Stel je persoonlijke vraag #31

Ik word heel blij van deze (in Kevelaer, Duitsland):

70 likes

:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Prachtig

Edit; hier kunnen ze 3 uur het plaatselijke telefoonboek aan me voorlezen en I wouldn’t mind.

9 likes

Wauw! :heart_eyes: echt perfect dit!

1 like

Forumuitje naar de kerk?

Edit: ik ga NU mailen of ze nog iemand zoeken voor muzikale opluistering.

3 likes

Ja eens.

Ik kom er regelmatig en verbaas me elke keer weer. Alles is met de hand getekend en als je goed kijkt op zo’n pilaar, dan zie dat bijvoorbeeld elke getekende lelie net iets anders is, juist omdat het handwerk is. Zo knap hoe mensen dat hebben kunnen maken, en ook op idioot hoge of amper toegankelijke plekken op het plafond etc.
Ook als je niets met het geloof hebt, is het bijzonder kunstig om te zien en kan je er zo een paar uur besteden aan gewoon rondkijken.

@nello Wat lief, dank je wel. :heart:

37 likes

Om een verhitte discussie met mijn vriend te beslechten: drink jij zuivel (melk/drinkyoghurt) uit een glas?

• Ja (wtf is er mis met jou)
  • Nee, alleen uit een beker/mok

0 stemmers

2 likes

Ik heb echt geen idee wat “ter communie gaan” is? Ik dacht dat dat iets is wat kinderen doen als lering oid van het geloof.

4 likes

In katholieke kerkdiensten mogen aan het eind van de eucharistieviering de gelovigen in een rij naar voren lopen, en krijgen ze van de priester of diaken de hostie (een soort ouwel, knapperige variant van dat papieren laagje onder een kokosmakroon). Die hostie mogen ze opeten.
De leer is dat de hostie staat voor het lichaam van Christus, en eventuele wijn (die meestal niet wordt uitgereikt, maar enkel gedronken wordt door de priester) staat voor het bloed van Christus.
Door die tot je te nemen, heb je gemeenschap met Christus.

2 likes

Stel je werkt in het theater welke rol zou je dan willen?

• Acteur/actrice
  • Decoor bouwer
  • Muzikant in het orkest
  • Kostuum ontwerper
  • Make up/schmink artiest
  • Regisseur
  • Licht / geluid technician
  • Toeschouwer

0 stemmers

Oh, bij mij werd de hostie gedoopt in de wijn. Maar misschien doen ze dat nu anders

2 likes

Bedoelen ze gemeenschap zoals ik het woord gebruik, seks?

Ik wist wel dat er hosties zijn, maar niet dat dat “ter communie gaan” is. Waarom wordt dat wat kinderen doen dan ook zo genoemd? Dat is wel iets anders dan een “hosti halen” toch?

3 likes

Ik wil wel souffleur zijn. Beetje wijn drinken in de coulissen en af en toe wat tekst roepen, helemaal mijn ding

5 likes

Gebruiken mensen uit niet mijn oma’s generatie echt gemeenschap als ze seks bedoelen? :grimacing:

9 likes

Na een lange dag werk moet je nog ff boodschappen doen en je hebt geen tasje mee en je handtas zit al vol en je moet nog 10 min fietsen

• Ik pak zo’n gratis plastic zakje van de groente afdeling
  • Ik prop het in m’n zakken ga echt geen tasje kopen
  • Ik koop een papieren tasje van 20 cent
  • Ik koop een plastic tas
  • Ik koop zo’n herbruikbare plastic tas
  • Ik geef op en ga naar huis, laat allemaal maar

0 stemmers

Ik denk dat het in deze context bedoeld wordt als 1 worden met Christus?

3 likes

Ik geniet erg van je posts over het geloof! Zoals iemand boven me al zei, enorm duidelijk en warm. Ik hang geen geloof aan maar ben wel spiritueel. Ben altijd erg geĂŻnteresseerd in hoe mensen hun geloof invullen. Doe jij op dagelijkse basis iets met je geloof ook?

3 likes

Ja denk ik wel, maar ik vind gemeenschap hebben dan een wat gekke woordkeuze. Ouderwets of niet, het betekent wel penetratie tussen twee mensen.

1 like

Dat is de eerste communie, dus de eerste keer dat kinderen een hostie mogen halen en vanaf dan horen ze ‘echt’ bij de kerk (want op 8-jarige leeftijd ben je zo volwassen dat je zelf die keuze kunt maken :neutral_face:). Daar gaat een proces met leren e.d. aan vooraf.
En vanaf dan mag je dus altijd zo’n ding gaan halen. Als je dat niet hebt gedaan, mag je het eigenlijk niet.

4 likes

Oh ik dacht dat dus jarenlang dat “communie doen” dat hele proces betekende, niet het halen van de hostie.
Leer je ook nog eens wat.

7 likes
Even onder een pijltje want ondertussen voel ik me een soort van Maarten van Rossem die al veel te lang aan het woord is

Nee, heeft met seks niets te maken. (Ik kan nu foute grappen maken over foute priesters uit het verleden maar dat doe ik maar even niet :sweat_smile:).
Ik bedoel het inderdaad zoals @Frenky het zegt. Deel uitmaken van Christus.

Wat jij denk ik bedoelt is de eerste communie. Kinderen van een jaar of 6 krijgen voorbereiding op de eerste communie, en hoe intensief dat is verschilt per kerk. De kerk die ik bezoek doet dat vrij intensief en ik heb ook een aantal jaren eerste communievoorbereiding gedaan. In de praktijk vertelde ik wat er gebeurt in de katholieke kerk, wie Jezus was, gaf ik uitleg over bijbelverhalen, etc. Ik zag dat het voor het ene kind puur een ritueel was en iets cultureels, en voor andere gezinnen was het een bewuste keuze.
Met die eerste communievoorbereiding kwam ironisch genoeg mijn protestantse opvoeding goed van pas want al die bijbelverhalen zijn er flink ingehamerd in mijn jeugd.
Die eerste keer is voor kinderen het belangrijkst, vanaf dat moment mogen zij bij elke viering ‘de hostie halen’.

Als kinderen / volwassenen dat willen, kunnen zij later ook ‘gevormd’ worden (het vormsel krijgen). Dat is wat uitgebreider qua rituelen en de leer is dat je vanaf dat moment de kracht van de Heilige Geest krijgt om standvastig te zijn in je geloof.

@Plukkies Dank je wel :heart:
Ja, ik doe de gebruikelijke dingen. Bidden voor en na elke maaltijd, thuis uit de bijbel lezen (al ligt in katholieke kringen de nadruk niet heel erg op zelf actief bijbel lezen, dat is meer een protestants ding), en het vieren van bepaalde katholieke feestdagen. Ik ging voor corona elke week minstens 1 keer naar de kerk en heb enkele jaren dus godsdienstonderwijs gegeven aan kinderen, geholpen met kinderopvang tijdens kerkdiensten, etc.
Mijn man en ik voeden onze dochter christelijk op en ze is gedoopt. We bidden met haar voor ze gaat slapen en leren haar liedjes van Elly & Rikkert (wat ook weer een overblijfsel is uit mijn eigen jeugd). En wat ondersteuning met administratieve dingen voor de parochie (drukwerk verzorgen / etc).

12 likes