Ik zou het juist gek vinden om ze niet mee te nemen, ze horen toch bij de familie. Misschien snappen ze er helemaal niks van, maar misschien ook juist wel. Mijn neefjes en nichtjes waren ook bij de crematie van mijn oma (hun overgrootoma), mijn nichtje was nog geen jaar en heeft de hele tijd geslapen, mijn neefje van 2 liep de hele tijd rond en trok zich steeds op aan de kist. Zouden sommige mensen echt raar vinden, maar ik vond dat juist wel mooi.
Even als aanvulling op mijn keuze:
Het is wel heel erg afhankelijk van het kind en de band die het kind met de overgrootvader heeft gehad. Ik zou zelf mijn dochter niet meenemen (bijna 4) omdat zij echt een heel gevoelig meisje is en hier last van kan krijgen.
Ik zou ze meenemen. Advies is ook om juist met zulke jonge kindjes eerlijk te zijn over wat er gebeurd is en niet dingen te benoemen als: hij gaat lekker slapen etc. Zelfs zulke jonge kinderen krijgen hier meer van mee dan je zou denken en je maakt het alleen maar tot iets âergsâ en iets om bang voor te zijn door het te verpakken terwijl ze heel goed begrijpen wat er gebeurd is.
Strikt genomen geen joggingbroek maar lululemon legging
Ik zou ze zeker afscheid laten nemen van hun grootopa maar ik denk dat dat niet perse op de crematie hoeft? Ik vind ze daar nog wel heel jong voor. Afscheid nemen kan ook op een ander/eerder moment. Maar het blijft een hele persoonlijke keuze en vooral doen wat goed voelt. Ik denk dat jij de keuze het beste kunt maken voor je kinderen.
Ok sorry het ging even helemaal mis, had twee polls aangemaakt maar per ongeluk in het corona (ik bedoel natuurlijk carona) topic geplaatst.
Opnieuw.
Hebben jullie de laatste tijd ook zoveel last van statische schokken in huis? Mijn vriendin en ik lijken wel elektriciteitscentrales ofzo zoveel vonken spatten ervan af (en ik bedoel dit in de meest letterlijke vorm hahaha).
- Ja, de vonken vliegen in het rond hier.
- Nee, de spanning is ver te zoeken.
0 stemmers
Als je ja ingevuld hebt, denk je dan dat hier een algemene verklaring voor is?
- Ja, namelijk:
- Nee, geen idee.
0 stemmers
Als eerste vind ik dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Als je vindt dat je kinderen het aankunnen om mee te gaan en ook bijvoorbeeld stil kunnen blijven zitten, zeker doen.
Zelf zou ik het niet doen, omdat ik zelf ook niet op die leeftijd naar de begravenis van mijn opa gegaan ben en heel tevreden met die keuze ben. Mijn ouders hadden op een duidelijke manier verteld dat hij overleden was en dat hij niet meer terug zou komen. Dat vonden zij goed en duidelijk genoeg.
Ik zou ook niet weten wat ik daar gedaan zou moeten hebben en wat ik met die situatie aan zou moeten. Het zou alleen maar voor meer verwarring zorgen.
Dat komt door droge lucht en wollen truien geloof ik. Je hebt meer wrijving vanwege die stoffen in de herfst en daarnaast drogere, koudere lucht.
Heb ook weer lekker last van statisch haar, top
Japanse mix is echt de 11e plaag van deze wereld.
Ja van wol weet ik het inderdaad, maar wij hebben beiden geen wol gedragen deze week en onze meubels zijn ook niet van wol! Het lijkt er echt op alsof het hier vol staat met spanning haha.
Interessant om al jullie meningen te lezen! Onze kinderen gaan sowieso mee hoor, ongeacht de meningen van anderen.
Ze hadden een goede band met mijn opa en vooral de oudste heeft erg veel vragen over wat er met hem gebeurd. Ze willen beide ook graag mee, als ze dat niet zouden willen zou ik ze ook niet meenemen natuurlijk.
Mijn ouders namen ons ook mee naar elke uitvaart, de ouders van mijn man niet. Zijn eerste uitvaart was toen hij een jaar of 20 was? Toen had ik er zeker al 6 opzitten. Het overviel hem allemaal echt toen terwijl het voor mij meer bekend was wat er allemaal gebeurd enzo. Dat is voor ons ook wel een reden om ze mee te nemen.
Ben nu wel benieuwd hoe oud mensen waren bij hun eerste begrafenis/crematie, want 20 kan natuurlijk zomaar als er toevallig niemand overlijdt maar vind het wel moeilijk om me voor te stellen
- 0 tot 4 jaar
- 5 tot 8 jaar
- 9 tot 12 jaar
- 13 tot 18 jaar
- 19 tot 25 jaar
- Ouder dan 25
- Ik ben nog nooit op een begrafenis/crematie geweest
- Ik weet het niet meer
0 stemmers
19, maar dat was omdat er voor die tijd gewoon nog geen dierbare van me was overleden, niet dat ik bewust heb meegemaakt in ieder geval. Eigenlijk is dat alleen maar iets heel moois.
Alhoewel, misschien hebben mijn ouders me wel meegenomen naar de begrafenis van mijn opa toen ik 9 maanden was ik zou het niet weten eigenlijk
Komt het inderdaad niet gewoon door een vrij droge lucht door de verwarming enzo? In ons vorige huis hadden wij er ook superveel last van en moesten we eerst âaardenâ voordat we elkaar een kus gaven hahaha, dus eerst even bij de hand oid aanraken. Ook onze kat konden we niet aaien zonder dat de vonken er vanaf vlogen
Als we bijvoorbeeld de was lieten drogen in de woonkamer was het duidelijk minder en in ons nieuwe huis hebben we er gelukkig bijna geen last meer van!
Ligt er een beetje aan, de kleinkinderen of achterkleinkinderen van opa horen er natuurlijk gewoon bij, incl de geluiden die ze maken. Alle opaâs en omaâs gaan ten slotte een keertje dood. Maar ik ben ook wel eens bij de begrafenis van een leeftijdsgenoot geweest, wat al heel triest en beladen was en daar kon ik het babygehuil echt niet waarderen, heel irritant en leidde enorm af van wat er gezegd werd.
Volgens mij was ik 6 ofzo en ik weet nog heel goed dat ik niet begreep waarom iedereen zo verdrietig was dat mân tante overleden was omdat ik heilig geloofde in reĂŻncarnatie dus ik vond het niet zo erg allemaal
Volgens mij was de uitvaart van mân tante de eerste, toen was ik 10. Eerder was al wel een vriend van mân vader overleden. Ik wilde toen perse mee condoleren en ik zag toen voor het eerst een overleden iemand en ik was zo van slag daarna. Gevoelig kind was ik, dus was ook niet verstandig om mij mee te nemen naar de uitvaart denk ik.
Ik heb nog niet verder gelezen, dus wellicht dat ik in herhaling val maar, ik zou ze zeker meenemen.
Op jonge leeftijd heb ik ook een aantal uitvaarten meegemaakt en dat heb ik echt als âgoedâ ervaren. Van die ik mij kan herinneren was ik 5jr.
Ik begreep op dat moment wel dat oma niet meer terug zou komen en ik mocht een tekening op de kist leggen.
Kinderen van die leeftijd, denk zeker die van 5jr, begrijpen meer dan wij denken over de dood. Hen hierin meenemen kan juist iets moois zijn ipv iets engs.
Tuurlijk hoeven ze niet alles te weten, maar ik denk dat een uitvaart zeker geen kwaad kan. Als je ze er maar in meeneemt en dingen uitlegt.
Ik ben zo blij dat bij de crematies/condoleances waar ik ben geweest de kist dicht was. Ik heb bewust nog nooit gekeken omdat ik daar nu nog steeds van slag van zou raken denk ik.