Stel je persoonlijke vraag #34

Gebruik je regelmatig een schoenlepel?

• Ja
  • Nee
  • Ik weet niet wat dat is

0 stemmers

1 like

oh, zo stom dat ik dat niet als optie had bedacht haha!

Huisarts met je, tandarts met u.

1 like

Ja precies dat. In het het engels is iedereen gewoon ā€œyouā€, lekker makkelijk.

6 likes

Jaa, dit! Ik vind het echt stom. Vooral met familie etc, vind het gewoon zo’n afstand creeren. Gelukkig is het in mijn familie gebruikelijk om iedereen met ā€˜jij’ aan te spreken. Zoveel fijner vind ik en het wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor mijn ooms en tantes oid.

Op mijn werk moeten de kinderen mij met u aanspreken (vind ik echt onnodig, maargoed regels…), maar vervolgens word ik wel voor de meest erge dingen uitgescholen… Wat heeft ā€˜u’ dan voor zin? Ik vind dat respect van twee kanten hoort te komen en niet afhangt van het woordje ā€˜u’. Overigens doe ik het wel altijd omdat mensen het verwachten en het ā€˜zo hoort’.

2 likes

Geen idee hoe het ding heet blijkbaar. Wel corvette. Ziet er ook echt creepy uit en volgens hem is ie pas in Europa verkrijgbaar vanaf 2023 Ik zou als het moest dan gewoon een enorme jeep of whatever kopen. Oh het heet c8.

2 likes

U en jij vind ik sowieso enorm ouderwets en mag van mij gewoon lekker afgeschaft worden.

Wat vind je ervan als het gebruik van ā€˜u’ wordt afgeschaft.

• Een goed idee
  • Geen mening
  • Nee ik wil graag u/jij behouden

0 stemmers

2 likes

Je mag niet jij’en en jou’en! Gewoon heel vaag je zeggen en niemand wordt kwaad

Iedereen met je/jij

1 like

En altijd, want dat is me aangeleerd en helemaal erin gestampt. Kreeg je weer te horen ā€˜,je hoeft geen u te zeggen hoor!’ ā€˜Zeg maar je!’ Etc. Ja dan wordt het voor een kind wel ingewikkeld en het slaat gewoon nergens op.

4 likes

Word jij met u aangesproken? :disguised_face:

• Ja regelmatig
  • Af en toe
  • Nooit

0 stemmers

2 likes

In de werksfeer regelmatig en daar vind het ook wel prettig, is toch wat professioneler vind ik zelf. Kan soms echt geĆÆrriteerd raken als iemand me daar jij/je of bij mijn voornaam aanspreekt. Voelt te informeel.

3 likes

Wow ik ben daar echt verbaasd over. Want ik vind het zo’n stom iets, en wanneer is iemand een ā€˜u’ etc.
Mag ik vragen wat voor werk je doet? Of u doet?

4 likes

Ik ben zelf op het werk ook erg van het vousvoyeren maar zeg wel je/jij tegen mensen die aanzienlijk jonger zijn dan ik of mensen die mij ook tutoyeren. Maar ik ben gewend om in zakelijke setting gewoon te beginnen met u? Gewoon als beleefheidsding.

@Jumpsuit ik werk in dezelfde sector als Takkie. Je krijgt echt Ɣlles voor je. Andere professionals, maar ook particuliere personen met alle denkbare achtergronden.

3 likes

Ik weet niet in wat voor sector jullie werken haha.

5 likes

In de breedste zin van het woord heeft het met verzekeringen te maken.

2 likes

Even los van de u/jij discussie, maar ik moest opeens hieraan denken:

Steden, festivals etc met ā€˜je’ aanspreken (bijvoorbeeld ā€˜Lowlands je was geweldig’, ā€˜Dankje New York’)

• Praat normaal
  • Ja echt helemaal mijn ding

0 stemmers

2 likes

Ik heb niet zo’n grote ergernis als dat je zegt: pff doe normaal, maar om nou te zeggen dat ik het dagelijks gebruik, ook niet echt

Ik gebruik op werk altijd u tegen klanten, ongeacht of ze ouder of jonger zijn. Zij ook tegen mij. In privĆ© zeg ik het tegen familieleden ofzo bijvoorbeeld niet. Bij mijn vriend is dat wel gebruikelijk als iemand ouder is en ik moet daar altijd zo goed op letten want ik ben dat van huis uit niet gewend en wil niet onbeschoft over komen. Maar de huisarts of tandarts zeg ik volgens mij ook gewoon ā€˜je’ tegen.

Raar eigenlijk want op werk hoef ik daar niet over na te denken. Misschien familie maar als werk zien hahaha

5 likes

Ik woon in Duitsland, ik zeg nog u tegen een peuter.

54 likes