lol, alsof je een kamerplant bent
Helemaal met jou eens
zelf bevallen in Duitsland en daar is de partner gewoon lang thuis, dus er is niemand nodig om te helpen in het huishouden (bovendien: wat is er nou écht aan huishouden te doen die eerste week, dweilen doe je maar een andere keer). En er komt gewoon om de dag/zoveel dagen iemand om je litteken te checken, helpen baby wassen, uitleg geven, etc. Vond dat echt top en ik zou geen zin hebben in een vreemde in huis in die eerste kwetsbare week.
ik vind dit een heel goed idee! al was het ook wel fijn dat er iemand in huis was die dan zei dat we even konden gaan slapen overdag en dat zij dan op de baby zou letten.
zie niet helemaal hoe dat kan zonder kraamzorg, ja misschien dat je om en om gaat slapen dan?
maar onze kraamzorg had een stuk minder uren gemaakt dan gepland omdat ik alleen het eten van mn man wil haha, hij kookt altijd en weet precies hoe ik mn boterham etc wil.
zo veel viel er ook niet schoon te maken, maar het was wel heel gezellig dat er iemand in huis was waar je alles aan kon vragen.
maar goed, dat kan idd ook om de dag of een uur of 2 per dag ja
Haha schrok me rot van dit artikel maar het is van vijf jaar geleden, godzijdank achterhaald. Overigens dacht ik dat het verlof in België zo mogelijk nog waardelozer geregeld was dan in Nederland en ik dacht niet dat dat kon. (Oja wel de VS natuurlijk, daar is echt alles kut.)
Bikini want vakantie 
Sportlegging waar al sinds coroon vrij weinig in gesport maar vrij veel in thuisgewerkt is 
Ik heb me nog niet aangekleed en zit nog in pyjama haha
Ik zou op kantoor gaan werken, maar vanmorgen toch maar besloten thuis te werken. Dus zit nu weer in m’n eeuwige thuiswerk outfit. Slippers, trui en trainingsbroek.
Volgens mij werken er alleen vrijwilligers met wel een bepaalde relevante studieachtergrond.
Ik zag net een filmpje over de kindertelefoon en daarin vertellen ze ook dat ze er echt zijn om te luisteren. En dat lijkt me soms echt moelijk/niet fijn voor het kind, wat het verhaal van @Drawster ook aangeeft.
Het ging over een meisje dat gebeld had dat mishandeld werd en daarbij werd dus ook geen instantie oid ingeschakeld, alleen geluisterd naar haar. Als dat meisje zelf aangeeft dat ze naar de instanties wil dan konden ze haar doorverwijzen, maar het klonk alsof ze dan alsnog zelf contact op moest nemen. Ik had gedacht dat dat heel anders zou gaan (al snap ik ook dat het volledig anoniem is)
En er werd dus ook verteld dat het helemaal niet erg is als kinderen met een prank bellen, want dat hoort er ook bij. Had ik ook niet verwacht haha
Redelijk netjes want zitting in de rechtbank. Dus dan kies ik bewust iets nets.
Indien Corona altijd een ding blijft, alleen toegang tot ICzorg als je gevaccineerd bent:
- Goed idee
- Ik weet het niet
- Slecht idee
0 stemmers
Kwam voorbij in m’n blendle
heb net baantjes gezwommen dus nog trui en sportlegging
zit nu nog in m’n huispak maar moet om 14u werken in traditionele kleding, dus wel ff flinke upgrade haha
Ah leuk dat je me tagt! Ik vind niet dat de kraamzorg echt moet veranderen. Ik denk ook niet dat het voor meer gelijkheid man/vrouw in het huishouden zou zorgen, dat begint al veel eerder.
Ik heb enkele keren meegemaakt dat de partner in de kraamweek wilde gaan werken omdat de kraamzorg er toch was. Ik heb meteen de eerste dag duidelijk gemaakt dat ik er niet hoofdzakelijk voor het huishouden ben en dat ik er juist ook ben om de partner alles te leren. Bij sommige gezinnen kwamen ze er dan ook op terug en bleef de partner alsnog thuis, ze hadden dan zelf ook door dat dat fijner was zeg maar.
Nu ik zelf een kraamweek heb gehad ben ik alleen maar meer voorstander van hoe de kraamzorg nu is haha. Met mij ging het echt heel slecht in de kraamweek en mijn man moest savonds en snachts alles doen. Ik denk niet dat hij daar energie voor had gehad als hij ook nog langer overdag alles moest doen plus ook nog de was enzo. En natuurlijk kan je een weekje wachten met dweilen, maar dingen als de was, eten maken, boodschappen enzo gaan allemaal door. Voor een man/partner is het ook een grote verandering en op deze manier kon mijn man overdag wat uitrusten en dan savonds en snachts voor mij en onze dochter zorgen.
Als ik kijk naar mijn ervaring op werk, ben ik ook echt niet zo lang in het huishouden bezig. De focus ligt op de zorg voor moeder en kind, oa controles, veel voorlichting (dit mag echt niet missen, de voorlichting zorgt juist voor gezondere moeders en babies en voorkomt dure zorg later) en ondersteuning bij voeding. Bij borstvoeding ben ik soms het grootste gedeelte van de dag bezig met daarmee begeleiden en kom ik amper toe aan het huishouden. Maar ook als borstvoeding meteen goed gaat ben ik er nog veel tijd aan kwijt. De tijd die over blijft is voor het huishouden.
Administratie ben ik ook altijd wel wat tijd aan kwijt maar niet super veel. Maar ook die is heel belangrijk. We houden de voedingen, luiers, temperatuur, kleur etc bij en die lijst wordt ook 10 jaar bewaard. Als er later medisch iets is met de baby, kan die lijst door de arts geraadpleegd worden indien nodig.
Badkamer en wc sowieso iedere dag ter preventie van een infectie. De was bijhouden is ook belangrijk. En ik ga echt niet alle werk overhemden van de partner staan strijken bijvoorbeeld, dat is niet nodig. Maar er is vaak veel babywas en beddengoed. Beddengoed iedere dag verschonen (tenzij het gezin dat niet wil), ook dit is ter preventie van een infectie aangezien de kraamvrouw een open wond heeft van de placenta en eventueel hechtingen. Koken en ontbijt/lunch maken op verzoek, dit wil niet ieder gezin. En als ik nog tijd heb dan stofzuig ik een keer maar uitgebreid dweilen niet hoor haha.
De kraamzorg is overigens al flink minder dan het was. Vroeger was het geloof ik standaard 10 dagen van 8 tot 18u. Nu hebben mensen recht op 49 uur over 8 dagen.
Mijn spreekbeurt is bijna klaar hoor. Heb zelf bijna meegemaakt wat de gevolgen kunnen zijn als de kraamzorg niet goed is. Mijn baby dronk niet zo goed en plaste weinig. Zag een klein vleugje geel dachten we, maar dat komt omdat ze zo roze was als een varken (echt bizar als ik die foto’s terug kijk haha) dus het gele viel niet op. Met mij ging het psychisch niet goed en daar lag de focus vooral op. Ik had helaas een leerling kraamverzorgende (wat ze overigens niet zelf vertelde maar ik gedurende de week achter kwam) die toch nog niet zo veel kennis/ervaring had. Zij had te veel focus op mij waardoor ze de ernst van het drinken/plassen van mijn baby niet door had. En zelf was ik daar ook niet toe in staat. Mijn baby is op dag 5 opgenomen ivm het slechte drinken en plassen en daar bleek het bilirubinegehalte op het randje van te hoog en ze moest dus onder de lamp.
Het is goed afgelopen, omdat ik zelf in een helder moment bij de verloskundige aan de bel heb getrokken. Te lang een te hoog bilirubinegehalte kan namelijk zorgen voor hersenschade (gebeurt niet standaard ofzo, knas is klein, maar wel aanwezig). Dus ik wil niet weten wat er was gebeurd als we nog 2 of 3 dagen zo aangesukkeld hadden met drinken zeg maar.
Hopelijk is het geen warrig verhaal, heb het getypt met een onrustige baby op me haha.
Maar in “die” landen beval je niet of zelden thuis en blijf je vaak “verplicht” (of dringend advies oid) minimaal 48u in het ziekenhuis toch? Dan helpen ze je daar en controleren je hechtingen of wond of bloedverlies etc. Dan zou je dat ook moeten invoeren.
In een uur denk ik niet dat wij geholpen zouden zijn met voeden/controles/baby verzorging laten zien/uurtje slapen etc. En wij hadden echt 2 compleet probleemloze roze wolk weken 
Of is het in andere landen ook niet gebruikelijk om hechtingen en bloedverlies in de gaten te houden en wordt dat een beetje op z’n beloop gelaten? Geen idee hoor 
Ik wil zeggen ja maar kan eigenlijk niet
Maar komt uit dezelfde onderbuik van me waarin ik ook stiekem voor de doodstraf ben en ik vind dat sommige mensen uit hun lijden verlost moeten worden als ze nooit meer beter worden.
Maar geldt bij alles: ik weet dat het etisch gezien niet oké is maar stiekem lijkt het me wel Chill ofzo
Als een goede vriendin van je vreemd gaat en jij komt hier achter, wat zou je dan doen? In dit geval is haar partner ook een vriend van je, het is niet alsof jullie elkaar amper kennen of zo.
- Ik zou me er lekker buiten houden, not my business
- Twijfel, eerder wel dan niets van zeggen
- Twijfel, eerder niks van zeggen dan wel
- Ik zou met vriendin praten hierover
- Ik zou partner van vriendin op de hoogte brengen
0 stemmers
Benieuwd wat anderen zouden doen, zie het nu om me heen gebeuren, vrienden van vrienden en in dit geval weten veel mensen ervan maar niemand zegt er iets van
En dan komt er een arts (soort verloskundige) ofzo langs voor je hechtingen of bloed verlies ofzo?
En bel je dan een lactatiekundige(gratis) of wordt er überhaupt niet echt borstvoedingsondersteuning gegeven?
Ik heb echt geen idee haha. Dacht dat je in België namelijk altijd 2-3 dagen bleef bijv. Dus dat dat dan een beetje vervanging van kraamzorg was de eerste dagen zeg maar.
Henry van loon?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Indien je Tempa kijkt, doet die ene man van een koppel (Jezus echt te lui om op te zoeken maar niet Nico niet Bert niet die ene man waarvan je denkt dat ie Delano heet maar die eigenlijk Wouter heet maar dus die andere man) je denken aan Henry van loon qua uiterlijk?
- Ja
- Nee
- Ik ben lame ik kijk geen tempa
0 stemmers
Ik heb hier echt een foto bij nodig