Speel je een muziekinstrument?

Een piccolo alleen is ook gewoon niet mooi. Ik speel dus in een fluitkorps. We hebben 10 piccolo’s en 20 dwarsfluiten en twee altfluiten. Dan klinkt het wel erg mooi haha.

Hier nog een gitaarspeler!
Heb een klassieke opleiding gehad tot mijn 16 jaar, maar dan wou ik een grote rockstar worden dus speelde ik vooral nog elektrische gitaar. Maar sinds een jaar toch mijn voorliefde voor de klassieke spaanse gitaar herontdekt :slight_smile:

Oeh ja, drummen wil ik ook nog graag kunnen. Als ik er bij nadenk wil ik nog belachelijk veel intsrumenten leren spelen:

  • cello
  • piano
  • drum
  • flamengo gitaar

Nog mensen die graag nog nieuwe instrumenten zouden leren spelen? of een nieuw genre

Mijn ouders konden nooit muziekles betalen voor ons en nu ben ik aan het sparen voor een (elektrische) piano en wil ik een jaarpakket pianolessen afnemen!

1 like

Ik heb op mijn 13e cornet leren spelen (=een soort trompet, geluid klinkt iets minder schel, of helder, net wie het instrument bespeelt). Ook wel redelijk bedreven in geworden, bij orkesten gespeeld, tot ongeveer mijn 20e. Heel leuk was dat!
In mijn studiestad (en op mijn studentenkamer) paste dit toch minder. Toen op mijn 23e bij een koor gegaan om toch iets met muziek te kunnen doen. Bevalt heel goed!
Maar begon het wel te missen om een instrument te bespelen. Daarom ben ik een paar maanden geleden begonnen met gitaarles in een groep. Heel laagdrempelig, geen hoog tempo, maar zo fijn om weer een instrument te bespelen.

Iemand nog suggesties voor leuke gitaarliedjes voor beginners? :blush:

Zelfde als meer muzikanten hier speel ik dwarsfluit. Jaren les gehad, bij het jeugd symfonie orkest gespeeld, in kerken met het orgel… en dan ineens stop je ermee en raak je hem 10 jaar niet meer aan. Heel jammer maar heb teveel hobbies en zo little time.

Viool is wel echt lastig, uiteraard wel handig dat je noten kunt lezen. Moeders (is viooldocente) zegr dat het op latere leeftijd wel moeilijk is en je moet er ook echt alleen aan beginnen als je tijd hebt om te oefenen en in het begin zal het misschien niet leuk lijken. Weet zelf iig dat het in niets vergelijkbaar is met piano, want daar sla je een toets aan en floep: het juiste geluid haha. Geen idee hoe zich dat verhoudt tot dwarsfluit overigens.

Zeker duur. Mam zei wel dat tegenwoordig best goede violen worden gemaakt in China, zeker als amateur. Dus dat an sich. Maar met viool heb je iig wel echt les nodig, piano kun je zelf nog wel wat mee als je noten kunt lezen. Lessen zijn echt achterlijk duur! Mss als je in een conservaterium stad woont kun je een student vinden die bij wilt verdienen?

1 like

Wat @mikselke zegt, conservatoriumstudenten zijn altijd op zoek naar leerlingen. Elk conservatorium heeft bij de receptie een prikbord waar een advertentie kan worden opgehangen, en waar studenten juist ophangen dat ze op zoek zijn naar leerlingen.

1 like

Ik speel piano! Jaren les gehad en speelde superveel altijd. Nu woon ik sinds begin dit jaar op mezelf en er past echt geen piano in m’n kleine appartementje dus ik speel bijna nooit meer. Best jammer! Als ik er in de toekomst de ruimte weer heb zou ik het graag weer oppakken.

1 like

Ik speel heel minimaal gitaar, alleen met akkoorden want noten lezen kan ik niet. Net als veel mensen hier zou ik graag ooit piano leren spelen maar ik durf niet zo goed op les omdat ik dus geen noten kan lezen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met muziekles / noten leren lezen op latere leeftijd (of nou ja, als volwassene, ik ben niet gepensioneerd ofzo)? Of bestaat er zoiets als pianoles zonder noten? Nee zeker?

1 like

Ik bespeel al zo’n 18 jaar een instrument. Ben begonnen op cornet, daarna overgestapt op bugel. Daarna ben ik waldhoorn gaan spelen en tussendoor nog een jaartje saxofoon. Inmiddels alweer een aantal jaren terug op hoorn. Ik speel op redelijk hoog niveau en val ook regelmatig (betaald) in.

2 likes

Ik heb lang muziekles gehad, maar toen ik de zesde graad had gehaald ben ik er mee gestopt omdat ik niet echt wist hoe het verder moest haha. Ik miste het ook best wel dus nu heb ik sinds een tijdje harples, heel blij mee.

Ik speel accordeon en keyboard. Sinds kort leer ik mezelf en mijn man ukelele. Heel leuk omdat het zo simpel is. Het klinkt al snel goed.

1 like

Sorry voor de late reactie! Cornet heeft drie ventielen :slight_smile: Heb op de mijne wel twee extra dingen die ik kan indrukken wanneer de D of de Cis te hoog klinkt :’) Zo heb ik dat geleerd dan.

1 like

Denk zeker dat het vergelijkbaar is met trompet.
Vanwaar jouw liefde voor trompet?

Noten leren lezen is totaal niet moeilijk. Het zijn er maar acht verschillende en zodra je weet waar eentje zit, weet je de rest ook. Van blad lezen leer je door vervolgens de noten van blad te spelen. Kwestie van oefenen, maar niet iets waarvan ik denk dat ‘ouder zijn dan 20’ je in de weg zit.

Ik speel piano, maar aangezien ik enkel bij mijn ouders kan spelen, staat het nogal op een laag pitje. Zou wel een digitale piano willen kopen maar da’s zo duur. Verder zou ik ook graag wel harp, marimba en steel drums leren spelen… maar dat gaat vast nooit gebeuren :sweat_smile:

1 like

Ik kan wel wat akkoorden op de piano en de gitaar, maar ben bang dat ik ze allebei net niet goed genoeg beheers om te zeggen dat ik het ‘echt’ kan spelen. Het is eigenlijk best wel stom want ik ben wel goed in liedjes bedenken enzo, maar zodra het wat complexer word kan ik het eigenlijk niet spelen :joy:

Ik up een oud topic omdat ik niet speciaal een nieuw topic wil aanmaken voor m’n vraag, maar ik denk dat ik hier ook wel wat tips kan krijgen.

Ik heb tot rond mijn 13 op pianoles gezeten en ben daarna gestopt. Heb af en toe wel nog wat zitten tokkelen, maar nooit meer ‘serieus’ gespeeld. Maar nu zou ik het eigenlijk opnieuw willen oppakken, alleen heb ik het gevoel dat ik als mid-20’er ben blijven hangen op het niveau van een kind (en toen leerde ik op pianoles absoluut nog geen complexe stukken). Ik zou mezelf wel nieuwe stukken kunnen leren spelen, maar ik heb geen expert zoals een leerkracht bij me om me de subtiliteiten ervan bij te brengen. Helaas heb ik ook geen geld voor lessen nu. Ik vroeg me af of het uberhaupt zou lukken op m’n eentje en of iemand misschien tips heeft over wat hierbij kan helpen…