Stel hier je persoonlijke vraag #3

De angst overstijgt elk ander gevoel dat ik op dat moment zou kunnen hebben :sweat_smile:

Ligt aan de situatie, ik denk dan aan iemand die zelfmoord pleegt om een straf te ontlopen bijv.

Zouden mensen willen uitleggen waarom ze het egoïstisch vinden? Zou een ongelukkig iemand moeten blijven leven om er te zijn voor zijn/haar omgeving? Dat vind ik juist egoïstisch van de omgeving. Of zie ik het verkeerd?

8 likes

Voor mij ligt het meer aan de manier waarop. Veel mensen kiezen bijvoorbeeld om het dmv een trein te doen en dat vind ik wel egoistisch. Je bezorgt er zoveel mensen een trauma mee

2 likes

Ik heb op ja gestemd, maar niet omdat ik het mensen kwalijk zou nemen / aan zou rekenen als ze tot deze daad zouden komen.

Volgens mij is zelfmoord namelijk per definitie egoïstisch, de ultieme uiting van egoïsme zelfs.

Ik denk niet dat je het mensen kwalijk kunt nemen dat ze zoiets egoïstisch doen, ik vermoed namelijk dat in veruit de meeste gevallen mensen zo vastzitten dat ze geen andere uitweg / optie meer zien dan zelfmoord. Dat neemt niet weg dat de handeling zelf egoïstisch is, je doet dan namelijk iets puur en alleen voor jezelf. Het punt is meer dat je dan niet meer de keuze hebt om niet egoïstisch te handelen.

21 likes

@Sensatie ahh oké dat begrijp ik ergens wel!

@Violoncello je hebt zeker een punt, zou je dan ook over iemand die chocola voor zichzelf koopt bijv zeggen dat het egoïstisch is? Zonder er verder waarde aan te hechten

2 likes

Hier ben ik het helemaal niet eens!
Wel dat voor een trein springen egoïstisch is, maar ik denk dit echt zo’n voorbeeld is waarbij je iemand dit egoïsme absoluut niet kunt aanrekenen. Als iemand in staat is om voor een trein te springen is iemand denk ik al zo ver heen dat diegene niet nog heel rationeel kan gaan bedenken of de nadelen voor bijvoorbeeld de machinist opwegen tegen de ‘voordelen’ voor de persoon zelf. Volgens mij is dit dan de enige uitweg die iemand nog ziet.

1 like

Ja ik snap dat het de enige uitweg is en dat je het niet zomaar doet. Maar het is juist wat jij zegt, je denkt niet na over de gevolgen van je actie en dat vind ik egoistisch. Ik bedoel daar niet mee of je het diegene wel of niet kan aanrekenen, maar de vraag was of je het egoistisch vindt

Hmm goede vraag, ik zou dat niet egoïstisch noemen. Volgens mij gaat egoïsme verder dan iets puur en alleen voor jezelf doen, maar is er ook sprake van het verkiezen van je eigen verlangens boven die van een ander. Anderen ondervinden er dus hinder van. In het geval van zelfmoord is dit zeker zo, je doet een handeling waarvan anderen bijna altijd negatieve gevolgen ondervinden. Alleen doe je dit niet omdat je geen zin hebt om met anderen rekening te houden, maar omdat je niet anders kan.

In het geval van kopen van chocola doe je gewoon iets voor jezelf, daar hebben anderen niet zoveel mee te maken.
(Tenzij je het natuurlijk bekijkt vanuit ethisch oogpunt, is het belastend voor het milieu, zijn er dierlijke producten voor gebruikt, hebben andere mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken om dit product te produceren enz… Maar ik denk niet dat je daar op doelt en dat is weer een totaal andere duscussie.)

1 like

Het leven is niet altijd een ponykamp

36 likes

En ook zeker geen bitterbal

8 likes

Gelukkig niet zeg

9 likes

Victoria Justice haha

1 like

Jennifer Lawrence :roll_eyes:

1 like

De blonde van icarly. Ik zie het zelf niet. Onlangs noemde iemand ook jackie groenen en dat zie ik nog minder.

1 like

Op Katherine Heigl. Zie het opzich zelf ook wel, ben alleen niet blond :upside_down_face:

Ik heb een paar keer in mijn leven gehoord dat ik op Sienna Miller lijk. Ik vind het een enorm compliment, maar ik zie het zelf niet helaas. I wish. Alleen onze kapsels zijn vergelijkbaar.

3 likes

Tess Milne (van BNN enzo). Heb zelfs een keer gehad dat ik een foto van haar zag op Instagram en dacht dat ik het zelf was.

4 likes

De kapster zei laatst dat ik op prinses Alexia lijk, en toen zei een andere klant ook meteen ja inderdaad!! Ik zat echt zo van huh??? Echt niet. Nooit gehoord ook :sweat_smile:

1 like

Ah dat is lief dat je dat zegt! :blush: