Stel je persoonlijke vraag #30

Ah leuk dat je me tagt! Ik vind niet dat de kraamzorg echt moet veranderen. Ik denk ook niet dat het voor meer gelijkheid man/vrouw in het huishouden zou zorgen, dat begint al veel eerder.

Ik heb enkele keren meegemaakt dat de partner in de kraamweek wilde gaan werken omdat de kraamzorg er toch was. Ik heb meteen de eerste dag duidelijk gemaakt dat ik er niet hoofdzakelijk voor het huishouden ben en dat ik er juist ook ben om de partner alles te leren. Bij sommige gezinnen kwamen ze er dan ook op terug en bleef de partner alsnog thuis, ze hadden dan zelf ook door dat dat fijner was zeg maar.

Nu ik zelf een kraamweek heb gehad ben ik alleen maar meer voorstander van hoe de kraamzorg nu is haha. Met mij ging het echt heel slecht in de kraamweek en mijn man moest savonds en snachts alles doen. Ik denk niet dat hij daar energie voor had gehad als hij ook nog langer overdag alles moest doen plus ook nog de was enzo. En natuurlijk kan je een weekje wachten met dweilen, maar dingen als de was, eten maken, boodschappen enzo gaan allemaal door. Voor een man/partner is het ook een grote verandering en op deze manier kon mijn man overdag wat uitrusten en dan savonds en snachts voor mij en onze dochter zorgen.

Als ik kijk naar mijn ervaring op werk, ben ik ook echt niet zo lang in het huishouden bezig. De focus ligt op de zorg voor moeder en kind, oa controles, veel voorlichting (dit mag echt niet missen, de voorlichting zorgt juist voor gezondere moeders en babies en voorkomt dure zorg later) en ondersteuning bij voeding. Bij borstvoeding ben ik soms het grootste gedeelte van de dag bezig met daarmee begeleiden en kom ik amper toe aan het huishouden. Maar ook als borstvoeding meteen goed gaat ben ik er nog veel tijd aan kwijt. De tijd die over blijft is voor het huishouden.

Administratie ben ik ook altijd wel wat tijd aan kwijt maar niet super veel. Maar ook die is heel belangrijk. We houden de voedingen, luiers, temperatuur, kleur etc bij en die lijst wordt ook 10 jaar bewaard. Als er later medisch iets is met de baby, kan die lijst door de arts geraadpleegd worden indien nodig.

Badkamer en wc sowieso iedere dag ter preventie van een infectie. De was bijhouden is ook belangrijk. En ik ga echt niet alle werk overhemden van de partner staan strijken bijvoorbeeld, dat is niet nodig. Maar er is vaak veel babywas en beddengoed. Beddengoed iedere dag verschonen (tenzij het gezin dat niet wil), ook dit is ter preventie van een infectie aangezien de kraamvrouw een open wond heeft van de placenta en eventueel hechtingen. Koken en ontbijt/lunch maken op verzoek, dit wil niet ieder gezin. En als ik nog tijd heb dan stofzuig ik een keer maar uitgebreid dweilen niet hoor haha.

De kraamzorg is overigens al flink minder dan het was. Vroeger was het geloof ik standaard 10 dagen van 8 tot 18u. Nu hebben mensen recht op 49 uur over 8 dagen.

Mijn spreekbeurt is bijna klaar hoor. Heb zelf bijna meegemaakt wat de gevolgen kunnen zijn als de kraamzorg niet goed is. Mijn baby dronk niet zo goed en plaste weinig. Zag een klein vleugje geel dachten we, maar dat komt omdat ze zo roze was als een varken (echt bizar als ik die foto’s terug kijk haha) dus het gele viel niet op. Met mij ging het psychisch niet goed en daar lag de focus vooral op. Ik had helaas een leerling kraamverzorgende (wat ze overigens niet zelf vertelde maar ik gedurende de week achter kwam) die toch nog niet zo veel kennis/ervaring had. Zij had te veel focus op mij waardoor ze de ernst van het drinken/plassen van mijn baby niet door had. En zelf was ik daar ook niet toe in staat. Mijn baby is op dag 5 opgenomen ivm het slechte drinken en plassen en daar bleek het bilirubinegehalte op het randje van te hoog en ze moest dus onder de lamp.

Het is goed afgelopen, omdat ik zelf in een helder moment bij de verloskundige aan de bel heb getrokken. Te lang een te hoog bilirubinegehalte kan namelijk zorgen voor hersenschade (gebeurt niet standaard ofzo, knas is klein, maar wel aanwezig). Dus ik wil niet weten wat er was gebeurd als we nog 2 of 3 dagen zo aangesukkeld hadden met drinken zeg maar.

Hopelijk is het geen warrig verhaal, heb het getypt met een onrustige baby op me haha.

32 likes

Maar in “die” landen beval je niet of zelden thuis en blijf je vaak “verplicht” (of dringend advies oid) minimaal 48u in het ziekenhuis toch? Dan helpen ze je daar en controleren je hechtingen of wond of bloedverlies etc. Dan zou je dat ook moeten invoeren.
In een uur denk ik niet dat wij geholpen zouden zijn met voeden/controles/baby verzorging laten zien/uurtje slapen etc. En wij hadden echt 2 compleet probleemloze roze wolk weken :sweat_smile:

Of is het in andere landen ook niet gebruikelijk om hechtingen en bloedverlies in de gaten te houden en wordt dat een beetje op z’n beloop gelaten? Geen idee hoor :see_no_evil:

Ik wil zeggen ja maar kan eigenlijk niet

Maar komt uit dezelfde onderbuik van me waarin ik ook stiekem voor de doodstraf ben en ik vind dat sommige mensen uit hun lijden verlost moeten worden als ze nooit meer beter worden.

Maar geldt bij alles: ik weet dat het etisch gezien niet oké is maar stiekem lijkt het me wel Chill ofzo

8 likes

Als een goede vriendin van je vreemd gaat en jij komt hier achter, wat zou je dan doen? In dit geval is haar partner ook een vriend van je, het is niet alsof jullie elkaar amper kennen of zo.

• Ik zou me er lekker buiten houden, not my business
  • Twijfel, eerder wel dan niets van zeggen
  • Twijfel, eerder niks van zeggen dan wel
  • Ik zou met vriendin praten hierover
  • Ik zou partner van vriendin op de hoogte brengen

0 stemmers

Benieuwd wat anderen zouden doen, zie het nu om me heen gebeuren, vrienden van vrienden en in dit geval weten veel mensen ervan maar niemand zegt er iets van

1 like

En dan komt er een arts (soort verloskundige) ofzo langs voor je hechtingen of bloed verlies ofzo?
En bel je dan een lactatiekundige(gratis) of wordt er überhaupt niet echt borstvoedingsondersteuning gegeven?
Ik heb echt geen idee haha. Dacht dat je in België namelijk altijd 2-3 dagen bleef bijv. Dus dat dat dan een beetje vervanging van kraamzorg was de eerste dagen zeg maar.

Henry van loon?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Indien je Tempa kijkt, doet die ene man van een koppel (Jezus echt te lui om op te zoeken maar niet Nico niet Bert niet die ene man waarvan je denkt dat ie Delano heet maar die eigenlijk Wouter heet maar dus die andere man) je denken aan Henry van loon qua uiterlijk?

• Ja
  • Nee
  • Ik ben lame ik kijk geen tempa

0 stemmers

Ik heb hier echt een foto bij nodig

1 like

De linker

4 likes

Het punt van emancipatie mbt zorgtaken snap ik, maar denk dat rechttrekken via het omvormen van de kraamzorg misschien niet de route is.
Je ziet nu al dat rijke mensen (extra) kraamzorg inkopen. Van die doula’s in Amerika en dat heb je geloof ik ook steeds meer in Nederland. De sociaal-economische ongelijkheid wordt daardoor groter en zelfs vanaf dat prille begin, terwijl het juist aan de ‘onderkant’ van de samenleving zoveel winst oplevert. Bovendien vind ik alles rondom kraamzorg echt fantastische beroepen, die vaak ook nog eens female-led zijn. Daarmee wordt juist de impact van zwangerschap en het belang van zorg in het algemeen erkend. Er zijn zoveel echte bullshitbanen vergeleken met dit werk.

6 likes

Omdat ik je mag ga ik googelen dit is mn baby gift aan je, vraag me nooit meer iets hierna.

Op deze foto zie je het niet goed maar mag niet screencappen van de Videoland app. Ik bewegend beeld is het veel meer imo.

1 like

Ben het verder ook heel erg eens dat er in dat beroep een soort anti-feministische bias zit hoor. Doula betekent in het Grieks nota bene slaaf of dienende vrouw. Dat mag er wel mooi uitgestampt worden.

Het voelt als één jaar 🥲
Voor m’n nieuwe werk leek het me handig om nog een kalender te kopen voor de rest van het jaar en toen googelde ik op “kalender 2020”

10 likes

Ik vind het wel altijd typisch dat men in de zorg (kraamzorg, ouderenzorg etc.) van “vernieuwing” spreekt als ze eigenlijk bedoelen dat ze minder tijd aan de mensen willen besteden.

Puntje bij paaltje komt het erbij neer dat het nieuwe systeem voor minder zorg, zekerheid en aandacht aan de mens en dat de mensen met meer geld die extra zorg particulier erbij kunnen betalen, terwijl via de officiële manier je maar tot een max aantal uren mag zitten en je daarna het maar zelf uit moet zoeken.

Het is geen aanval op jou en ik vind het prima als dingen verbeterd moeten worden, maar waarom ten koste van de tijd die de kraamhulp met de nieuwe ouders besteedt? Je ziet het ook in de bejaardenzorg waar de zusters als The Flash de kousen omdoen en niet meer omkijken naar of er verder nog wat (bijvoorbeeld dementie) speelt.

Ik vind het maar een eng idee dat alles altijd beter en korter moet kunnen.

2 likes

Allebei even zwaar, risico is er hier thuis niet minder op geworden sinds vorig jaar. Eigenlijk alleen nog maar groter vanwege de versoepelingen en nog moeilijker om afstand te houden hierdoor. Daarnaast heb ik moeten herstellen van long-covid zowel vorig jaar als dit jaar.

Kan nog wel verbeteren want uit huis gaan betekent ook dat ik niet zo extreem veel rekening meer met m’n vader hoef te houden, dus ik ga voor een goed najaar :crazy_face:

Ik heb het gevoel dat ik bijna alleen maar mannen ken waarvan de naam begint met een a of een j. Slaat natuurlijk nergens op maar toch. Hebben jullie ook het gevoel dat je vooral mannen met bij de letter bijv kent , ik noem maar wat. En bij vrouwen heel veel met de m.

• Nou nee
  • Hmm ja ook wel een beetje

0 stemmers

Jay Jason John joost jayden jordan Jake jeroen. Ik keek mn lijst door en echt opvallend.

Dat is ook zo, dat je vaak ook iets langer in het ziekenhuis blijft. @Ovenschaal roept ook niet DELETE DE KRAAMZORG, maar vraagt zich gewoon af of het anders zou kunnen, wat ik ook een leuke hypothese vind. Ik kan me voorstellen dat als je wél (de luxe van) kraamzorg hebt gehad, je denkt dat je niet zonder kan, maar dat lukt echt wel. Alle landen waar ze wel maar een uurtje krijgen kunnen ook hun baby wassen :smiley: Die verzorging heb je zo door, slapen doe je samen met je baby, alle hechtingen checken ze in dat uurtje. Wij waren meestal na een kwartier al klaar, ik zat dan klaar met een lijstje vragen en daar ging je zo doorheen. De rest vindt je zelf echt wel uit.

Edit: Ik zie nu je latere vraag, belangrijke toevoeging ja: in Duitsland bijv. zijn het een soort verpleegkundigen die je hechtingen checken, helpen met borstvoeding, etc. Volgens mij zijn de meesten ook ziekenhuisverloskundige en die doen dan ook thuisdiensten waarin ze je ondersteunen als ‘kraamzorg’.

Ik vind het punt van @grace wel een goede ja, ik denk dat je in een andere socio-economische klasse er meer aan hebt dan de wat ‘hogere’ klasse waarin de partner wel thuis is en er vriendinnen en moeders met lasagna voor de deur staan. Dat het voor die groepen wel héél waardevol kan zijn.

3 likes

Ja vrouwennamen met de m zijn er ook volgens mij bovengemiddeld veel gewoon. Mn moeder zus en ik allemaal al. En ook 1 van mn andere namen.

Oh en ik vergeet nog wel de belangrijkste J mannen namen maar die ken ik niet persoonlijk, Jan, Johannes en Johan lol.

1 like

Hoezo ben je als kraamhulp zoveel tijd aan borstvoeding kwijt? Als het goed gaat uiteraard.

1 like

Wat is op jou van toepassing?

• Er is bij mij een pcr test afgenomen
  • Ik heb ooit een zelftest gedaan
  • Ik heb wel een pcr test gedaan, maar niet een zelftest
  • Ik heb wel een zelftest gedaan maar nog nooit een pcr test
  • Ik heb beiden niet gedaan
  • Ik heb beiden wel gedaan
  • Je bent een optie vergeten namelijk

0 stemmers

Ken jij iemand die nog geen enkele vorm van testen heeft gedaan?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Heb mee een keer bij de teststraat laten testen, want ik kon niets meer ruiken (vreemd genoeg wel proeven). Daar kwam negatief uit.

Een maandje later heb ik een antistoffen test gedaan. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis dus had die tests meegenomen. En daaruit bleek dat ik antistoffen voor Corona had.

Dus houd je aan de maatregelen, want een negatieve test is geen vrijbrief