Stel je persoonlijke vraag #44

Ja en me met hun tandjes bijten.

Nee ik ben bang dat ik op ze ga staan. Wat feitelijk een groter probleem is voor de slak, maar toch ben ik als de dood dat het gebeurt. Echt een domme fobie, daarom probeer ik nu met dikke wandelschoenen door het gras te lopen en er niet meer zo bang voor te zijn. Tot nu toe niet succesvol :smiling_face_with_tear:

3 likes

Jaa Domino D-Day! Volgens mij leefde het ook echt heel erg in NL.

2 likes

Ik had het hier laatst met een collega over en blijkbaar is zijn broer voorzitter van de grootste amateur domino club van Nederland :sweat_smile:. Het is in bepaalde kringen blijkbaar nog enorm populair.

@Velours ze hebben ook een jaarlijkse eigen Domino-Day dag dus misschien kan je wens nog in vervulling gaan!

2 likes

Ik heb hier ook last van (en ben hiervoor in therapie).

Voor mij betekent het dat mijn emoties niet overeenkomen met de heftigheid van de situatie. Een simpel (wel echt gebeurd) voorbeeld, is dat er iets niet goed was gegaan met het aanvragen van mijn energiecontract. Toen kreeg ik in het weekend een brief dat ik binnen 2 dagen afgesloten zou worden, omdat ik geen contract had. En in plaats van dan de emoties te kunnen relativeren, stortte ik compleet in met hysterisch huilen en zwarte gedachten.
Eindstand: maandag de energieleverancier gebeld, uitgelegd wat er mis was gegaan en binnen een half uur was het geregeld.

Het zijn dus hele extreme emoties die niet wegzakken, ondanks dat ik het rationeel prima kan relativeren. Ik blijf vrij lang hangen in (negatieve) emoties. Mijn vorige therapeut legde het uit alsof de ‘brug’ tussen mijn linker en rechter hersenhelft niet goed werkt. Aan de ene kant zit de ratio (mijn uitgangspositie, ik kan niet goed handelen/redeneren obv emotie) en aan de andere kant emotie. Mijn standaard is ratio, die kant is sterk ontwikkeld, maar bij bepaalde triggers (bijv. Afwijzing of falen) schiet ik de ‘brug’ over naar emotie. En als ik daar eenmaal zit, kom ik lastig terug. Ik raak overspoeld door mijn emoties en krijg mezelf niet teruggerationaliseerd naar mijn basis.

Ik hoop dat dit het verduidelijkt. Als je meer wil weten, vraag het gerust. Ik zit niet te wachten op goedbedoelde tips, advies of commentaar :slight_smile:

31 likes

Sowieso dat bad, ga er gemiddeld eens per twee weken in (ook in de zomer maar zeker in de winter lekker vaak).

3 likes

Never forget

Justice voor de dominomus!! :angry:

48 likes

De slimste mens gekeken?

5 likes

Dankzij hem is het nooit meer hetzelfde geweest! :rage:

3 likes

Wat nou hem, het was een vrouwtje hoor :face_with_raised_eyebrow:

Sorry :sob:

Dat lijkt me best wel iets lastigs omdat je er dus eigenlijk niet zo veel controle over hebt. Wat is een goede manier om er mee om te gaan? Zijn er dingen die je kan doen om er minder last van te krijgen?

2 likes

Ik zou weer kijken als dit op tv terugkwam

3 likes

Dankjewel! Wat helpt jou dan wel om weer “terug” te komen?

Geen tip of commentaar: wel compliment hoe je het uitlegt! Ik sla m op. Thanks!

3 likes

Op de momenten dat het gebeurt, zijn er een aantal oefeningen die kunnen helpen. Bijvoorbeeld juist stil gaan staan bij het gevoel en de emotie in plaats van zo snel mogelijk terug willen naar de ratio.

Afleiding zoeken werkt soms ook om de intensiteit er wat uit te halen, bijvoorbeeld sporten, afwassen of met mensen afspreken.

Het kan ook helpen om positieve benadering te zoeken. Dus tegenover elke negatieve gedachte ga je dan een positieve gedachte formuleren.

Er is ook medicatie die de pieken en dalen wat kan verminderen.

Het helemaal voorkomen is voor mij nog niet mogelijk, omdat dat zou betekenen dat ik eigenlijk het hele leven uit de weg zou gaan. Er is namelijk altijd/overal kans op mijn triggers. Het is wel de bedoeling dat ik door therapie langzaam maar zeker mijn standaard (negatieve) denkpatronen ga doorbreken om uiteindelijk minder last te hebben van de triggers. En dat mijn emotionele reactie past bij de heftigheid van de situatie.

3 likes

Of de situatie moet opgelost zijn, dus met dat energiecontract: dat was uiteindelijk zo geregeld dus toen kon ik weer terug naar normaal.

Als het iets is met vriendinnen, collega’s of anderen dan duurt het soms tot de volgende keer dat ik ze zie. Omdat ik dan écht besef, oke we hadden een meningsverschil, maar ze willen nog steeds met me afspreken dus het zit gewoon nog goed.
Dit zijn overigens allemaal dingen die ik rationeel prima weet en kan beredeneren, maar ik krijg mijn emoties niet mee.

En dan het laatste wat me echt terug krijgt, of iig naar een positieve uitschieter, is als ik iets ‘presteer’ (promotie, vast contract, huurhuis aangeboden kregen, als iemand me leuk vindt). Dit is natuurlijk niet heel houdbaar/gezond, omdat ik niet wekelijks promotie krijg. Vandaar therapie om op zoek te gaan naar andere dingen die me terug kunnen brengen

5 likes

precies waarom ik het stom vond. en ik vind het nog steeds walgelijk dat een dierenleven minder waard is dan een paar kut stenen

5 likes

Doet de printer op jouw werk het ook vaker niet dan wel?

• Ik werk niet of print nooit
  • Ja echt irri
  • 50/50
  • Nee die doet het meestal gewoon

0 stemmers

Wanneer zou jij een (tweedehands of nieuwe) elektrische fiets kopen?

• Als ik zelden met de fiets ga al
  • Als ik 1 á 2 keer per week kleine afstanden moet fietsen
  • Als ik 1 á 2 keer per week grotere afstanden moet fietsen
  • Als ik 2 á 3 keer per week kleinere afstanden moet fietsen
  • Als ik 2 á 3 keer per week grotere afstanden moet fietsen
  • Als ik vaker dan dat kleinere afstanden moet fietsen
  • Als ik vaker dan dat grotere afstanden moet fietsen
  • Alleen ter vervanging van ander vervoer dan een fiets (OV of auto)
  • Alleen als ik de fiets groen zou kunnen opladen thuis (met zonnepanelen)
  • Ik zou er pas 1 willen als ik er niet zelf voor hoef te betalen
  • Ik kan me geen situatie bedenken waarin ik een elektrische fiets zou willen
  • Ik heb nog andere situaties waarin ik een elektrische fiets zou willen

0 stemmers

Ik denk dat je bedoelt vaker niet dan wel? Want onze printer doet het idd vaker wel dan niet :stuck_out_tongue:

1 like