week je rijbewijs) Het gaat om een functie als HR medewerker.

Kun je de plaatser van de vacature bellen om te vragen waarom een rijbewijs een vereiste is?

1 like

Ik zou gewoon soliciteren en er niets over vermelden. Mocht je op gesprek mogen komen kan je het dan melden. Wat je zegt, een rijbewijs halen kan later ook nog

1 like

Hallo Dames,
Na een tijdje meelezen vond ik het tijd om ook eens wat van me te laten horen!

Ik heb per oktober ontslag genomen bij mijn vorige baan en zit dus (zonder uitkering) thuis. Na een vakantie en ziek te zijn geweest (2 weken griep, yes!) kan ik nu eindelijk actief bezig met solliciteren.

Tot nu toe ben ik op 2 gesprekken geweest en voor allebei de functies afgewezen, omdat ze bang waren dat de functie niet uitdagend genoeg was en ik me zou gaan vervelen (ā€˜overgekwalificeerd’ en ā€˜jij kan veel meer dan dit’). Klinkt als een luxepositie, maar ik vind het heel frustrerend!!

Nu heb ik weer een aantal vacatures op het oog, dus ik ga deze week aan de slag met de motivatiebrieven.

Ik ga nu even bijlezen en op jullie reageren!

2 likes

Is dit wel de branche waarin je het liefst zou willen werken of ligt je passie hier ook niet helemaal? In het tweede geval zou ik het inderdaad over een andere boeg gooien. Dat is eng, maar laat je niet teveel leiden door wat je zeker kan en kijk ook naar wat je het liefste zou willen!

En hoe belangrijk is die ā€˜stevigheid’ voor de functie die je graag wil? Je hebt al ervaring, dus het lijkt me niet dat je ongeschikt bent.

Wat @millefeuille zegt! En verder ligt er heel erg aan wat de rol van het rijbewijs is in de functie. Als het een kantoorbaan is en je eens in de paar maanden bij een klant op bezoek moet dan is een rijbewijs minder belangrijk dan als je een relatiebeheerder bent, die dagelijks het hele land op en neer rijdt.

1 like

Van de 8 (open) sollicitaties is er nog maar ƩƩntje over en dat is een gevalletje ā€˜hoi bedankt voor je sollicitatie we gaan alles bekijken en mailen nog of we je uitnodigen voor een gesprek’. Deze week dus maar weer een paar solli’s de deur uit doen :angry:

Wat lief! Krijg op dit moment van allerlei kanten hulp aangeboden, ook van collega’s bij m’n tijdelijke werk, dus het wordt een beetje overweldigend. Heb nu ook redelijk het gevoel dat mijn brief weerspiegelt wie ik ben en wat ik wil/kan. Maar als dat bij een eventuele volgende inzinking nog kan, zou ik dat heel fijn vinden!

1 like

Wanneer ā€˜kan’ het? Als je een andere baan hebt gevonden, of denk je er ook over om gewoon ontslag te nemen?

Dat snap ik inderdaad. Heb je al leuke vacatures gezien?
Heel naar om ergens te moeten blijven werken waar je eigenlijk weg wil.

Na twee gesprekken en een opdracht ben ik het niet geworden :frowning_face:
Er zijn echt maar heeel weinig junior banen dus helemaal kut. Heb denk ik pas zo’n 7 sollicitaties de deur uitgedaan, maar ben er alweer klaar mee…
Solliciteren op med/senior heeft ook weinig zin want krijg toch terug dat ik te weinig ervaring heb of er staat zelfs al in de vacature dat je dan de junioren gaat begeleiden en dat ben ik zelf haha.

1 like

Ik heb dus geschreven op mijn droombaam, vacature sloot op 8 november. Ik hoop morgen toch wel een bericht te krijgen of ik door ben naar een gesprek of niet.

1 like

Er zijn zo weinig vacatures die me echt aanspreken en die aansluiten qua aantal uren dat ik wil werken.
Nu zijn er ineens twee leuke vacatures, maar ze zijn zo ver weg. Een twee en de ander ruim twee uur reizen. Dat is echt waardeloos. Ik ben wel reizen gewend, maar dat was in een rechtstreekse trein een uur en drie kwartier van deur tot deur. Deze banen zitten vol met overstappen.
Heb wel familie redelijk dicht in de buurt wonen, maar heb een huis en een man en heb ook geen zin om een halve week ergens anders te logeren. :sweat:

Niet helemaal het juiste topic maar: Ik ben geselecteerd voor een inhousedag van een ministerie :nerd_face: dit is de eerste keer dat ik naar zoiets ga, is een zwarte broek/nette schoenen/blouse of blazer dan voldoende formeel?

3 likes

Ik ben aan het afstuderen, als alles goed gaat haal ik half januari mijn diploma. Ik ben al volle bak aan het solliciteren, maar zelfs junior functies vragen 3-5 jaar ervaring dus ik gooi nu m’n stage ervaring (vƩƩl verantwoordelijkheid) maar vol in de strijd. Ik ga echt heel slecht op deze onzekerheid :sweat_smile: Hoe ging dat bij jullie eerste baan?