Ah leuk dat je me tagt! Ik vind niet dat de kraamzorg echt moet veranderen. Ik denk ook niet dat het voor meer gelijkheid man/vrouw in het huishouden zou zorgen, dat begint al veel eerder.
Ik heb enkele keren meegemaakt dat de partner in de kraamweek wilde gaan werken omdat de kraamzorg er toch was. Ik heb meteen de eerste dag duidelijk gemaakt dat ik er niet hoofdzakelijk voor het huishouden ben en dat ik er juist ook ben om de partner alles te leren. Bij sommige gezinnen kwamen ze er dan ook op terug en bleef de partner alsnog thuis, ze hadden dan zelf ook door dat dat fijner was zeg maar.
Nu ik zelf een kraamweek heb gehad ben ik alleen maar meer voorstander van hoe de kraamzorg nu is haha. Met mij ging het echt heel slecht in de kraamweek en mijn man moest savonds en snachts alles doen. Ik denk niet dat hij daar energie voor had gehad als hij ook nog langer overdag alles moest doen plus ook nog de was enzo. En natuurlijk kan je een weekje wachten met dweilen, maar dingen als de was, eten maken, boodschappen enzo gaan allemaal door. Voor een man/partner is het ook een grote verandering en op deze manier kon mijn man overdag wat uitrusten en dan savonds en snachts voor mij en onze dochter zorgen.
Als ik kijk naar mijn ervaring op werk, ben ik ook echt niet zo lang in het huishouden bezig. De focus ligt op de zorg voor moeder en kind, oa controles, veel voorlichting (dit mag echt niet missen, de voorlichting zorgt juist voor gezondere moeders en babies en voorkomt dure zorg later) en ondersteuning bij voeding. Bij borstvoeding ben ik soms het grootste gedeelte van de dag bezig met daarmee begeleiden en kom ik amper toe aan het huishouden. Maar ook als borstvoeding meteen goed gaat ben ik er nog veel tijd aan kwijt. De tijd die over blijft is voor het huishouden.
Administratie ben ik ook altijd wel wat tijd aan kwijt maar niet super veel. Maar ook die is heel belangrijk. We houden de voedingen, luiers, temperatuur, kleur etc bij en die lijst wordt ook 10 jaar bewaard. Als er later medisch iets is met de baby, kan die lijst door de arts geraadpleegd worden indien nodig.
Badkamer en wc sowieso iedere dag ter preventie van een infectie. De was bijhouden is ook belangrijk. En ik ga echt niet alle werk overhemden van de partner staan strijken bijvoorbeeld, dat is niet nodig. Maar er is vaak veel babywas en beddengoed. Beddengoed iedere dag verschonen (tenzij het gezin dat niet wil), ook dit is ter preventie van een infectie aangezien de kraamvrouw een open wond heeft van de placenta en eventueel hechtingen. Koken en ontbijt/lunch maken op verzoek, dit wil niet ieder gezin. En als ik nog tijd heb dan stofzuig ik een keer maar uitgebreid dweilen niet hoor haha.
De kraamzorg is overigens al flink minder dan het was. Vroeger was het geloof ik standaard 10 dagen van 8 tot 18u. Nu hebben mensen recht op 49 uur over 8 dagen.
Mijn spreekbeurt is bijna klaar hoor. Heb zelf bijna meegemaakt wat de gevolgen kunnen zijn als de kraamzorg niet goed is. Mijn baby dronk niet zo goed en plaste weinig. Zag een klein vleugje geel dachten we, maar dat komt omdat ze zo roze was als een varken (echt bizar als ik die foto’s terug kijk haha) dus het gele viel niet op. Met mij ging het psychisch niet goed en daar lag de focus vooral op. Ik had helaas een leerling kraamverzorgende (wat ze overigens niet zelf vertelde maar ik gedurende de week achter kwam) die toch nog niet zo veel kennis/ervaring had. Zij had te veel focus op mij waardoor ze de ernst van het drinken/plassen van mijn baby niet door had. En zelf was ik daar ook niet toe in staat. Mijn baby is op dag 5 opgenomen ivm het slechte drinken en plassen en daar bleek het bilirubinegehalte op het randje van te hoog en ze moest dus onder de lamp.
Het is goed afgelopen, omdat ik zelf in een helder moment bij de verloskundige aan de bel heb getrokken. Te lang een te hoog bilirubinegehalte kan namelijk zorgen voor hersenschade (gebeurt niet standaard ofzo, knas is klein, maar wel aanwezig). Dus ik wil niet weten wat er was gebeurd als we nog 2 of 3 dagen zo aangesukkeld hadden met drinken zeg maar.
Hopelijk is het geen warrig verhaal, heb het getypt met een onrustige baby op me haha.