Hahaha echt?
Ik heb dat echt vaak gedaan met vriendinnen toen we heel jong waren. Soms echt overduidelijk met een dom verhaal en soms met een serieus verhaal. Echt erg eigenlijk. Ik vraag me wel af wat voor soort mensen daar werken want ik vond hun reacties niet altijd heel goed.
Same. Toen werd ik op een gegeven moment geblokkeerd en was ik bang dat er politie aan de deur zou komen
Ja, een keertje. Ik voelde me erg eenzaam en verdrietig op dat moment. Maar zodra de telefoon overging, hing ik direct op. Ik vond het toch te eng
Wel vaak gechat toen dat kon.
Ik StA HieR Op De SneLWeG MeT MiJn SkeLtEr eN Ik HeB eEn LekKe BanD â iemand uit mijn klas altijd
Of dat het saai is. Terwijl ik echt super enthousiast over mân werk ben zo leuk en afwisselend. Heb ook vaak goede verhalen omdat we veel gekke dingen meemaken.
Ik zei altijd dat mijn vis was verdronken đ„Č
Maar wat doe je dan met alle kraamverzorgers van nu?
Wat voorn vernieuwing bedoel je dan eigenlijk? Afschaffen of andere taken.
Afschaffen lijkt me niks want er zijn ook vrouwen zonder partner.
Gewoon afschaffen
Als je een kind wil doe je het lekker zelf maar!!!
Wat zou jij doen?
- Keuken eruit
- Badkamer eruit
- Beiden eruit
- Niets doen
0 stemmers
Is dit een probleem?
- Ja, ik vind dit een probleem
- Nee wtf is dit voor luxekwestie zeg
0 stemmers
Ik heb dat totaal niet zo ervaren. Ze was er voor het huishouden, maar ook om mân man en mij alles te leren over de baby. Mân man was net zo goed aan het wennen aan alles en fysiek alles voor me aan het doen in de avonden en nachten, omdat ik echt nog niets kon. Hij is ook gewoon volledig thuis nu, maar dankzij de kraamzorg kon hij ook af en toe even bijslapen overdag en de deur uit om boodschappen te doen etc.
Ik had niet het idee dat ze er alleen maar was voor het huishouden en voor mij.
Hmm ik denk dat je je erop verkijkt hoeveel zorg een kraamvrouw nodig heeft in de eerste week, vooral ook bij een eerste kind. Alles is ook nieuw, denk dat daar ook veel onzekerheid bij komt kijken. Als je dat dan afdoet met maar 1 uur huisbezoek per dag, geen idee of dat gewenst is.
Maar de kraamhulp doet echt niet zoveel in het huishouden ook in de 6 uur dat ze er zijn op een dag (weet niet of dat nu andere tijden zijn, maar vier jaar terug wel). Zorgen voor hygiënische badkamer en bed, soms wat kleine afwasjes of de was even draaien maar dat is het ook wel. Ze mogen ook niet meer dan zoveel minuten per dag volgens mij aan huishoudelijke taken verrichten (@Mhysa?).
Mijn kraamhulp kwam echt met me zitten om de borstvoeding goed op te starten, rustig helpen met verschoningen, heel veel ondersteunende taken voor de moeder. If anything zou ik voor zijn om post-partum zorg uit te breiden en ook na de kraamweek gesprekken en ondersteuning te geven voor nieuwe moeders.
Kraamhulp is er ook op getraind om een heleboel signalen op te pikken als het mentaal/fysiek niet goed gaat met het gezin. Denk dat je een hoop over het hoofd kunt zien als je dat beperkt tot een uurtje controle. Dat het in andere landen âook luktâ betekent niet dat het in dit land niet een goede basis vormt voor de gezinnen en hoe we hier omgaan met geboorde.
Ik heb geen baby dus ook geen kraamhulp gehad maar iemand anders die het huishouden doet zou ik precies nooit afslaan
Ja nee, echt niet mee eens. Op de momenten dat wij konden bijslapen was ze op de baby aan het passen en aan het koken voor ons.
Ik heb de hele kraamweek als heel prettig ervaren na een mega zware bevalling en zou het niet anders willen hebben gehad. Juist dat mân man zich ook mocht bekommeren om het leren kennen van zn dochter en alles wat daarbij komt kijken zonder op zân tandvlees te lopen en het hele huishouden te moeten doen was mega waardevol.
Ik vraag me af of de partners die nu gaan werken in de kraamweek dan thuis blijven. Zou me niet verbazen als er dan ook veel mensen zijn waarbij een moeder oid komt kramen zodat de partner alsnog kan gaan werken.
Ik denk dat dat wat betreft huishouden ook echt een kwestie is van verwachtingen die geschept worden vooraf. âOooh fijn een kraamhulp, gaat die lekker je hele huis soppen en jullie de hele dag in bed liggenâ. Ik had een kraamhulp van een zelfstandig bureau die daar vooraf heel duidelijk in was, tevens viel het onder de noemer ânatuurlijke kraamzorgâ dus temperaturen werd hier amper gedaan en dan alleen via oortje.
Ik denk dat er qua post-partum (en tijdens de bevalling) eigenlijk meer ondersteuning geboden mag worden, maar ik ben dan ook voorstander dat dingen als een doula of een post-partum doula niet alleen voor diegenen met een flinke portomonee moeten zijn. Als daar een samenwerking in kwam zouden de kraamhulpen kortere dagen kunnen draaien, of aflopende uren en zou een post-partum doula weer een heel mentaal stuk kunnen opvangen en daarin langer ondersteunen.
Maar dat staat los van eventuele ongelijkheid van man/vrouw, vanuit de keuzes die we daarin zelf maakten ben ik de laatste die daarvoor op de spreekstoel moet staan denk ik. Keuzes kunnen maken als aanvullend partnerverlof is ook niet voor mensen in alle kringen weggelegd, waarbij denk ik een hoop moet gebeuren om de lagere en middenklasse ook de juiste voordelen en kansen te geven. Maar vanuit de ondersteuning van de moeder, mentaal en fysiek, heb ik gestemd zo houden. Als er hervormd moet worden, dan eerst de andere vlakken voor er aan kraamhulp gerommeld wordt (want dat is voor sommigen wel echt de enige ondersteuning).
Ik was supergeel. Teken van leverzucht (volgens mij).
Mijn ouders moesten me veel in het zonlicht leggen van de dokter. Helpt dat ook of lulde die dokter uit zijn nek?