Stel je persoonlijke vraag #31

Even onder een pijltje want ondertussen voel ik me een soort van Maarten van Rossem die al veel te lang aan het woord is

Nee, heeft met seks niets te maken. (Ik kan nu foute grappen maken over foute priesters uit het verleden maar dat doe ik maar even niet :sweat_smile:).
Ik bedoel het inderdaad zoals @Frenky het zegt. Deel uitmaken van Christus.

Wat jij denk ik bedoelt is de eerste communie. Kinderen van een jaar of 6 krijgen voorbereiding op de eerste communie, en hoe intensief dat is verschilt per kerk. De kerk die ik bezoek doet dat vrij intensief en ik heb ook een aantal jaren eerste communievoorbereiding gedaan. In de praktijk vertelde ik wat er gebeurt in de katholieke kerk, wie Jezus was, gaf ik uitleg over bijbelverhalen, etc. Ik zag dat het voor het ene kind puur een ritueel was en iets cultureels, en voor andere gezinnen was het een bewuste keuze.
Met die eerste communievoorbereiding kwam ironisch genoeg mijn protestantse opvoeding goed van pas want al die bijbelverhalen zijn er flink ingehamerd in mijn jeugd.
Die eerste keer is voor kinderen het belangrijkst, vanaf dat moment mogen zij bij elke viering ā€˜de hostie halen’.

Als kinderen / volwassenen dat willen, kunnen zij later ook ā€˜gevormd’ worden (het vormsel krijgen). Dat is wat uitgebreider qua rituelen en de leer is dat je vanaf dat moment de kracht van de Heilige Geest krijgt om standvastig te zijn in je geloof.

@Plukkies Dank je wel :heart:
Ja, ik doe de gebruikelijke dingen. Bidden voor en na elke maaltijd, thuis uit de bijbel lezen (al ligt in katholieke kringen de nadruk niet heel erg op zelf actief bijbel lezen, dat is meer een protestants ding), en het vieren van bepaalde katholieke feestdagen. Ik ging voor corona elke week minstens 1 keer naar de kerk en heb enkele jaren dus godsdienstonderwijs gegeven aan kinderen, geholpen met kinderopvang tijdens kerkdiensten, etc.
Mijn man en ik voeden onze dochter christelijk op en ze is gedoopt. We bidden met haar voor ze gaat slapen en leren haar liedjes van Elly & Rikkert (wat ook weer een overblijfsel is uit mijn eigen jeugd). En wat ondersteuning met administratieve dingen voor de parochie (drukwerk verzorgen / etc).

12 likes

Die wenkbrauwen van de rechter zijn wel too much hoor. Jeetje wat dun. 00’s vibes.
Alsof die broers hun wenkbrauwen omgedraaid zouden moeten zijn. Die dunne geƫpileerde wenkbrauwen passen toch veel beter bij die diamantjes.

3 likes

Wie zijn dit?

2 likes

I just wanna party with youuuuu… all nightttt :notes:

5 likes

Voel mij eerder geĆÆntimideerd dan wat anders

1 like

Eigenlijk wel jammer dat ze dan net de wijn weglaten maar wel zo’n dreuge cracker krijgt die tegen je gehemelte plakt.

4 likes

Wat vind je erger, niet kunnen ruiken of niet kunnen proeven?

• Niet kunnen ruiken
  • Niet kunnen proeven

0 stemmers

Bert en ernie

Liever een losse cracker dan met zijn allen drinken uit 1 beker. Dat vond ik voor Corona al een viezig idee. In de kerk waar ik kom halen ze er wel een doekje langs voor de volgende er uit drinkt (enkel de mensen die de mis begeleiden zoals priester, diaken, misdienaars etc), maar toch, het idee vind ik niet fijn.

@anon50301661 Ja dat had ik gelezen. :rofl: Die humor kan ik wel waarderen!

2 likes

Tijdens corona kon ik beiden niet (klinkt alsof het weeeeeken terug was maar was vorige week lol)

maar ik haal zoveel plezier uit lekker eten en snacken, toen was het puur dingen in m’n lijf stoppen omdat het moet maarja tis niet anders, echt saaai

2 likes

Je favoriete parfum, brandlucht, je man/vriend/kind. Reuk is echt essentieel

2 likes

Maar niks proeven maakt eten en drinken niet leuk meer. En dat is wel zo’n beetje waar mijn leven om draait :sweat_smile:

2 likes

• Me!
  • Not me!

0 stemmers

1 like

Ik ruik niks meer maar ben zoo dankbaar dat ik nog proef. Had echt niet willen ruilen

Mijn smaak is ook nog niet helemaal terug of in ieder geval veranderd. Kan ook veel pittiger eten.
Dus ik mis zeker het fijnproeven.

Maar niet kunnen ruiken of de kip nog goed is, of dat ik stink, dat de pan blijkbaar nog aanstaat. Ik vind dat echt heel vervelend.

2 likes

Zo herkenbaar! Ik voel me vergeleken met anderen, bijvoorbeeld collega’s, altijd een baby haha. Terwijl ik ook gewoon 30 ben. Wel eens aan mn vader gevraagd of hij zich volwassen voelt. Denk dat dat gevoel nooit helemaal weg gaat

4 likes

Iedereen doet alsof

Het is allemaal maar een door mensen bedacht concept, volwassen zijn. Het is niet echt.

49 likes

Ook met een kind voel ik me nog steeds een kleuter.

11 likes

Ik heb nog steeds dat gevoel, met kind. Vooral met kind, eigenlijk.

4 likes

Welkom. Dit is het leven

17 likes