Stel hier je persoonlijke vraag #3

Spreken jullie de R in grappig uit?

• Ja, ik zeg duidelijk grrrrrrappig
  • Nee, ik zeg gappig

0 stemmers

Ik kwam er dus laatst achter dat iedereen uit mijn omgeving gappig zegt en ben nu benieuwd of dat iets typisch is voor de Haagse regio of dat eigenlijk niemand de R uitspreekt in dit woord.

3 likes

Ik weet niet of ik het zelf zou doen, maar ik vind het wel heel attent. En ik zou het zelf ook erg leuk vinden om te krijgen.

1 like

Ik wist het niet van mezelf, maar iemand wees mij erop in het FF Talk topic hahah. Ik kom uit Brabant trouwens

Ik dacht dat ik geen accent had tot ik mezelf hoorde praten in fftalk en klonk alsof ik Marie-fleur heet, op hockey en golf zit en later ga trouwen met Roderick-Diederick

26 likes

Deze is in de eerdere topics vast ook al een keer voorbij gekomen, maar pleh:

Waar woon je?

• Groningen
  • Friesland
  • Drenthe
  • Noord-Holland
  • Flevoland
  • Overijssel
  • Gelderland
  • Zuid-Holland
  • Utrecht
  • Noord-Brabant
  • Zeeland
  • Limburg
  • Ik woon niet in Nederland

0 stemmers

Ik heb dezelfde situatie gehad, wist ook geen namen of geslacht. Heb toen ook een neutraal kaartje in de bus gedaan, had er iets van ‘hallo buren’ ofzo boven gezet en afgesloten met ‘naam van nummer xx’. Vonden ze erg leuk!

6 likes

Maar ‘lof alle accenten’ staat best hoog toch?

Voor mijn gevoel zeg ik gewoon grappig met een r, maar m’n vriend doet me heel vaak na dat ik gappig zeg. Dusja gappig dan maar denk ik haha

1 like

Haha dit wilde ik laatst ook vragen hier. Ik zeg ook gappig.

Aanvullend, wat zeg jij als je gewoon praat en er niet op let?

• Allemaal
  • Amaal

0 stemmers

• Helemaal
  • Heemaal

0 stemmers

Bij mij klinkt het eerder als ammel en hemel

3 likes

Ik dacht allemaal en helemaal, maar als ik het in een zin zeg, klinkt dat ineens heel gek. Dus blijkbaar toch amaal en heemaal, maar dit is me letterlijk nog nooit opgevallen :scream:

2 likes

Wat zeg jij als het gisteren hard gewaaid heeft?

• Het woei hard
  • Het waaide hard

0 stemmers

Even ter m’n eigen verdediging: het woei hard is wel een correcte vorm ;p

Een vd maar niet de enige toch? Waaide mag toch ook? :open_mouth:

Wat zeg jij?

Rob Geus kwam niet op z’n afspraak om koelkastrubbertjes te onderzoeken. Hij

• 
 zei af
  • 
 zegde af

0 stemmers

(Beide correct, overigens)

Ligt wel een beetje aan met wie ik praat.

Ja, klopt, ze zijn beide goed! Maar omdat ik de enige ben die woei gestemd heeft, haha

1 like

En hier?

Rob Geus was teleurgesteld toen zijn vrouw z’n abonnement op vtwonen

• 
 opzegde
  • 
 opzei

0 stemmers

Ja ik kies als het past ook het liefst voor die constructie

2 likes

Maar voor dat soort situaties zijn in de meeste gemeentes regelingen zodat die kinderen ook zwemles kunnen krijgen. Snap je punt wel, maar vind het ook eigenlijk wel de verantwoordelijkheid van de ouders (los van of die die verantwoordelijkheid dan ook (kunnen) nemen, maar dat is weer een hele andere discussie).
Ik was juist erg blij dat ik geen schoolzwemmen heb gehad. Vond het destijds superspannend allemaal en was blij dat ik in een kleinschalige groep les kreeg.

2 likes