Ha ja toch? Je mist er overigens niets aan
Beetje naar matzes. Je hebt er wel wat wijn bij nodig om het weg te krijgen
Naar het lichaam van jezus
never forget de keer dat ik van mijn gedoopte, maar totaal niet gelovige vader, niet een hosti mocht halen tijdens de fucking kerstmis omdat ik zelf niet gedoopt ben
Tja, gospel is ook de voorganger van R&B en die zingen ook alles wat de kerk verbied. Plus als je luistert naar de Gospel muziek gaat hopelijk een deel van het geld naar de artiest en indirect naar de kerk.
Ik zie eerlijk gezegd geen probleem in dat je daar naar luistert. Je vindt het prettige muziek en voelt er spirituele connectie mee. Je misbruikt de muziek niet (weet ook niet hoe je dat doet als luisteraar zijnde)
@schaakmat Officieel is de lezing dat je niet ter communie mag als je niet daadwerkelijk verbonden bent met Jezus en de katholieke kerk (in communio).
In de praktijk is er niemand die aan je neus ziet dat je niet katholiek bent, en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand de communie werd geweigerd. Terwijl ik genoeg vieringen heb meegemaakt die doorgaans ook door niet(praktiserend) katholieken bezocht worden, zoals Kerstmis, begrafenissen, huwelijken etc.
Als iemand het met de beste bedoelingen doet, en liever ter communie gaat dan in de bank blijft zitten (wat als dwarsheid kan worden opgevat) zie ik er geen kwaad in.
Ik heb gewacht met het ontvangen tot ik daadwerkelijk katholiek was, maar ik wist het toevallig omdat mijn man al katholiek was.
Wat overigens niet veel mensen weten:
Als je toch je verbondenheid wil laten blijken tijdens een begrafenis o.i.d., maar niet de hostie wil ontvangen, kun je toch aansluiten in de rij en je armen gekruist voor je borst houden.
De diaken of priester zal dan snappen dat je wel de zegen wil (en zijn hand op je voorhoofd leggen en eventueel iets zeggen), maar niet de hostie wil of mag ontvangen.
Zo:
Opgelet; doe dit alleen bij een priester of diaken. Niet bij een leek die de communie uitreikt of een akoliet (=volwassen misdienaar), die zal meestal niet begrijpen wat je bedoelt.
Gelukkig is de Nederlandse katholieke kerk wat gemoedelijker. Ik denk dat de Italiaanse tak er wat strenger op toe ziet dat iedereen in de kerk staat ingeschreven voor de communie
Bij mijn oma’s begrafenis hadden wij vrouwelijke misdienaars. Door vergrijzing wordt de kerk progressief
Ik zat vroeger in een koor en de zangjuf wist precies wie er wel en niet gedoopt was (roomskatholieke school) en die kinderen kregen een hosti. Mijn ride or die @fifo wel eens alsof ze hem opat en gaf hem stiekem aan mij.
Durf ik niet te zeggen, ik heb Italië voor het laatst bezocht als toerist voor ik katholiek was. Toen zag ik overduidelijke toeristen in Rome wel gewoon de hostie halen. Ik weet ook niet hoe ze dat moeten checken.
In die zin vind ik de katholieke kerk wel gemoedelijker inderdaad. De protestantse kerk waar ik vandaan kom vierde zo’n 4 keer per jaar avondmaal (wat vergelijkbaar is met de communie, alleen wordt daar gehamerd op de symboliek van brood en wijn / lichaam en bloed van Christus, en niet op de daadwerkelijke verandering van brood en wijn in lichaam en bloed). Als er dan een gast was, werd zijn of haar naam van tevoren medegedeeld.
Ouderlingen hielden ook toezicht of je wel aan het avondmaal mocht, en konden je eventueel tegenhouden als je onbekend was, of openlijk zondaar. Dat laatste heb ik weleens meegemaakt, die persoon werd met zachte dwang afgevoerd. Dat vond ik zo krom, temeer omdat later bleek dat de ouderling in kwestie zelf zondigde met zijn schoonzus.
In de katholieke kerk wordt juist de verantwoordelijkheid voor het al dan niet terecht halen van de hostie bij de persoon zelf gelegd en staat er geen uitsmijter om je te corrigeren als dat nodig is.
Nu moet ik er plots aan denken op mijn basisschool er elke week een godsdienstles was voor gelovige kinderen en dat ik het heel cool vond dat die kinderen dan een uurtje de klas uit mochten dat ik had gezegd aan de juf dat ik daar ook naartoe wilde. Viel gelijk door de mand als heiden doordat ik geen bal snapte van het verhaal dat werd verteld (plus dat het midden in het jaar was en ik er ineens was maar ok) en het hoofdonderdeel was niet zoals ik hoopte een spannend ritueel maar een kleurplaat met jezus erop maken dus ik hield het snel weer voor gezien
Ik vind protestanten altijd de ongezellige versie van katholieken
Met hun saaie kerken
Eens! Katholieken hebben ‘spullekes’ en als je je kapot verveelt tijdens de viering kan je kijken naar beelden, glas in lood, kruisen, kaarsen, etc.
Exact
Orthodoxen hebben ook mooie kerken vaak.
Protestanten be like, dit is een kerk:
Dan zag de kleedkamer van mijn korfbalvereniging er nog feestelijker uit.
Ja maar echt. Ik verveel me dus echt nooit tijdens een katholieke dienst. Kom altijd blij naar buiten.
Ik ken deze kerk
Hahaha nice, moest ff kerk Urk intypen, dacht daarvan ben ik zeker dat ik niet per ongeluk een ongezellige moderne katholieke kerk link.
Dit lijkt meer op een gemeenschapshuis uit de jaren 50 dat last heeft van achterstallig onderhoud (lees: het gemeenschapshuis in mijn dorp)
Dan waren de lessen in de kerk voor de eerste communie interessanter. Had daar voor het eerst wijn gedronken, vond het niet te zuipen dus ik kreeg limonade
@FrauHelga ik ging altijd naar de schilderijen kruiswegistatie kijken
Overigens ligt er in de Limburgse heuvels een katholieke kerk die vanbinnen op de Fata Morgana lijkt. Alles in pastel geel en paars. Kwam daar een keer omdat ik muziek moest maken tijdens de dienst. Begon mijn opwarmriedeltje ook spontaan met het deuntje van de Fata Morgana.
Toen de katholieke oma van mijn vriend was overleden hadden ze 2 rijen om communie te halen. Voor de katholieken en voor de niet katholieken die het wel wilde Dus het mocht wel!