Ze dreigen met maatregelen volgens mij, als Israël meedoet. Dus nuanceverschil, in de praktijk zullen ze hopelijk niet meedoen. De andere landen hebben echt gezegd niet mee te doen in dat geval.
2 jaar te laat maar gelukkig komen sommige landen eindelijk met daden in plaats van loze woorden (weet nog dat veel landen ‘misschien’ niet mee zouden doen 2 jaar geleden en uiteindelijk iedereen gewoon kwam opdagen),
Ik verwacht eigenlijk nog wel dat Belgie volgt en hopelijk Spanje. Van de rest van de big 5 geen verwachtingen🤡
Ik verwacht Noorwegen sowieso ook nog wel! Zweden eigenlijk niet… ![]()
Goed nieuws, maar vind het ook wel een beetje traag allemaal. Dit, en de EU-sancties tegen Israel, komt allemaal zo langzaam op gang. Van de gazastrook is steeds minder over, nu ook Gazastad wordt verwoest.
België:
Dit jaar is RTBF verantwoordelijk voor de Belgische inzending voor het Songfestival. De Franstalige omroep laat weten dat er momenteel nog niets is beslist over een eventuele terugtrekking uit de liedjeswedstrijd. “De RTBF zet de voorbereidingen voort”, reageert RTBF-woordvoerster Axelle Pollet. “De definitieve beslissing zal in december worden genomen, na de algemene vergadering van de EBU, op basis van de genomen beslissingen over de organisatie van de wedstrijd.”
Noorwegen heeft net een statement naar buiten gebracht, dat ze meedoen. En dat ze goede gesprekken hebben met de EBU (of zoiets)
Edit om link toe te voegen:
Oke, wilde eigenlijk nog naar Noorwegen op vakantie, maar laat maar ff. Spanje of Ierland it is.
nouja het is niet alsof de keuze van de omroep heel veel zegt over de acties van het land zelf verder? AVROTROS is er dan wel uitgestapt maar de Nederlandse overheid/politiek is verder onverminderd big buddies met Israël
Israel en Duitsland mogen met zijn tweetjes het songfestival doen en dan elkaar douze points geven
Update van vandaag: ze hebben doorgepakt. Spanje doet niet mee als Israël meedoet.
Spanje is lowkey echt het beste Europese land de afgelopen jaren, echt strijders daar ![]()
![]()
Verbaast me eigenlijk wel! In 2024 waren ze samen met Spanje en Slovenie een van de weinige landen die van zich liet horen nadat de Israelische delegatie vervelend deden rondom journalisten, en ook nadat Joost werd gediskwalificeerd.
De 68 deelnemende landen gaan begin november over Israëls deelname stemmen!
Insert

meme
Mooi gevalletje verantwoordelijkheid afschuiven. “Dan hebben wij het in ieder geval niet gedaan.” Slappe hap EBU.
Het regiosongfestival is lekker kneuterig.
Gaan er nog mensen naar Het Grote Songfestivalfeest volgende week? Wat vinden jullie van de line-up?
Ja! Volgens mij gaab wij beide ieder jaar😂
Vind de lineup wel matig, het begint wel een beetje hetzelfde te worden steeds. Maar heel blij met Joker Out want die had ik hier nog niet gezien! En Sieneke lijkt me echt grappig
Wij zijn vooral heel blij dat Chanel komt ![]()
Jaaaa ik ben er ook weer bij ![]()
Ik ga dit jaar voor het eerst, ben benieuwd!