Stel je persoonlijke vraag #31

Ik ging jaren geleden een vriendinnetje ophalen bij haar ouders thuis. Ik stond toen met haar moeder in de gang te praten en toen pakte ze er een kaartje bij die daar op het dressoir stond. Het was een kaartje van hun nichtje waarin ze oa vertelde over haar nieuwe baby’tje en hoe het leven anders is nu ze een kind heeft. En die moeder ging dat kaartje dus helemaal aan mij voorlezen en ‘bespreken’. Ik vond dat best raar. Er stond niet iets super privé in, maar ik kende dat nichtje niet en vond het een beetje raar om te horen hoe zij haar nieuwe leven ervaart met een kindje.

2 likes

Misschien de datum van de officiële openingsdag of een andere belangrijke datum?

Ik ontwerp kaarten, dus ik spiek overal en bij iedereen :eyes: checken of ze van mijn werk zijn en als inspiratie.

5 likes

Ik trek alle lades en kastjes open als ik bij mwnsen ben. Wil alles zien. Fuck privacy.

23 likes

Google weet al alles van je dus waarom mogen wij het niet weten

5 likes

Ik doe het niet omdat het niet gaat. Maar anders zou ik er zeker gebruik van maken. Maar dit gaat toch nooit afzakken naar het diepe zuiden

1 like

Maar de vragen uit je poll gaan niet over zonder toestemming toch? Als ik iets wil lezen dan vraag ik eerst even of dat mag, ik zou het nooit zomaar pakken en gaan lezen.

1 like

Nee staat er idd niet zo specifiek, maar dat was wel mijn uitgangspunt. En denk dat de antwoorden ook wel zo overkwamen? Ik heb het in elk geval even aangepast.

Miss is dat dan het verschil wel. Ik ga er niet vanuit dat kaarten daarom uitgestald worden maar omdat het leuke plaatjes zijn of omdat je het zelf euk vind om de kaart af en toe weer te lezen. Dat doe ik zelf namelijk en ik ging er vanuit dat dat algemeen gold. Maar niet echt dus.

5 likes

Dat een vriend(in) ze ook kan lezen?

Ik ben ook echt verbaasd. Ik stal ze uit omdat ik het een leuk plaatje vind + om de tekst nog eens te kunnen lezen.

6 likes

Maar ik ben toch geen museum? Spullen die in mijn huis staan, staan niet ‘uitgestald’ zodat mijn bezoekers ze kunnen bewonderen. Die staan daar omdat ik ze mooi vindt, dat geeft een ander nog geen reden om die kaarten van binnen te lezen haha.

19 likes

Ja best vaak dat ik na het betalen van de boodschappen toch nog een tas nodig heb bij de ah :upside_down_face:

1 like

Zelfde hier. Als ik een kaartje krijg waar echt iets persoonlijks in staat waarvan ik niet wil dat iedereen dat leest, zou ik dat kaartje ook nooit zo in de woonkamer neerzetten. Dan zet ik het wel op plek waar niemand komt.

Ik woon 1 minuut lopen van een supermarkt en durf te wedden dat ik zelf sneller heen en weer ben dan dat ik bestel bij Flink of Gorilla.

Over kaarten lezen: mijn moeder doet dit standaard als ze bij mij komt en het is een van mijn grootste ergernissen. Maar dit doet ze wel in meer opzichten: pakt bijvoorbeeld ook gerust mijn fotocamera om eens door de foto’s te gaan scrollen. (Als ik bij mijn moeder ben en ze is er niet ga ik wel stiekem ook haar kaarten lezen :sweat_smile: Maar bij vriendinnen doe ik het niet.)

2 likes

Ik bestel vaak bij de snackbar of de pizzeria die op 50 meter lopen afstand zitten. Dan voel ik me altijd zo lui. :grimacing: en AH zit denk ik op 30 meter. Denk dat ik me dan wel echt een beetje zou generen als ik daar zou bestellen.

1 like

Maar hebben jullie dan zo vaak bezoek in huis? Als iemand mij een kaartje stuurt met een mooi persoonlijk verhaal, en ik zet die in mijn huis neer zodat ik er elke keer aan herinnerd wordt, sta ik er niet eens bij stil dat iemand in mijn huis wel eens mijn kaarten zou kunnen lezen haha.

Oh en vervolgvraag voor alle mensen die het normaal vinden, doe je het ook op feestjes bij mensen die je niet zo goed kent ofzo? Of als er een elektriciën bij je komt die de verjaardagskaarten gaat lezen? :smiley: Ik probeer dit beter te begrijpen haha.

Ik heb niet zo vaak bezoek nee, maar een kaartje waar iets persoonlijks op staat waarvan ik niet wil dat iemand het leest, zet ik toch ergens anders neer.

Nee, ik doe dat zelf eigenlijk alleen bij m’n ouders. Als een elektriciën ofzo mijn kaarten zou gaan lezen zou ik dat wel apart vinden.

2 likes

Jaaa, je eerste alinea snap ik wel helemaal hoor. Nu ik er overnadenk doe ik het bij mijn eigen ouders ook volgens mij, ook omdat al die mensen die daar iets sturen ook voelen als ‘mijn mensen’ ofzo. Dus daarbij kan ik het me nog wel voorstellen!

1 like

Ik ken echt niemand onder de 70 die een kaartcollectie om uit te stallen heeft. Ik vind het echt jammer dat hier totaal geen postcultuur (meer) bestaat, ik ken niemand die voor diens lol post verstuurt en de mensen op het postkantoor raken ook altijd een beetje in paniek wanneer ik in mijn dorp postzegels wil kopen. Ik ga zelf best los op vakantie en bij bepaalde gelegenheden, maar ik heb nog nooit iets teruggekregen, dus het voelt een beetje raar om spontaan lekker kaarten te schrijven en te sturen, haha! Dat doe ik alleen naar Nederlandse vrienden en dan erger ik me altijd dood aan hoe langzaam ze aankomen, als ze dat überhaupt doen. Ik ben ook degene die kaarten bij verjaardagscadeaus heeft geïntroduceerd in mijn vriendengroep, daarvoor werd zelfs daar niet aan gedacht! /dagboekpost

Stuur jij vaak post?

• Ja, ik stuur spontaan kaarten en/of brieven.
  • Best wel, ik stuur bij gelegenheden (om iemand sterkte of succes te wensen, voor felicitaties) post.
  • Mwah, ik stuur kaarten bij grote dingen (kerst, verjaardag, rouw).
  • Ik stuur zelden post.

0 stemmers

2 likes

Ik ook niet echt veel hoor. En de kaarten die ik uitstal zijn vaak ook al wel even geleden verstuurd. Heb wel heel veel kaarten nog in dozen liggen die niet meer uitgestald hoeven. Af en toe lees ik dan even weer wat en dat is altijd zo leuk. Post is echt ondergewaardeerd!

1 like