Mijn ouders hebben nooit voor mij gespaard, wel meebetaald aan mijn studie in de eerste jaren. Rijbewijs heb ik zelf betaald, latere studiejaren ook geheel zelf.
Ik zou het ook zo willen doen met mijn eventuele kinderen, of misschien nog wel minder aan hen bijdragen. Ik vind financiële zelfstandigheid heel belangrijk, en ik wil ervoor waken mijn kinderen teveel te verwennen. Ik vind lenen voor je studie prima, dat geeft ze meer motivatie om er serieus mee aan de slag te gaan. En als ze niet willen lenen kunnen ze een jaartje werken voordat ze starten met studeren. Zelf heb ik meer gehad aan de dingen die ik zelf verdiend heb, dan de dingen die ik gekregen heb van mijn ouders.
Daarnaast speelt mee dat ik weinig vertrouwen heb in het pensioenstelsel, dus vooral ook voor mijzelf een flinke spaarpot op wil bouwen.
Oh ja dit staat er een beetje los van maar mijn ex heeft rijke ouders, en hij werd serieus pissig als ze naar zijn mening te veel geld uitgaven, want dan zou er minder erfenis over blijven. Echt wtf, kon daar zo boos om worden. Al spoelen die mensen al het geld door de plee, daar heeft hij niets over te zeggen. Ook kreeg hij regelmatig dure cadeaus en geldbedragen waar hij nauwelijks blij mee was. Misschien komt daar ook deels m’n aversie tegen financieel zwaar gesponsorde kinderen vandaan nu ik er over nadenk.

Ik wil voor mijn ervaring wel graag bij een bedrijf gaan werken om te ervaren of het iets voor mij is.