Dat ligt helemaal aan de apparaten enzo die je gebruikt. En we hebben net de zomermaanden gehad waar je heel veel opgewekt hebt en gaan nu de “duistere” maanden in waardoor er weer verschil komt. Je verbruik word altijd gewoon opgemeten en word ook afgerekend maar als jij bijv 123 kWh per maand verbruikt en 234 kWh terug levert en dat iedere maand dan ben je wel voordeliger uit op je jaarrekening.
Thanks voor je edit, ik snap je nu een stuk beter! Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat een droger zoveel slechter is dan een wasmachine, good to know, als ik naar een groter apartmenet verhuis ga ik hier zeker op letten! (Ik woon nu namelijk op 20m2 met mijn vriend, dus was ophangen lukt niet echt goed… ik moet me toch even verdedigen haha )
Maar ik denk dat ook met vlees eten het niet de goede aanpak is om te zeggen “vlees eten is slecht en er is geen goed excuus om het wel te doen”, omdat je mensen dan meteen de mond snoert. Ik denk dat het beter is om een discussie aan te gaan en te luisteren naar wat hun argumenten zijn, en die te weerleggen. Dan krijgen mensen veel meer info tot zich ipv “dit is slecht maar ik mag er ook niks over zeggen”
Maar ik snap dat je die eindeloze discussie ook zat bent!
Het enige wat me uit lijkt te maken is hoe zonnepanelen gemaakt worden, maar je bent sowieso veel minder vervuilend dan dat je stroom gebruikt waar verbranding bij komt kijken, er is geen CO2 uitstoot bij het opvangen van zonlicht ofzo.
Ook @Zemraluani
En @millefeuille volgens mij hoeft het niet per se zonnig te zijn, bij bewolking wordt er ook energie opgewekt.
Ooh zo! Sorry ontging me even haha maar volgens mij ligt het er dan helemaal aan hoeveel zonnepanelen je hebt ook? Op mijn flat liggen ook panelen (geen idee hoeveel er “van mij” zijn maar afgelopen zomermaanden heb ik telkens meer terug geleverd dan zelf verbruikt dus als je genoeg panelen hebt voor de soort woning waar je woont kan het zeker lonen en is altijd beter dan de stroom via het net
Maar je bent in bepaalde perioden dus niet energieneutraal (als het bewolkt is, of 's avonds), tenzij je de teruglevering aan het net in de zomermaanden ziet als ‘compensatie’ voor de donkere maanden. Ik zie die teruglevering niet als compensatie, dus dan zou je in wintermaanden alsnog heel zuinig moeten zijn.
Zeker eens met wat je zegt, ik hoop binnenkort weer meer energie te hebben om de discussie aan te gaan
Wij gaan een warmtepompdroger aanschaffen, die zijn vrij nieuw en een stuk milieuvriendelijker.
Hoe ga jij naar je werk of school (voor het grootste gedeelte van de route in ieder geval)
- Lopend
- Fiets
- Auto
- Bus
- Trein
- Scooter/brommer
0 stemmers
Tram en metro haha.
Ohja fuck ik wist dat ik iets was vergeten.
Maken jullie gebruik van kookboeken?
- Ja altijd
- Ja als ik een gerecht in mijn hoofd heb en zeker wil weten wat de volgorde is
- Alleen als ik een nieuw recept uitprobeer
- Soms als ik de exacte hoeveelheden niet meer weet
- Ja voor nieuwe inspiratie
- Nee ik ben namelijk een chef en kook nooit via een recept
- Nee ik kook nooit
- Nee want recepten mislukken altijd bij mij
- Nee ik doe gewoon wat en zie het eindresultaat vanzelf wel
0 stemmers
Voor koken gebruik ik het vooral voor beetje inspiratie en ideeën, of als ik even iets radicaal anders wil proberen dan ik normaal kook. Voor bakken ben ik wel best wel een precieze kookboek-volger, ook als ik iets al vaak gedaan heb wel.
Nee, ik gebruik recepten van internet en dus via mijn telefoon of tablet
Ik vind Black Friday debiel en het toonbeeld van onze gestoorde vernietigende consumptiemaatschappij. We hebben al die troep toch helemaal niet nodig denk ik dan?
Wat vind jij erger?
- verkeerd kommagebruik
- Verkeerd spatiegebruik
0 stemmers
- ‘ik vindt’
- ‘me jas’
0 stemmers
- pleonasmes (witte sneeuw)
- overbodig gebruik van Engelse woorden
0 stemmers
Ik vind het zo bijzonder dat zoveel mensen compleet loco worden en massaal allerlei spullen inslaan die ze anders nooit zouden kopen en/of niet nodig hebben. Alleen de nadering van die datum maakt mensen al gek.
Ik vind black friday zelf belachelijk, maar ben wel al een maand 2 grote aankopen aan het uitstellen in de hoop dat het me een paar honderd euro gaat schelen (tv en droger zijn kapot gegaan vorige maand).
Ik weet ook niet zo goed of ik er nou heel “actief” mee bezig ben, maar ik ga niet naar een Woody Allen film in de bios en ik zet ook geen R. Kelly in m’n Spotify-lijsten. Van echt m’n favoriete artiesten verdiep ik me ook wel redelijk in hun ideeën achter hun kunst/muziek dus dan heb ik vaak wel een idee van de persoon achter de kunst. Maar ja ik zal ongetwijfeld ook een hoop missen en ik ben ook niet zo actief dat ik campagne loop te voeren ofzo
Ik heb wel eens een cd gefrisbeed en doormidden gebroken omdat bandleden bepaalde uitspraken deden die ik te ver vond gaan. En ik luister bepaalde muziek niet omdat mensen zo kinderachtig zijn geweest om kerken in de fik te steken, hoewel enkele liedjes, die ik eenmaal bij iemand had gehoord, best oké waren. (Dit zijn wel genres waar normaliter vaak persoonlijke kijk naar dingen enigszins verweven is met de muziek.)
Mm ja snap ik wel. Maar bedoel niet per se het laatste, ik denk dat als je kijkt naar consumptiegedrag mensen zo makkelijk nieuwe “overbodige” dingen kopen. Bijvoorbeeld nooit dingen (laten) repareren, niet denken in circulaire economie in het algemeen. Tuurlijk hebben we bepaalde dingen nodig, maar het is wel duidelijk dat grootste gedeelte van de bevolking aan brainless consuming doet zonder dat we weten wat nou we werkelijk kopen of het nou echt nodig hebben. Het gaat niet voor niets zo slecht met de wereld en ik denk dat dat een hele grote trigger is, zo’n Black Friday.