Waarom zou een burgerlijk leven hebben invloed hebben op of je de regie over je leven hebt?
Het burgerlijke leven is ons overkomen
Ja ik vind het een beetje moeilijk uit te leggen, maar als jij gewoon gaat samenwonen, een huis en kind en kantoorbaan hebt, dan leef je naar mijn idee heel erg volgens bepaalde verwachtingspatronen van de maatschappij en ik vind het dan niet dat je echt de regie neemt. Dus ik had verwacht dat meer mensen zouden stemmen dat het leven ze overkwam.
Maar kan je je niet voorstellen dat mensen dat gewoon willen? Dat iedereen dat alleen maar doet omdat het zo hoort is echt een beetje overdreven.
En om die kantoorbaan te krijgen moet je zelf toch in actie komen, komt niet aangewaaid ofzo.
Als ik aan burgerlijk denk dan denk ik juist aan regie nemen haha. Want je kiest dan voor een kantoorbaan en waar je gaat wonen en of je misschien kinderen wilt enzo. En als je kinderen hebt kies je ook best veel dingen voor die kinderen zoals school enzo.
Ik zeg toch ook niet dat ik 0 resultaten daar had verwacht, maar gewoon minder. Ik vind zelf dat ik echt de regie niet heb, als ik die had had bijv mijn moeder nog geleefd en nog wel meer dingen die ik anders had willen doen, en ik dacht dat er op het forum hier wel meer meiden waren die er zo over denken. Ik vind dat ook helemaal geen schande ofzo om niet de regie te hebben.
Hahaha @Soy.peor nou dan vatten we het precies andersom op
Ik zie het denk ik best letterlijk, je moet toch juist zelf stappen ondernemen om op een specifieke plek terecht te komen.
Ik heb bijvoorbeeld als doel om hogerop te komen in het bedrijf waar ik werk en daar zet ik me ook voor in, dus in die zin vind ik dat ik regie heb over mijn leven (want mijn doel lukt dus ook). Maar toen ik jong was kwam iemand naar me toe dat ik wel op plek X kon werken als bijbaantje en toen kreeg ik daar een sollicitatiegesprek. Dat zie ik dan als iets wat me overkwam.
Voor mij zit het verschil dus denk ik in of je bepaalde doelen nastreeft/actief bezig bent met iets wat je zou willen. Of dat je wel ziet wat er gebeurd. Huisje/boompje/beestje hoeft niet per se regie te zijn, maar dat kan wel als dat iets is wat je graag zou willen bereiken.
Edit: ik zie nu jouw reactie en zo snap ik jouw uitleg ook helemaal. Mensen kijken hier denk ik ook op verschillende manieren naar.
Zoals je het nu uitlegt snap ik dat je verwacht dat minder mensen denken dat ze de regie hebben.
Maar dat is heel wat anders dan je ervoor zegt over een kind en een vriend hebben en dat je daarom geen regie hebt. En dat mensen alleen maar meegaan in wat de maatschappij verwacht.
Lijken me sowieso twee hele andere dingen. Het is niet dat een vriend en kind zomaar aan komen waaien. En zijn toch ook genoeg mensen die dat wel heel graag willen, maar die daar geen geluk in hebben.
Haha ja er stonden mensen in de rij bij de apple store daar op het leidse. Vind dit nog steeds zo’n grappig filmpje.
Ben jij al aangekleed? /uit je pyjama?
- Nee maar ga ik zo doen
- Ja allang
- Ja net
- Nee ga ik ook niet doen
0 stemmers
Zo irritant ik word altijd ongedurig als ik dat na 10 uur doe in het weekend.
Nou ik heb nu een joggingpak aan. Dat is ook niet echt een vooruitgang
Bloot net gedoucht
Ja maar dat was alleen omdat ik een zieke agenda heb vandaag
Klinkt als een uitstekend plan.
Maar regie is toch niet het controleren van dingen die oncontroleerbaar en onveranderbaar zijn? Dat kan niemand en de mensen die denken dat ze dat wel kunnen hebben tot nu toe gewoon veel geluk. Ik zie regie juist als in die omstandigheden hoe belabberd ze ook zijn zelf bewuste keuzes maken. Controle uitoefenen op datgene dat je het kunt uitoefenen. Kijken wat bij je past, hoe je je leven kunt invullen op een manier die aansluit op wie jij bent.
Als jij achter het stuur van een auto zit en er gebeurt door toedoen van een ander een ongeluk terwijl je alert bent, op de regels let, je aan de toegestane snelheid houdt, adaptief rijdt en je je niet laat ophaasten kan jij er ook niks aan doen, maar je had wel de regie. Je hebt in die situatie gedaan wat je kon doen.
Ik heb ondergoed en een blouse aan maar verder nog niks haha
Ah ik zie het als: je hebt regie over jouw eigen gedrag. Daar ben je verantwoordelijk voor, de rest niet. Vind dat regie en schuld dus ook niet aan elkaar verbonden zijn.
Volwassenen die in de supermarkt alvast hun kaasbroodje opeten tijdens het shoppen.
- Vind ik niet netjes
- Vind ik prima
- Vind ik niks van
- Anders:
0 stemmers
Ik mis. de optie: tering asociaal. Ook als het een kind is trouwens.