Stel je persoonlijke vraag #30

Maar de kraamhulp doet echt niet zoveel in het huishouden ook in de 6 uur dat ze er zijn op een dag (weet niet of dat nu andere tijden zijn, maar vier jaar terug wel). Zorgen voor hygiënische badkamer en bed, soms wat kleine afwasjes of de was even draaien maar dat is het ook wel. Ze mogen ook niet meer dan zoveel minuten per dag volgens mij aan huishoudelijke taken verrichten (@Mhysa?).
Mijn kraamhulp kwam echt met me zitten om de borstvoeding goed op te starten, rustig helpen met verschoningen, heel veel ondersteunende taken voor de moeder. If anything zou ik voor zijn om post-partum zorg uit te breiden en ook na de kraamweek gesprekken en ondersteuning te geven voor nieuwe moeders.

Kraamhulp is er ook op getraind om een heleboel signalen op te pikken als het mentaal/fysiek niet goed gaat met het gezin. Denk dat je een hoop over het hoofd kunt zien als je dat beperkt tot een uurtje controle. Dat het in andere landen ‘ook lukt’ betekent niet dat het in dit land niet een goede basis vormt voor de gezinnen en hoe we hier omgaan met geboorde.

25 likes

Ik heb geen baby dus ook geen kraamhulp gehad maar iemand anders die het huishouden doet zou ik precies nooit afslaan :joy:

12 likes

Ja nee, echt niet mee eens. Op de momenten dat wij konden bijslapen was ze op de baby aan het passen en aan het koken voor ons.
Ik heb de hele kraamweek als heel prettig ervaren na een mega zware bevalling en zou het niet anders willen hebben gehad. Juist dat m’n man zich ook mocht bekommeren om het leren kennen van zn dochter en alles wat daarbij komt kijken zonder op z’n tandvlees te lopen en het hele huishouden te moeten doen was mega waardevol.

20 likes

Ik vraag me af of de partners die nu gaan werken in de kraamweek dan thuis blijven. Zou me niet verbazen als er dan ook veel mensen zijn waarbij een moeder oid komt kramen zodat de partner alsnog kan gaan werken.

3 likes

Ik denk dat dat wat betreft huishouden ook echt een kwestie is van verwachtingen die geschept worden vooraf. “Oooh fijn een kraamhulp, gaat die lekker je hele huis soppen en jullie de hele dag in bed liggen”. Ik had een kraamhulp van een zelfstandig bureau die daar vooraf heel duidelijk in was, tevens viel het onder de noemer ‘natuurlijke kraamzorg’ dus temperaturen werd hier amper gedaan en dan alleen via oortje.

Ik denk dat er qua post-partum (en tijdens de bevalling) eigenlijk meer ondersteuning geboden mag worden, maar ik ben dan ook voorstander dat dingen als een doula of een post-partum doula niet alleen voor diegenen met een flinke portomonee moeten zijn. Als daar een samenwerking in kwam zouden de kraamhulpen kortere dagen kunnen draaien, of aflopende uren en zou een post-partum doula weer een heel mentaal stuk kunnen opvangen en daarin langer ondersteunen.

Maar dat staat los van eventuele ongelijkheid van man/vrouw, vanuit de keuzes die we daarin zelf maakten ben ik de laatste die daarvoor op de spreekstoel moet staan denk ik. Keuzes kunnen maken als aanvullend partnerverlof is ook niet voor mensen in alle kringen weggelegd, waarbij denk ik een hoop moet gebeuren om de lagere en middenklasse ook de juiste voordelen en kansen te geven. Maar vanuit de ondersteuning van de moeder, mentaal en fysiek, heb ik gestemd zo houden. Als er hervormd moet worden, dan eerst de andere vlakken voor er aan kraamhulp gerommeld wordt (want dat is voor sommigen wel echt de enige ondersteuning).

2 likes

Ik was supergeel. Teken van leverzucht (volgens mij).

1 like

Mijn ouders moesten me veel in het zonlicht leggen van de dokter. Helpt dat ook of lulde die dokter uit zijn nek?

lol, alsof je een kamerplant bent

6 likes

Helemaal met jou eens :slight_smile: zelf bevallen in Duitsland en daar is de partner gewoon lang thuis, dus er is niemand nodig om te helpen in het huishouden (bovendien: wat is er nou écht aan huishouden te doen die eerste week, dweilen doe je maar een andere keer). En er komt gewoon om de dag/zoveel dagen iemand om je litteken te checken, helpen baby wassen, uitleg geven, etc. Vond dat echt top en ik zou geen zin hebben in een vreemde in huis in die eerste kwetsbare week.

2 likes

ik vind dit een heel goed idee! al was het ook wel fijn dat er iemand in huis was die dan zei dat we even konden gaan slapen overdag en dat zij dan op de baby zou letten.
zie niet helemaal hoe dat kan zonder kraamzorg, ja misschien dat je om en om gaat slapen dan?
maar onze kraamzorg had een stuk minder uren gemaakt dan gepland omdat ik alleen het eten van mn man wil haha, hij kookt altijd en weet precies hoe ik mn boterham etc wil.
zo veel viel er ook niet schoon te maken, maar het was wel heel gezellig dat er iemand in huis was waar je alles aan kon vragen.
maar goed, dat kan idd ook om de dag of een uur of 2 per dag ja

Haha schrok me rot van dit artikel maar het is van vijf jaar geleden, godzijdank achterhaald. Overigens dacht ik dat het verlof in België zo mogelijk nog waardelozer geregeld was dan in Nederland en ik dacht niet dat dat kon. (Oja wel de VS natuurlijk, daar is echt alles kut.)

Bikini want vakantie :sunny:

5 likes

Sportlegging waar al sinds coroon vrij weinig in gesport maar vrij veel in thuisgewerkt is :crazy_face:

4 likes

Ik heb me nog niet aangekleed en zit nog in pyjama haha

2 likes

Ik zou op kantoor gaan werken, maar vanmorgen toch maar besloten thuis te werken. Dus zit nu weer in m’n eeuwige thuiswerk outfit. Slippers, trui en trainingsbroek.

Volgens mij werken er alleen vrijwilligers met wel een bepaalde relevante studieachtergrond.

Ik zag net een filmpje over de kindertelefoon en daarin vertellen ze ook dat ze er echt zijn om te luisteren. En dat lijkt me soms echt moelijk/niet fijn voor het kind, wat het verhaal van @Drawster ook aangeeft.
Het ging over een meisje dat gebeld had dat mishandeld werd en daarbij werd dus ook geen instantie oid ingeschakeld, alleen geluisterd naar haar. Als dat meisje zelf aangeeft dat ze naar de instanties wil dan konden ze haar doorverwijzen, maar het klonk alsof ze dan alsnog zelf contact op moest nemen. Ik had gedacht dat dat heel anders zou gaan (al snap ik ook dat het volledig anoniem is)

En er werd dus ook verteld dat het helemaal niet erg is als kinderen met een prank bellen, want dat hoort er ook bij. Had ik ook niet verwacht haha

Redelijk netjes want zitting in de rechtbank. Dus dan kies ik bewust iets nets.

Indien Corona altijd een ding blijft, alleen toegang tot ICzorg als je gevaccineerd bent:

• Goed idee
  • Ik weet het niet
  • Slecht idee

0 stemmers

Kwam voorbij in m’n blendle

heb net baantjes gezwommen dus nog trui en sportlegging

zit nu nog in m’n huispak maar moet om 14u werken in traditionele kleding, dus wel ff flinke upgrade haha