Even onder een pijltje want ondertussen voel ik me een soort van Maarten van Rossem die al veel te lang aan het woord is
Nee, heeft met seks niets te maken. (Ik kan nu foute grappen maken over foute priesters uit het verleden maar dat doe ik maar even niet
).
Ik bedoel het inderdaad zoals @Frenky het zegt. Deel uitmaken van Christus.
Wat jij denk ik bedoelt is de eerste communie. Kinderen van een jaar of 6 krijgen voorbereiding op de eerste communie, en hoe intensief dat is verschilt per kerk. De kerk die ik bezoek doet dat vrij intensief en ik heb ook een aantal jaren eerste communievoorbereiding gedaan. In de praktijk vertelde ik wat er gebeurt in de katholieke kerk, wie Jezus was, gaf ik uitleg over bijbelverhalen, etc. Ik zag dat het voor het ene kind puur een ritueel was en iets cultureels, en voor andere gezinnen was het een bewuste keuze.
Met die eerste communievoorbereiding kwam ironisch genoeg mijn protestantse opvoeding goed van pas want al die bijbelverhalen zijn er flink ingehamerd in mijn jeugd.
Die eerste keer is voor kinderen het belangrijkst, vanaf dat moment mogen zij bij elke viering āde hostie halenā.
Als kinderen / volwassenen dat willen, kunnen zij later ook āgevormdā worden (het vormsel krijgen). Dat is wat uitgebreider qua rituelen en de leer is dat je vanaf dat moment de kracht van de Heilige Geest krijgt om standvastig te zijn in je geloof.
@Plukkies Dank je wel 
Ja, ik doe de gebruikelijke dingen. Bidden voor en na elke maaltijd, thuis uit de bijbel lezen (al ligt in katholieke kringen de nadruk niet heel erg op zelf actief bijbel lezen, dat is meer een protestants ding), en het vieren van bepaalde katholieke feestdagen. Ik ging voor corona elke week minstens 1 keer naar de kerk en heb enkele jaren dus godsdienstonderwijs gegeven aan kinderen, geholpen met kinderopvang tijdens kerkdiensten, etc.
Mijn man en ik voeden onze dochter christelijk op en ze is gedoopt. We bidden met haar voor ze gaat slapen en leren haar liedjes van Elly & Rikkert (wat ook weer een overblijfsel is uit mijn eigen jeugd). En wat ondersteuning met administratieve dingen voor de parochie (drukwerk verzorgen / etc).

Die humor kan ik wel waarderen!