Stel je persoonlijke vraag #34

Ik snap je punt, maar dat is denk ik niet de kern van een growth mindset. Het gaat er meer om of je in de basis vooral uitgaat van groei en mogelijkheden en het leven als een leerproces ziet waarbij je fouten maakt om te groeien.

4 likes

Maar dat vind ik dus al een vrij geprivilegieerde gedachtengang. Veel mensen hebben de kans niet om het leven als een leerweg te zien omdat een fout hele grote gevolgen kan hebben. Bijvoorbeeld al je in armoede leeft, structureel met discriminatie te maken krijgt, chronisch ziek bent, enz. Dan kan de coach die dit bedacht heeft wel leuk stellen dat iedereen een growth mindset zou moeten hebben, maar ik vind dat erg simplistisch.

12 likes

Doel je op de piramide van maslow?

3 likes

Ik snap het wel, maar ik check echt uit bij dit soort stevige stellingen.
De ene dag ben ik “fixed” omdat ik een kater heb en alleen maar de dag door wil komen, en de dag daarna kan ik de hele wereld aan en wil ik growen
Ik bemoei me verder heel weinig met de mindset van een ander.

Ik word heel kriebelig van jezelf een soort diagnose geven.
Als in: dit is hoe ik denk en nooit anders dus ik ben A of B en ik denk over een ander als A of B.

Ik blijf liever in het midden hangen.

14 likes

Ah zo. Ja, oké.

Ik denk dat je alsnog binnen je eigen mogelijkheden wel een growth mindset kunt hebben. Maar dat is lang niet voor iedereen even makkelijk (om allerlei redenen). Maar ik geloof ook niet dat je een growth mindset “moet” hebben.

4 likes

Had ik zelf niet in mijn achterhoofd, maar klopt eigenlijk wel ja!

2 likes

Dit artikel is volgens mij echt geschreven door iemand die tegen een kind dat is opgegroeid in armoede en verwaarlozing, misbruik, oorlog waarin zijn hele familie is uitgemoord of whatever zou zeggen: “Maar zie het als een hele mooie kans om te leeeren! Dit heeft het universum jou geschonken als unieke kans om beter van te worden!”

29 likes

Nou dat. En het is de hipster versie van ‘heb je ambitie of niet’.

Tegenwoordig noemen we dat

:sparkles:mindset :sparkles:

Dit is ook toxic as fuck. Heb je een fixed mindset? Dan ben je een loser en moet je zo snel mogelijk veranderen

Wees niet tevreden met wie je bent, volg de checklist zodat je een normaal mens kan worden!1!

18 likes

Ik zou die vriendin meevragen, twee vliegen in 1 klap

3 likes

Typisch voorbeeld van de fixed mindset dit.

14 likes

Ligt aan de peper en de regio! Ik gebruik op dit moment peper uit Vietnam en die ruikt en smaakt een beetje naar citrus. De peper die ik hiervoor had helemaal niet, die was juist “warm” en beetje rokerig.

1 like

Het is natuurlijk een redelijk walgelijk artikel, maar ik zie bijvoorbeeld wel een groot verschil tussen de generatie van onze moeders en die van ons. Mijn moeder bijvoorbeeld “papa doet de belasting”, “nee ik kan dat niet hoor”, “dat doe ik niet, nog nooit gedaan”. Echt over van aaaalles denken onze moeders dat ze er niet in staat toe zijn omdat niemand ze ooit heeft laten zien hoe het moet. Ik denk dat onze generatie (en misschien ook de mannen van de generatie van onze vaders) in het algemeen een stuk meer zelfverzekerd zijn dat ze iets wel kunnen en anders googelen we het wel. M’n moeder heeft toegang tot Google, maar het loopt eigenlijk daar al stuk omdat ze denkt dat ze het niet goed kan gebruiken.

4 likes

Ik heb een money mindset

5 likes

Ik heb al genoeg diagnoses, ik hoef niet nog eentje erbij voor de fun. Ik vind dat mindset gelul echt iets wat een verveelde manager, met een cursus business psychologie, heeft bedacht.

Oh grappig, zo zie ik eerder mijn eigen generatie (ca 1985 - 1996) dan die van mijn ouders. Ik heb ook het gevoel dat de generatie na mij dit niet heeft omdat zij zijn opgegroeid in een wereld waar computers en mobiele telefoons voor veel mensen beschikbaar zijn dus ze minder moeite moeten doen om informatie te vinden. Op mijn werk heb ik ook het idee dat hoe jonger de stagiaires worden, hoe minder zelfstandig ze zijn in informatie vinden. Ik krijg vaak vragen waarvan ik denk “dat google je toch even”. Maar dat zit er bij hen gewoon niet zo ingebakken.

2 likes

Ik heb een 9 to 5 mentality

Nou eigenlijk 11 to 4 op z’n meest.

26 likes

Ik heb meer een is het al weekend mentality

8 likes

Friesland

1 like

Ben jij een beetje van de good vibes only?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

5 likes

Nouja ik heb wel echt een verbod op zeikerds in m’n vriendenkring of mensen met heel veel emoties die daar met mij over willen praten.

Daar doe ik niet aan.

16 likes