Waarschijnlijk uit egoïsme. Maar voor de nabestaanden. Persoonlijk zou ik, als iemand mijn kinderen iets vreselijks aan zou doen, pas rust hebben als iemand dood is denk ik. Voor ik moeder werd was ik ook tegen. Toen dacht ik ook dat levenslang erger was dan de doodstraf. Wat misschien ook zo is voor de schuldige maar niet voor de nabestaanden.
Ik zou altijd bang zijn dat iemand toch vrij komt op de een of andere manier en altijd blijven denken aan wat die persoon nu doet, ect.
Wat zou er gebeuren als je mensen laat kiezen tussen levenslang en de doodstraf?
Zo denk ik er ook over inderdaad. Plus wat als iemand ten onrechte is veroordeeld tot de doodstraf en men daar pas achter komt als hij al dood is? Daarnaast kom je met een levenslange gevangenisstraf in Nederland voor 99% niet meer buiten, weet niet hoe dit precies in België is.
Maar dat laatste is ook waarom ik zei alleen in het geval van onweerlegbaar bewijs.
Ik vind eigenlijk dat ze geen recht meer hebben op die keuze als ze een zware misdaad hebben begaan
Gezien de meeste oordelen tot doodstraf volgens mij tot het laatst worden bevochten door veroordeelden denk ik dat het gros kiest voor levenslang. Maar dat basseert ik nergens op hoor.
Wat zou jij kiezen als je nú voor de keuze stond? Je komt in Nederland in de gevangenis als je voor levenslang kiest.
- Levenslang
- Doodstraf
0 stemmers
Ik denk levenslang. Als je echt moet kiezen, kiezen mensen bijna altijd om te blijven leven. Overlevingsdrang is groot. Ook lang niet alle levenslang gestrafte plegen zelfmoord. Leven in de gevangenis ‘went’.
In dat geval zou ik ook voor zijn, maar dat bestaat volgens mij niet. “Zelfs” in Nederland komen gerechtelijke dwalingen voor, stel je voor dat Lucia de B de doodstraf had gekregen?
Ligt eraan wat je bedoelt met humane behandeling. De doodstraf zelf dus? Of zorgen dat dat zo menselijk mogelijk gebeurt?
Ik denk wel dat iemand als Marc Dutroux zijn recht op leven verspeeld heeft, heel crue gezegd. Niet vanwege hem maar vanwege de nabestaanden. Maar vind dat zijn straf en dood wel zo menselijk mogelijk zou moeten zijn.
En wat als iemand bekend heeft bijvoorbeeld?
Zelfs dat gebeurt regelmatig door een onschuldig iemand. Staat een serie over op Netflix: the confession tapes
Ik denk dat iemand doden sowieso inhumaan is, dus hoe zou je dat humaan willen doen?
Ik kan even niet op zijn naam komen, maar iemand heeft dus wel eens moord op een kind bekend terwijl hij dat niet gedaan had, die man was zo in de war van het hele traject… Ik ga even een linkje zoeken!
Ja volgens mij is het best een bekend fenomeen dat mensen bekennen terwijl ze onschuldig zijn, of zelfs gaan geloven dat ze het hebben gedaan.
No way dat ik de rest van m’n leven ga lijden, ik kies voor de makkelijke uitweg
Ook in het geval van doodstraf? Ik bedoel daar komt dan toch geen schikken aan te pas?
Geloof je trouwens meteen hoor, maar kan het me zo moeilijk voorstellen. Naïef waarschijnlijk (van mij).
Er is als je het interessant vind ook een Wikipediapagina over gerechtelijke dwalingen, daar kun je meer vinden. En als je dat nu leest denk je misschien “Oh, maar dat was toch overduidelijk”, maar in het strafproces is dat blijkbaar wel als wettig overtuigend geacht.
Er is ook zo’n docu van ik geloof Jessica Villerius. Daarin gaat ze naar Amerika waar een man echt al heel lang in Death Row zit te wachten terwijl hij naar eigen zeggen onschuldig is. Ze gaat dan met een getrainde schutter proberen vanuit zijn positie in de auto de moord na te doen (dus kijken of het klopt dat hij vanuit die hoek de dode drie keer kon raken) en dat kan gewoon niet. Dus of iedereen liegt en hij zat ergens anders of hij heeft het niet gedaan. Volgens mij is naar aanleiding van oa die docu de zaak ook heropend.
Oh oeps je had het over mensen die bekennen. Nouja, alsnog een interessante docu, hahah
Ja klopt! Kun je je bijna niet voorstellen he?