Speel je een muziekinstrument?

Kun je nog noten lezen? Is er specifieke muziek die je heel graag zou willen spelen? Dat zijn wel de leukste dingen om mee aan de slag te gaan. Op youtube staan ook veel tutorials voor als noten lezen wat lastig is, misschien ook wel een idee. Gewoon op zicht en gehoor werken kan je al veel mee bereiken, vind ik zelf ook fijner als ik piano speel af en toe (als violist twee balken tegelijk lezen blijf ik zo lastig vinden)

Noten lezen gaat een beetje roestig (vooral heel hoge en lage noten) maar ik denk dat dat wel bij te schaven valt. Ik wil vooral echte ‘klassiekers’ leren, bv Chopin. Maar soms heb ik het gevoel dat ik de fijngevoeligheid hiervoor mis ofzo. Ik ga iig eens op YouTube kijken!

Zijn er hier toevallig nog dwarsfluitende forummers die tips hebben voor repertoire?

Wil het weer gaan oppakken. Ik hou van die Iers-achtige dingen, beetje van die tapdans-achtige muziek, maar ook dat rustgevende.

Maar etudes mogen ook. Alle tips zijn welkom!

Heb 5 jaar gespeeld toen ik jaar of 8 was… (Nu 31)
Daarna als bijvak gedaan op het conservatorium maar dat was geen succes, heb heel veel gespijbeld bij die les :joy:

Als je titels hebt van boeken ofzo, leuk, dan zoek ik ze op scribd!

Wellicht te ver uit de richting, maar toen ik nog dwarsfluit speelde, was mijn Disney boek mijn favoriet. Er zat ook een cd bij. Volgens mij was het deze: https://www.schreeven.nl/dwarsfluit-c/596-disney-solos-dwarsfluit-c.html

Ooh wat leuk! Dat vind ik super!

1 like

Onze muziekcommissie is op zoek naar nieuwe kerstmuziek (die niet echt voor de hand ligt). Iemand nog gouden tips? Heb al heel veel geluisterd op youtube, maar misschien weet iemand toevallig een leuke. We spelen 3e divisie.
Een tip van mij is toch wel Fairytale of New York!

Aan degene die een instrument bespelen waar geen demper in kan. Oefenen jullie echt thuis? Ik durf het mijn buren écht niet aan te doen. Heb nu sinds deze crisis niet meer gespeeld. :face_with_hand_over_mouth:

Zijn er trouwens meerderen hier die mee zouden doen aan het WMC in 2021 (uitgesteld naar '22 door Corona)?

Ik speel juist meer dan voorheen haha.

Waarom hebben ze het WMC al verplaatst? Is het omdat clubs zich niet kunnen voorbereiden voor 2021?

Ze hadden eerste de inschrijvingsperiode al verzet, maar ook omdat er nu niet kan worden voorbereid idd. Las ook dat vooral de buitenlandse inzendingen nu niet kwamen.

Ik zit in de mars en show-wedstrijden, en wij hebben dit jaar nu geeneens een show haha.

Ik baal wel, want ik wilde nog graag één WMC lopen (titel verdedigen) en dan vond ik het wel prima geweest, maar nu moet ik dus nog een jaar langer door. Ik ben bang dat ik dan als enige van mijn vriendengroep overblijf. Ik ben al de oudste/langst spelend lid. :sweat_smile:

Waarom zou je stoppen dan?

Nee ik durf dat echt niet hahaha. Heb wel twee dempers, maar volgens mij kan je me dan alsnog heel goed horen

Heb het eerste boek online gevonden, oh boy, ik heb nu al hartkloppingen. Stap 1 was de bladmuziek downloaden, morgen ga ik proberen :grimacing:

Ik repeteer wel , maar mijn buren hebben geen last want vrijstaande woning.
Maar normaal repeteerde je toch ook thuis? Dat kon je dan toch ook niet precies doen als zij niet thuis waren?

@anon46493654
Het is bij ons een trend (? :stuck_out_tongue: ) om te stoppen tussen je 25e en 30e. Ik word dit jaar 30 en als ik het WMC nog ga lopen stop ik pas op mijn 32e en ik wil ook graag verder met mijn leven haha. Deze hobby neemt gewoon echt heel veel tijd en weekenden. Ik werk ook 5 dagen i.d. week en ook toe aan lekker vrije weekenden. Mijn vriend zal sowieso de vlag uithangen. :joy:

@growcookeatrepeat
Nee, niet thuis haha. Ik speel eerste piccolo en dat durf ik mijn buren echt echt écht niet aan te doen. Ik speel denk ik zo’n 4-8 uur per week bij de stichting zelf, maar goed, repetities zijn allemaal afgelast. Heb nu wel een dwarsfluit van boven opgezocht, en dat is in het lagere register nog te doen.

Oh dat vind ik eigenlijk best stom haha. Gelukkig is dat bij ons niet zo. Juist de laatste jaren wordt het steeds leuker (ik word volgend jaar 30).

Ah ja dat snap ik wel een beetje. Dan is dwarsfluit wat aangenamer voor de buren.
Maar anders zou ik gewoon een keer met ze overleggen, als je daar even iets over afspreekt moeten de buren dat toch niet zo erg vinden?

Wij gaan vandaag met een klein clubje bij een bejaardentehuis buiten spelen om de mensen wat plezier te brengen :slight_smile: Superleuk initiatief en helpt ook met motivatie om eens een keer te repeteren.

1 like

Ik reageer even op mezelf haha.
Was echt superleuk om te doen! Maar pfffff wat heb ik een slecht amazuur haha, na een half uurtje was het echt wel op.
Hopelijk motivatie om vaker te repeteren, want we willen dit de aankomende tijd vaker gaan doen. Maar aanrader dus als je met je vereniging iets leuks wil doen voor een ander :slight_smile:

Ex-saxofonist :stuck_out_tongue_closed_eyes: echt koper bevalt me toch beter :wink:

Weet iemand een handige app waar ik verschillende partijen kan inspelen en dan onder elkaar kan zetten?

Geen zin om moeilijk te moeten doen in Garageband.