Maarten van Rossem-modus aan
Dat klopt. De priester zit daar als afgevaardigde van Christus, en mag degene die biecht namens Christus vergeven, als die persoon ook daadwerkelijk berouw heeft en belooft het niet meer te doen. Als je geen berouw hebt maar het gewoon even komt melden zal de priester op je inpraten tot je je zonde inziet, berouw is dus een cruciale factor.
Vaak wordt er ook een advies meegegeven (bijvoorbeeld ‘zoek de situatie waarin je vreemdgaat niet meer op en probeer contact met diegene te vermijden’) en een penitentie. Dat is een soort milde straf in de vorm van een bepaald gebed bidden, of iets dat te maken heeft met de zonde (bijvoorbeeld geld geven aan een goed doel als je zonde was dat je gestolen had).
Ik heb weleens de opdracht gekregen me te verdiepen in een bepaald Bijbelboek waarin het onderwerp waarmee ik worstelde (jaloezie) behandeld werd.
Het biechten heeft meerdere doelen; o.a. om ‘schoon’ de communie te ontvangen omdat je officieel in staat van genade moet zijn. Maar ook voor jezelf, dat de last van je schouders is. Omdat je daadwerkelijk berouw hebt. @anon28710462 's gebruik om te biechten voor ze ter communie gaat is in die zin een keurig katholiek gebruik.
De priester heeft een biechtgeheim en alles wat je hem zegt is vertrouwelijk. Dus ook als ik nu biecht dat ik bijvoorbeeld mijn buurman in mijn achtertuin heb begraven, mag hij geen contact opnemen met officiële instanties omdat hij dan het biechtgeheim schendt. Als hij dat schendt kan hij zelf uit zijn ambt gezet worden.
Het enige wat hij mag doen is mij proberen te overtuigen mezelf aan te geven, maar hij mag absoluut niet zelf naar de politie. Ook niet als hij gemarteld wordt, iets wat priesters in het verleden weleens met de dood hebben moeten bekopen.
In de huidige tijd ken ik geen situaties waarbij een biecht gelekt is naar buiten, en een katholiek om die reden is uitgesloten van de kerk.
Als je nog meer vragen hebt, stel gerust, ik zie het niet als een aanval.