Sollicitatietopic (Deel 1)

Yes! @Oprah als je hulp nodig hebt mag je me PB’en.

2 likes

Wat zijn de verschillen? Ik dacht namelijk dat dat best hetzelfde is, want ik heb best wat CV’s van internationals gezien en kan als enige verschil bedenken dat bij opleiding vaak ook vergeleken werd met jaargenoten.

Pfff bedrijven doen er bij mij echt lang over om aan te geven wat er gaat gebeuren na het eerste gesprek. Vorige week vrijdag had ik een eerste gesprek, nog niks van gehoord. Zit een recruiter tussen en die heeft wel 3x dat bedrijf gesproken maar het is er super druk en ze hebben nog geen tijd gehad om het gesprek te evalueren. Afgelopen dinsdag had ik ook een eerste gesprek ergens maar dat vond ik een beetje stroef gaan. S middags werd ik meteen gebeld dat ze t gesprek positief hadden ervaren en of ik een assesment zsm wilde maken. Ik heb die woensdagmiddag gemaakt, zij kregenmeteen de resultaten, niks meer gehoord.
Ondertussen zit ik in de wachtmodus en als alles negatief is had ik weer eerder nieuwe dingen op kunnen pakken.
As maandagochtend heb ik weer ergens een eerste gesprek. Ben benieuwd.

Wow wat heb je snel veel gesprekken, wat goed zeg.

1 like

Het ligt er aan waar je solliciteert. Internationals die in NL solliciteren gebruiken vaak de Nederlandse opmaak maar dan Engelstalig.
Wanneer je buiten Europa solliciteert, is het standaard CV anders qua opmaak. In de USA/Canada Bijv. geen foto, geen informatie zoals geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat. Skill statements zijn heel belangrijk en het kwantificeren van prestaties. En zo zijn er nog veel meer kleine maar belangrijke details waar je op moet letten mbt opmaak en inhoud.

1 like

@Evi-lena late reactie, maar helaas is het niks geworden! Ik denk dat de nadruk in het gesprek teveel lag op mijn mindere eigenschappen, ik had mezelf beter kunnen “verdedigen”. Heb a.s. dinsdag nog een gesprek voor een soortgelijke functie (ik denk namelijk wel dat dit heel goed bij me past).

Ben nu aan het voorbereiden nu maar pff ik vind dit zo confronterend soms. Ik kan echt helemaal gaan twijfelen aan mezelf. Bijvoorbeeld dat ik wat minder goed uit de verf kom in initiatief nemen/innoveren/creativiteit terwijl iedere werkgever dat wel verwacht van z’n medewerkers (naar mijn idee). En dan vraag ik me af wat dan wél bij me past.

Dit is het laatste dat ik heb lopen, heb vorige week nog wel een brief verstuurd en ga er vandaag nog één versturen. Hopen dat het dinsdag goed gaat!

1 like

Jammer dat het niks is geworden, gelukkig heb je dinsdag weer een kans! Jij vindt jezelf misschien wat minder sterk in innoveren/creativiteit, maar je hebt vast genoeg eigenschappen die ook elke werkgever verwacht van zijn medewerkers en die dat ruimschoots compenseren! Niet aan jezelf twijfelen, hoor, een team met alleen maar innoverende/creatieve types is ook niet wenselijk, het gaat juist om balans.

Heel veel succes dinsdag, ik zal voor je duimen! Ik lees wel eens dat je je niet echt op je plek voelt waar je nu werkt, dus ik hoop dat je snel iets anders vindt!

Thanks voor je motiverende post! Je hebt gelijk, dat geeft me weer wat hoop :slight_smile:
Ik ga mezelf gewoon laten zien dinsdag en hopen op het beste.

Jij gefeliciteerd met je nieuwe baan trouwens, heel fijn voor je!

2 likes

Ik vind dat je het echt onwijs goed doet en eens met @Peachpuff, het komt vast snel goed.

Ik heb morgenochtend een gesprek maar mijn voorbereiding was vandaag niet al te best. Ik ga zo nog maar even mijn aantekeningen doorlezen en bidden dat het gesprek meevalt.

2 likes

Heel veel succes met je gesprek, het komt vast goed!

1 like

Ik heb vrijdag gesolliciteerd op een functie binnen de gemeente waar ik woon, iets heel anders dan wat ik nu doe en heb ook totaal geen ervaring in het werkgebied. Toch denk ik dat het echt iets voor mij is en loop nu als een gek mijn mail te refreshen. Hoop zo dat ik uitgenodigd word voor een gesprek!

6 likes

Als je net telefonisch een afspraak hebt gemaakt voor een sollicitatiegesprek, en die persoon aan de andere kant van de lijn jou nog even de details van de afspraak mailt (zoals ook telefonisch besproken dat ze zou doen), antwoorden jullie dan nog op die mail? Zodat ze weet dat het in goede orde is ontvangen ofzo?

Er staat geen vraag in de mail of een “bevestigen aub” ofzo.

@Higgs_boson nee meestal niet!

Ik ben net gebeld door het bedrijf waar ik morgen op gesprek ga, geen voicemail achtergelaten en heb ook geen mail. Heb teruggebeld maar er wordt niet opgenomen, heb een voicemail achtergelaten. Vind dit echt heel irritant… word er zenuwachtig van.

Ja, ik wel. Mail dan meestal iets van: hartelijk bedankt, tot dan. Ofzo haha.

O ik reageer nooit op die mailtjes haha.

Ik had vanochtend een gesprek en dat was echt een perfecte match. Zij willen ook dat ik zsm ga beginnen en ik wil het zoooo graag. Ik ben er gekomen via een detacheerder dus die zit er nu tussen. We hadden afgesproken om elkaar as donderdag weer te zien met iemand van hrm erbij en nu ben ik zo hyper nerveus of dat donderdag wel gaat lukken.
Er lopen ook andere dingen en die wil ik minder graag maar die kan ik niet eeuwen aan het lijntje houden tot ik weet wat dit bedrijf van vanochtend precies gaat doen :disappointed_relieved:

7 likes

Leuk! Spannend. Hoop voor je dat dit wat gaat worden. Maaaar als ze ook graag willen dat jij begint, dan zit dat wel goed denk ik!


Pfoe ik kom echt totaal geen leuke vacature tegen voor mezelf en op huidige werk wel aangegeven niet op m’n plek te zitten. What did I doooooo🙃 Weet dat het wel goed komt, ooit. Maar is soms ook zo spannend.

1 like

@monkeyslut @Evi-lena dank voor jullie antwoorden. Het is inmiddels alweer een paar uur geleden dat ze het stuurde dus dankzij jullie antwoorden kan ik het laten voor wat het is (=niet antwoorden).
Dit is voor een functie die ik heel graag wil dus dan ga ik van de zenuwen denken dat elke actie enorm gewicht in de schaal legt voor hoe ik overkom.

1 like

Het komt wel goed, de ene dag staat er inderdaad meer open dan de andere dag. Op een dag zie je precies die ene vacature waarvan je gister nog niet wist dat ie bestond, dat weet ik zeker.

@Higgs_boson, ik snap je twijfeling hoor. Voor nu kun je inderdaad even niks meer doen maar ook als je wel iets had terug gestuurd is dat niet perse fout of slecht denk ik

3 likes

Misschien heb ik het gemist hoor, maar heb je wel besloten dat je weg gaat (opgezegd)?

Zo niet, misschien geeft het jou even opluchting dat je je hebt uitgesproken en kun je nu op je gemak toch de vacatures in de gaten houden, tot je iets tegen komt dat wel goed bij jouw wensen aansluit?

@Higgs_boson als je twijfelt zou ik gewoon reageren met “super, bedankt voor het toesturen! Tot dan, groeten” haha of iets in die strekking.

@Evi-lena de andere dingen die lopen, liggen daar al concrete voorstellen? Anders kun je dat afwachten en vervolgens eventueel aangeven dat je ook andere dingen hebt lopen en er dus nog x goed over na wilt denken.
Ik vind het trouwens heel verwarrend dat de klinkers in je username zijn aangepast - taggen gaat steeds mis.

1 like

Hahaha sorry.

Nee nergens nog een aanbod gehad. Wie er ook morgen of wanneer dan ook gaat bellen, ik hou donderdag vrij voor dat van vanochtend en voor de rest kan ik overal nog steeds open het tweede gesprek in gaan, mochten ze dat willen