wel echt super satisfying dat het nu precies 50/50 is
Ik heb nog nooit een echte gedaan, maar uit de IQ-test van BNN bleek jaar na jaar weer dat ik hoogbegaafd was dus daar hou ik me maar aan vast
Oh wow ik ben in shock over de uitkomst tot nu toe.
Geld gaat echt snel op hoor! Ik ben zelf ook student en heb hier echt last van. Heb denk ik elke maand +/- 150 over ofzo (boodschappen heb ik al bij mân vaste lasten gerekend) en zit echt vaak krap. Zoals al gezegd, als je bijvoorbeeld nieuwe kleding nodig heb gaat het al snel op, of als je met het OV moet (ik heb zelf geen gratis OV meer), of als je ineens voor school iets moet kopen (dit heb ik best vaak, dat ik bijvoorbeeld ineens een bepaald soort verf of kwast moet hebben voor een vak). En soms wil je ook wat leuks doen met vriendinnen of medestudenten.
Ik leen nu, maar heb dus van de week gesolliciteerd omdat ik er echt klaar mee ben dat ik telkens zo krap zit
Ik heb alles op dvd. Als ik straks verlof heb ga ik het opnieuw kijken. Nu al zin in.
Maar hoe en waar deed je dan je boodschappen? Als ik soms even snel naar de AH ga voor 2 keer avondeten voor 2 personen en wat random dingetjes ben ik vaak al 20 euro kwijt. Je kan natuurlijk alles âgrootâ kopen, maar ik zou niet 3 dagen achter elkaar hetzelfde willen eten.
En als iemand jarig is wil ik diegene ook altijd een cadeau geven van ongeveer 10 euro, bij gezin nog iets meer.
Ik vraag daarom ook hoe ze dat doet en geef vervolgens aan hoe ik het altijd doe en hoe ik het voor me zie. Misschien zijn er andere opties om weinig geld uit te geven aan boodschappen waar ik nooit aan gedacht heb.
Edit: ik âschrikâ zelf ook vaak als ik aan de kassa sta en zie wat ik moet neerleggen in vergelijking met âwat ik er voor terug krijgâ en nee, ik let nooit erg op de prijs van wat ik koop, omdat ik eigenlijk nooit de algemene boodschappen doe maar vaak alleen wat kleine dingen of voor een of twee maaltijden. Ik bedoelde niet te zeggen dat het echt onmogelijk is om voor dat geld boodschappen te doen, ik vroeg me alleen af hoe je dat aanpakt
Ik let bijvoorbeeld vaak op bonusaanbiedingen, heb voorraaddingen zoals pasta, rijst etc. altijd in huis. De kosten per maaltijd zijn dan veel lager dan als ik gewoon een random recept op zoek en daar apart boodschappen voor ga doen. Ik doe niet aan weekmenuâs en eet bijna elke dag wat anders. Maar ik koop dan bijv een pompoen bij de Appie omdat die in de bonus is en vervolgens zoek ik een recept uit wat me lekker lijkt en dan maak ik dat. Ik vind verzinnen wat ik moet koken zo kut en soms helpt de bonus plus wat ik in huis heb me een beetje op weg.
Die cultuur was er ook al toen ik nog studeerde en er nog wel studiefinanciering was. Over die lening wordt mijns inziens nooit moeilijk gedaan, meer zorgen voor later. Kan me voorstellen dat het nu wel nog makkelijker is. Ik vind an sich er ook niks mis mee om wat extra leefgeld bij te lenen, maar mss is dat een onpopulaire mening.
Maar is dat echt nieuw? Dit was bij mij ook zo en ik heb ver voor het nieuwe leenstelsel gestudeerd⊠is het niet gewoon iets dat past bij de leeftijd waarop je studeert, dat je niet nadenkt dat die schuld ook eens terugbetaald moet worden?
Het klinkt misschien een beetje lomp maar ik vind dit echt tof. Voor meerdere keren eten koken is ook niet iets wat ik van huis uit heb meegegkregen (mijn vader heeft ook geen stop op zijn eetlust dus die zou dan gewoon alles opetenâŠ). Ik zou zoiets later als ik op mezelf woon ook graag willen proberen. Bespaart vast ook veel tijd met koken.
Weet ik, ik denk ook niet dat iedereen zo denkt, maar ik denk ook dat iedereen het bekijkt vanuit haar eigen ervaringen en wat @anon95960165 beschreef, heb ik ook zo ervaren tijdens mijn studietijd.
Ik heb geen idee wat de mentaliteit onder studenten die lenen nu is, want ik ken geen enkele student meer. Wil alleen zeggen dat het denk ik niet een âprobleemâ van nu isâŠ
Oké bijna de helft van de poll is hoogbegaafd vs. 2% van de Nederlandse bevolking?
Ik denk dat veel mensen hun exacte IQ niet weten en niet stemmen
En hoogbegaafden weten hem wel
Is inderdaad een groot verschil, maar er worden natuurlijk veel meer mensen getest met vermoeden van hoogbegaafdheid, die stemmen wel op de pol. Ik stem niet want geen IQ-test. Misschien daarom zoân groot relatief verschil?
edit: Joe @anon94840299 dat inderdaad
De vraag is âheb je een officiĂ«le iq test gedaanâ. Vaak worden ze natuurlijk afgenomen als er een specifieke vraag naar is. Dus dan kan zoân poll best afwijken van het landelijk gemiddelde als iedereen hem eerlijk invult.
Sorry, spuit 11.
Ik heb geen officiële IQ test gedaan, maar ik ga er ook vanuit dat ik niet hoogbegaafd ben ;p
Bij mij zijn er hier en daar wel eens vermoedens geweest dat ik hoogbegaafd zou kunnen zijn, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om dat te laten testen. (zou ergens ook âbangâ zijn dat er ineens een lage score uitkomt )
Ik ben in groep 3 getest maar weet niet of ik die mee kan tellen als âofficiĂ«le testâ haha
Er is zoân sleutelhangersysteem met bolletjes die verschillen in grootte. Het eerste bolletje is ongeveer de grootte van een erwt, dat kan de mammografie al opsporen. 2e bolletje is ongeveer een knikker groot, dat kan de dokter opmerken. Het derde bolletje is al vrij groot en eigenlijk al wat laat, ongeveer de grootte van een oogbal, dat is wat jij voelt.
Of het echt klpt weet ik niet, kan ook een stukje bangmakerij zij , maar iemand die ik ken geeft kanker preventie les en zij gebruikt dat systeem in haar klas