Bij mij klopt er eigelijk ook geen hol van ik ben in Griekenland gedoopt (grieks orthodoxe kerk) en in Nederland ( katholieke kerk) een comunie gedaan omdat de halve klas het deed. En ik vond de kerk stom hahaha.
Ik denk dat voor gelovige mensen hun doopnamen in hun paspoort staan net als dat mijn voornamen dat staan. Voor de overheid worden die namen dan dus niet afgepakt (staan op je geboorte certificaat) maar dit kan voor de kerk anders zijn? Maar denk dat dat alleen zou zijn in het geval dat je doopnamen catherina Angelina euforia zijn en in je paspoort alleen Kate staat ofzo. Maar zoals ik al zei ben ik niet religieus en heeft dit meer betrekking tot wat er in onze grootouders generatie gebeurde.
maar ik ben niet gelovig maar mijn doopnamen staan wel in mijn paspoort en op mijn idkaart en daar blijven ze vanaf hoor!!! zijn spuuglelijk maar ze horen wel bij me haha. oh en voor zover ik weet ben ik niet meer aangesloten bij de kerk
Ja dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je ouders het doen, je regio en waarschijnlijk ook je denomination (weet ff het Nederlandse woord niet maar dus welke tak van de religie)
Hahaha ja niemand komt er aan!! Mijn voornamen zijn ook vreemd en eentje is verkeerd geschreven omdat mijn vader in de stress schoot op het gemeentehuis toen hij mij ging aangeven na mijn geboorte haha
Zoals ik het geleerd heb, kan je nooit ongedoopt zijn. Je kunt je doop niet ongedaan maken, zelfs als je je uitschrijft en er echt niks meer mee hebt (je doop zal dan ook niet zoveel vooe je betekenen) dus je doopnamen hou je dan ook.
Ff back to basic want elk geloof is gewoon achterhaald vind ik. Haha wat een kut poll.
- Maan
- Zon
0 stemmers
Ja het leek mij al onwaarschijnlijk maar dat werd hierboven gezegd. Ik wilde alleen maar aangeven dat je ook gewoon meerdere voornamen kan hebben zonder gedoopt te zijn.
Ja je kunt je kind wel 10 voornamen geven, hoef je niet met je bakkes onder water toch.
Ik heb heel flauw maar voor 10 gestemd. Haha omdat ik me besef hoe irritant al die namen zijn. Vooral in het verleden als je cheap wilde vliegen met Ryan air.
Haha heb je er ook echt zoveel? Als ik het goed heb ben jij zuid amerikaans toch ( hyspanic haha) zijn ze er daar ook niet wat extremer in?
Ik heb zelf niet eens mijn roepnaam op mn id staan alleen mn doopnaam haha.
Ik ben dat niet haha (voel me gewoon een Nederlander zegmaar) heb dat bloed ja. Die zijn allemaal zoooo katholiek als de pest idd. Jesus my savior.
Ik heb een tweede naam, maar niet gelovig of gedoopt oid. Kwam omdat mijn opa’s en oma’s beiden wel gelovig waren en mijn ouders niet. In vervolg van de namenreeks was het dan best logisch wel voor minimaal een tweede naam te kiezen.
Wow ik besef nu wel hoe belachelijk weinig ik weet over christelijke gewoontes in Nederland. Ben ook maar twee keer bij een kerkdienst geweest. Geen idee hoe gelovig zijn in de praktijk verder werkt. :o
Kom snel een hosti eten, je weet niet wat je mist.
(Ik plakte dat ding altijd aan Mn gehemelte ik vond het zooo vies he’ daarna met pijn en moeite doorslikken)
ohh lawwwdyyy ik ga sowieso mijn kinderen geen geloof opdringen. Oh en mijn moeder zei altijd “als je praat dan haalt de pastoor je uit de bank” etc. Dat zei ze om mij bang te maken zodat ik stil bleef☹️ Ik keek dan nog wel eens in het rond en ik kreeg altijd knipogen van lieve oude mannen. Oke dit klinkt heel fout maar dat was lief bedoelt. Ik zat waarschijnlijk zolang met mn kop gedraaid dat die opa’s wel gedacht zouden hebben, “naja ik geef ook nog wel een knipoog naar dat kind dan”.
Ik weet niet wie het zei maar als je meerdere namen hebt op je paspoort zijn dat niet per sé doopnamen hoor? Je kan ook gewoon meer namen hebben? Of bedoelden jullie dat niet?
Ik probeerde duidelijk te maken wat jij zegt, maar weet niet of het goed overkwam haha
Het ligt nog wat ingewikkelder
Stel ik krijg een dochter en ik noem haar bij de burgerlijke stand Amber. Ik mag haar dan dopen als Maria Elizabeth Adelbrecht maar dat hoeft niet in haar paspoort te komen. En als ik wil dat we haar Ammie noemen in het dagelijkse leven mag dat ook gewoon.
Jij heet of voornaam tweede naam tweede naam (bijv Rosemary Kate Amber)
Of naam naam naam en hebt een andere roepnaam (Christina Wilhelmina Roza) we noemen haar Felice
Maar je kan dus zelfs drie opties hebben. Dan heet je voor de kerk Maria Elizabeth Adelbrecht, in je paspoort Amber en in het dagelijks leven Ammie.
Is het zo duidelijk?
Ja dit is ook hoe ik het begrepen had, maar kon het niet zo duidelijk uitleggen als jij.
Gelukkig!!