Stel je persoonlijke vraag #23

Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen wanneer er sprake is van een voltooid leven, maar ik vind niet dat we zorgverleners kunnen dwingen om het euthanasieverzoek uit te voeren.

6 likes

Ik denk dat de mensen die euthenasie aanvragen daar niet komen na 1 behandeling. Vaak zijn het mensen met verschillende diagnoses die allerlei behandelingen hebben gehad en inmiddels de hoop op een beter leven hebben opgegeven. Ik vraag me dan af of het verstandiger is om maar naar oplossingen te blijven zoeken met de kans dat diegene alsnog zelf er een einde aan maakt. Met allegevolgen van dien. Of dat je diegene een eervolle dood kan bieden.

2 likes

Omg nee, mijn nichtje is een soort van verslaafd aan mij. Ik kan amper alleen naar de wc. Het lijkt me vooral daarom verschrikkelijk. En verder gewoon omdat ik het prettig vind niet te dicht bij familie te wonen.

3 likes

Dat klinkt schattig wel haha

1 like

Ik zie dus in de praktijk het wel voorkomen dat mensen die absoluut niet uitbehandeld zijn, euthanasieverzoeken indienen. Worden dan ook geweigerd, maar daarom vind ik dat op dat gebied het euthanasiebeleid niet versoepeld moet worden.

Aanrader is trouwens het boek van Noa van Pothoven. Deze heet geloof ik Winnen of Leren. Een meisje met verschillende psychische aandoeningen, welke ook opgenomen is geweest in de jeugd ggz. Ze heeft haar reis vastgelegd, haar ervaringen. Behandelingen die ze gehad heeft en welke mislukt zijn. Zij heeft ook een levensbeƫindigingsverzoek ingediend (volgens mij uiteindelijk op een andere manier overleden). En hoe moeilijk ook om dat te zien bij een 17-jarig meisje, ben blij dat ze rust heeft. Is Ʃcht een heftig boek, maar een enorme aanrader voor iedereen die daar interesse in heeft. Ik heb wel wat tranen gelaten.

1 like

Ja het is ook heel lief hoor, zij zeggen ook, ze is idolaat van je! En ik hou echt van haar maar ik weet niet of ik zou aankunnen met de wetenschap dat ze weet dat ik naast haar woon. Dan ligt ze elke nacht in mijn bed. Ze ziet mij ook niet als tante maar noemt mij altijd haar vriendin, en ā€˜wij zijn vriendinnen!!’

1 like

Haha, je hebt dan geen kat/hond meer nodig voor in bed :bulb:
Nee, ernaast wonen zou dan wel too much zijn. :grimacing:

Koop jij wel eens een bos bloemen voor jezelf voor in huis.

• Ja regelmatig
  • Ja af en toe
  • Heel zelden doe ik dat
  • Nee nooit

0 stemmers

Zou jij meedoen als er een testconcert in NL/BE zou plaatsvinden?
  • Ja sowieso
  • Ik denk het wel
  • Ik denk het niet
  • Nee sowieso niet

0 stemmers

En hoe kijken jullie aan tegen minderjarigen die psychisch lijden (12-18) die euthanasie willen?
Denken jullie dan van, dat kan diegene ook zelf beslissen?. Of vinden jullie dat de hersenen eerst ontwikkeld moeten zijn, hersengebieden waar rationele keuzes kunnen maken in ligt moet eerst volgroeid zijn?

Er kwam toevallig van de week een huis vrij dat met de tuin aan die van mijn zus grensde. Als ik daar op nummer 1 was geƫindigd was ik per direct terug verhuisd naar mijn oude stad, terwijl ik helemaal geen haast heb om uit mijn huidige woonplaats te vertrekken.
We zagen het al helemaal zitten, mijn nichtje was de loper al aan het uitleggen, maar ben het helaas niet geworden :’)

3 likes

Mijn broertje en ik wonen in hetzelfde flatgebouw en ik vind het echt heel leuk

10 likes

Ik ben zelf van mening dat er wat meer een lijn moet lijn moet komen. En dat er minder moet worden gekeken naar ā€œJa maar je bent nog jong dus je kan heus nog wel gelukkig wordenā€.
Ten eerste wat is geluk… en ten tweede als een jong iemand al zoveel ellende heeft mee gemaakt en zoveel hulp heeft gehad , wat is dan de meerwaarde van een gelukkig leven. Dan leef je eigenlijk maar omdat andere het zonde vinden.
Tuurlijk zijn er kansen dat iemand beter word en alles maar als je niet weet wanneer wat wie en hoe dan is dat een enorm uitzichtloos en leeg leven. En dan is de kans dat iemand het heft in eigen handen neemt groter.

Ik denk dat eigenlijk het eerste wat moet veranderen is dat mensen die euthanasie aanvragen serieus genomen moeten worden en niet gelijk naar een kliniek of iets moeten sturen, en er vervolgens niet meer over praten.

3 likes

Ik vind dit echt een lastige… heb zelf meerdere suĆÆcide pogingen gedaan omdat ik geen uitweg meer zag. Op dat moment leek dat Ć©cht de enige oplossing. Terwijl ik nu na heel veel jaren therapie echt niet meer kan indenken dat ik niet meer wil leven.
Vind het daarom echt lastig want op dat moment kon ik me bijv echt niet bedenken dat ik ooit een gezin zou hebben enzo. Als ik toen die optie had gehad had ik 'm waarschijnlijk zo aangegrepen… Je weet natuurlijk niet van te voren hoe iemand na een paar jaar therapie zich voelt maar je wil ook niet iemand nog jaren laten lijden.

Vind de docu wel echt heel goed! Hoop dat het daardoor wat meer bespreekbaar wordt.

12 likes

Helemaaaal eens met het laatste deel! Aller aller aller belangrijkste is je gehoord voelen. Als cliƫnt maar ook als mens. Contact.

1 like

Heel erg mee eens. Ik heb net de docu gezien en iemand daarin zei dat het leven voor hem nodeloos, doelloos en betekenisloos is omdat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt of je nou wel of niet leeft. En zo zie ik dat zelf eigenlijk ook. Ik denk dat het feitelijk ook gewoon zo is maar wij houden onszelf graag een romantisch beeld voor waarin ons leven van enorme betekenis is. Maar feit is je wordt geboren, je gaat dood en misschien dat je de wereld mooier hebt gemaakt (of niet) maar daar merk je dan toch niets meer van. Het idee van zingeving zit dus vooral in onze beleving zolang we hier op aarde zijn. En ik vind dat we dat veel te veel uit hebben vergroot en daarmee opdringen aan mensen die dit anders ervaren.

11 likes

Ik ben verliefd op Target.

Ja en wat in deze docu niet zo naar voren kwam maar volgens mij wel bekend is: de mogelijkheid tot euthanasie geeft een veel gevallen zoveel rust dat het leven automatisch dragelijker wordt. Ook dat vind ik een argument om dus soepeler met aanvragen om te gaan.
Mensen hebben er al zo lang over nagedacht, het is niet dat ze het dezelfde middag nog laten uitvoeren. Het is het idee van een uitweg wat ze helpt. En in sommige gevallen maken ze er uiteindelijk nooit gebruik van omdat weten dat die uitweg er is, alles is dat ze nodig hebben.

4 likes

Ik had ook verwacht dat iedereen op ā€˜ja sowieso’ zou stemmen, maar toen bedacht ik me dat veel mensen überhaupt nooit naar concerten zouden gaan

1 like

Ik wil niet naar een concert met een mondkapje op, dat is mijn argument. Lijkt me helemaal niks. Is al zo warm in zo’n crowd en dan nog zo’n ding op. :cry: en zou ook niet te staan springen om zo’n stokkie in mn neus geduwd te krijgen.