Speel je een muziekinstrument?

Ja fantastisch! Vertelde het aan mijn man en direct een filmpje laten zien :grin:
Na mijn bezoek toen ik 14 was is pasveer altijd blijven hangen.

We hebben het ook wel geprobeerd om mooiere formaties te lopen, maar 30% van de leden kon niet eens een rechte hoek lopen :upside_down_face:

Maar wanneer doen jullie mee? (Ik zie zoveel data en dagen!)
Wij komen net zondag 31 juli in Gulpen aan op de camping :grin:

1 like

Ah wat leuk! :smiling_face_with_three_hearts: We blijven toch wel herkenbaar door het gebrek aan koperblazers en de snelheid denk ik haha.

We slaan dit keer de marsparade over, en doen enkel mee met de showwedstrijden. Wij spelen dan hopelijk zondag 31 juli! Op vrijdag 29 juli hebben we de voorrondes. Als het niet al te best gaat moeten we op zaterdag, en als we in de top (weet ik even niet hoeveel) zitten, dan gaan we door naar de zondag. En daar gaan we stiekem wel vanuit.

Haha, die inzichten moet je ook vaak wel echt al vanaf kleins af aan hebben en erin gestamp worden. We hebben ook veel leden van buitenaf gehad en die hebben toch wel moeite om mee te komen (niet allemaal hoor).

1 like

Laat je het weten als jullie door zijn naar zondag?
Wie weet, lijkt mij wel weer eens leuk om te kijken!

1 like

Sowieso altijd een mooi programma op de laatste zondag (de 31e dus). Eigenlijk de finale dag. Ik laat het weten!

Oh en van elke dag is er een livestream.

1 like

En??? Hoe ging het!

Kijken ging toch echt niet lukken vandaag helaas.

Zo, ik ben weer een soort van levend haha. Wat een lange dag gister (helemaal met die brand en uitstel van programma). Onze show ging heel goed, we zijn uiteindelijk 6e geworden en dat is prima! We waren 4:00u thuis en 6:00u moest ik weer opstaan voor mijn werk, dat was iets minder haha.

Wauw wat een dag. Maar een mooie laatste keer dus? Tof dat jullie op zondag hebben kunnen spelen.

Zag dat Renkum gewonnen had. Daar woont mijn zus en je hoort het wel eens als ze repeteren.

Ja in de World Division hadden zij gewonnen geloof ik. Gister waren de uitslagen van de World en de Championship Division. Daar hadden geheel terecht de Aziaten gewonnen.

Wie weet over 4 jaar weer, maar voor nu wordt dit mijn laatste seizoen haha.

1 like

Vind dat echt knap hoor, 6e plaats. Sowieso vind ik die shows heel tof! Lijkt me ergens heel stressvol? Vind marcheren op straat al zwoegen en zweten haha

Ik heb me zowel vrijdag als zondag (voorgaand aan de show) afgevraagd waarom dit in godsnaam mijn hobby is. Die zenuwen zijn echt heel kut haha. De prijsuitreiking ook. Ik stond stil en had gewoon een hartslag van 150. :joy: Vreselijk haha.

Maar goed, wanneer je eenmaal op het veld klaarstaat en los kan gaan is het echt leuk! Dan zijn zenuwen gelijk weg en doe je er alles aan om te knallen.

1 like

Ik zou gewoon meteen een instrument kiezen. Heel veel kinderen beginnen met blokfluit les. Dat leek me echt vreselijk en ik mocht gewoon meteen beginnen met trompet toen ik 7 was.
Als volwassene zou ik dat ook gewoon doen, is veel leuker denk ik.

Je kan vaak via een harmonie/fanfare/orkest een instrument in bruikleen krijgen. En via sommige muziek scholen kan dat ook. Dan kan je ook makkelijker uit proberen.

Ik heb vroeger ook hoorn gespeeld, dat is ook een heel mooi instrument (nu weer een trompet omdat dat minder ruimte in neemt en ik nu niet regelmatig speel).

3 likes

Ik heb toen ik een jaar of 8 was een oriëntatiecursus gevolgd op de muziekschool, dan mocht je allerlei instrumenten testen. Na die cursus heb ik voor dwarsfluit gekozen. Is zoiets een optie bij jou in de buurt? Dan kun je op een laagdrempelige manier proberen wat het beste bij je past

1 like

Bedoel je een blokfluit of dwarsfluit? Dat laatste zou ik sowieso niet doen namelijk, tenzij je het echt wil blijven spelen. De techniek van blazen lijkt niet echt op andere instrumenten. Ik zou eens informeren bij een muziekschool in de buurt, vaak kan je daar ook instrumenten huren!

1 like

Upperde-up!

Ik heb op de basisschool amv gehad (noten leren lezen icm blokfluit) en toen 2 jaar dwarsfluit gespeeld. Inmiddels ben ik 37 en ben ik weer begonnen. Door mijn hersenletsel kan ik heel weinig (kan niet eens een boek lezen op het moment), maar wonderbaarlijk genoeg lukt muziek maken me volledig klachtenvrij. Noten lezen kon ik nog gewoon en blijkbaar zat dat instrument meer dan 25 jaar na dato gewoon nog in mijn systeem.

Dus ik ben dolblij met mijn oude nieuwe hobby! Heb inmiddels mijn eigen nieuwe dwarsfluit gekocht en speel gemiddeld een uur per dag. Ik kan nu al meer dan toen ik ooit les had.

Heeft iemand nog ideeën voor repertoire? Ik kan nu bv. De Vliegende Hollander (Efteling) helemaal spelen, de Bolero, Habanera, dus wat bekendere muziekstukken.

Ik gebruik trouwens de app Musescore voor de meeste bladmuziek. Ik heb ook een aantal dwarsfluitboeken gekocht, maar daar staat alles tot ver in de 3e octaaf genoteerd. Ik speel nu twee octaven en het lijkt me voor mijn buren wel zo prettig het daarbij te houden. :sweat_smile:

11 likes

Een aantal van mijn favorieten:

Lord of the dance
Colors of the Wind
Fields of Gold
Flight of the Bumblebee
Night on Bald Mountain
Farandole
Kiev (Mussorgsky Pictures at an Exhibition, sowieso veel daarvan is heel mooi.)

Ik kan zo mijn map opzoeken en nog 40 nummers opnoemen. :joy: Wij speelden vooral klassiek.

1 like

Oeh, dankjewel!! Ik ga het opzoeken.

Ik merk dat ik klassiek ook leuker vind dat bv. pop liedjes.

Heeft iemand tips voor zelf gitaar aanleren? Goeie websites of youtube kanalen?

1 like

Justinguitar. Gewoon die hele cursus van de basics, elke keer een akkoord erbij, dan wat strummen, ritme, dan weer wat akkoorden, dan een paar liedjes met die akkoorden etc. Ik kan alles wat ik kan door justinguitar haha.

Deze bedoel ik: https://youtube.com/playlist?list=PLCAAA4629624F20D8

1 like

Is er iemand hier die gitaar kan spelen? Lijkt mij zo leuk om met iemand contact te hebben met dezelfde hobby.

1 like

Mijn vriend heeft een gitaar gekocht en zijn we samen aan t oefenen via YouTube. Heeft iemand ook ervaring met een online cursus, welke raad je dan aan ?