Stel hier je persoonlijke vraag #3

Wat zou jij kiezen als je nú voor de keuze stond? Je komt in Nederland in de gevangenis als je voor levenslang kiest.

• Levenslang
  • Doodstraf

0 stemmers

Ik denk levenslang. Als je echt moet kiezen, kiezen mensen bijna altijd om te blijven leven. Overlevingsdrang is groot. Ook lang niet alle levenslang gestrafte plegen zelfmoord. Leven in de gevangenis ‘went’.

In dat geval zou ik ook voor zijn, maar dat bestaat volgens mij niet. “Zelfs” in Nederland komen gerechtelijke dwalingen voor, stel je voor dat Lucia de B de doodstraf had gekregen?

2 likes

Ligt eraan wat je bedoelt met humane behandeling. De doodstraf zelf dus? Of zorgen dat dat zo menselijk mogelijk gebeurt?
Ik denk wel dat iemand als Marc Dutroux zijn recht op leven verspeeld heeft, heel crue gezegd. Niet vanwege hem maar vanwege de nabestaanden. Maar vind dat zijn straf en dood wel zo menselijk mogelijk zou moeten zijn.

2 likes

En wat als iemand bekend heeft bijvoorbeeld?

Zelfs dat gebeurt regelmatig door een onschuldig iemand. Staat een serie over op Netflix: the confession tapes

2 likes

Ik denk dat iemand doden sowieso inhumaan is, dus hoe zou je dat humaan willen doen?

4 likes

Ik kan even niet op zijn naam komen, maar iemand heeft dus wel eens moord op een kind bekend terwijl hij dat niet gedaan had, die man was zo in de war van het hele traject… Ik ga even een linkje zoeken!

2 likes

Ja volgens mij is het best een bekend fenomeen dat mensen bekennen terwijl ze onschuldig zijn, of zelfs gaan geloven dat ze het hebben gedaan.

2 likes

No way dat ik de rest van m’n leven ga lijden, ik kies voor de makkelijke uitweg

Ook in het geval van doodstraf? Ik bedoel daar komt dan toch geen schikken aan te pas?
Geloof je trouwens meteen hoor, maar kan het me zo moeilijk voorstellen.:hushed: Naïef waarschijnlijk (van mij).

Er is als je het interessant vind ook een Wikipediapagina over gerechtelijke dwalingen, daar kun je meer vinden. En als je dat nu leest denk je misschien “Oh, maar dat was toch overduidelijk”, maar in het strafproces is dat blijkbaar wel als wettig overtuigend geacht.

4 likes

Er is ook zo’n docu van ik geloof Jessica Villerius. Daarin gaat ze naar Amerika waar een man echt al heel lang in Death Row zit te wachten terwijl hij naar eigen zeggen onschuldig is. Ze gaat dan met een getrainde schutter proberen vanuit zijn positie in de auto de moord na te doen (dus kijken of het klopt dat hij vanuit die hoek de dode drie keer kon raken) en dat kan gewoon niet. Dus of iedereen liegt en hij zat ergens anders of hij heeft het niet gedaan. Volgens mij is naar aanleiding van oa die docu de zaak ook heropend.

Oh oeps je had het over mensen die bekennen. Nouja, alsnog een interessante docu, hahah

6 likes

Ja klopt! Kun je je bijna niet voorstellen he?

Nouja, hoe zeg ik dat, als je psychisch al wat zwakker bent, en je wordt zo onder druk gezet en dat het allemaal traumatisch is kan ik me wel voorstellen dat je in de war raakt.

3 likes

Ok maar bijvoorbeeld in het geval van Marc Dutroux. Zulke misdaden, veel bewijs, getuigen en (gedeeltelijke? of volledige, weet niet precies) bekentenis.
Heb het dus niet over “zomaar” een misdaad maar echt de meest mensonterende, levens verwoestende dingen. Als er bewijs is, en getuigen zijn, en een bekentenis.

• Dan nog steeds tegen
  • Dan (wel) voor

0 stemmers

Ik had net voor gestemd maar nu het om een specifieke persoon gaat kan ik geen voor stemmen. Ik kan niet bepalen over iemands leven. Dus ik ga mn stem in tegen veranderen!

4 likes

Niet vervelend bedoelt dit hoor maar ze is vrijgesproken dus ze hoeft niet meer aangeduid te worden met Lucia de B maar gewoon Lucia de Berk, vond ze zelf ook vervelend dat mensen nog steeds zo over haar spraken heb ik ooit ergens voorbij zien komen.

1 like

Oh dat wist ik niet, maar nu je het zo zegt wel logisch eigenlijk. Tijdens college werd het zo gezegd, dus heb dat overgenomen, maar zal het voortaan anders doen. Thanks!

1 like

De Arnhemse Villamoord is een recente zaak over gerechtelijke dwaling. Er waren bekentenissen en 9 mannen werden veroordeeld op basis daarvan, terwijl getuige zeiden dat er enkel 1 iemand aanwezig was en de moord pleegde.

3 likes