Stel je persoonlijke vraag #44

De discussie wordt voortgezet vanaf Stel je persoonlijke vraag #43 - #5187 door Vlek.

Eerdere discussies:

kleed jij je op werk minder ‘vrouwelijk’ om serieuzer geworden te nomen? dus broekpakken ipv rokken en jurken

  • ja
  • ja misschien onbewust wel
  • nee ik heb wel weinig traditioneel vrouwelijke silhouetten aan maar niet daarom
  • nee ik draag wel vrouwelijke kleding
  • ik hoef niet series genomen te worden op mijn werk (door mannen)/ik draag een uniform/moet praktische kleding aan/nvt

0 stemmers

zo ja, doe je dan bijv een broekpak in een leuke kleur aan om ook weer niet te bedreigend over te komen?

  • ja
  • ja misschien onbewust wel
  • nee ik heb wel kleur aan maar niet daarom
  • nee ik draag geen kleur
  • ik hoef niet series genomen te worden op mijn werk (door mannen)/ik draag een uniform/mag geen kleur aan/nvt

0 stemmers

nav die gekleurde fladderbroekpakken

1 like

hyperfeminity als kledingstijl

  • yesss for me
  • leuk maar bij anderen
  • nmsvpe
  • stom/lelijk
  • een feministisch statement
  • juist geen feministisch statement
  • ik zou het wel willen dragen maar durf het niet want
  • nog wat anders

0 stemmers

  • voor de male gaze
  • juist niet (meer) voor de male gaze
  • eerder queer
  • bitch aub ik heb geen idee
  • wat een onzin waar heb je het allemaal over

0 stemmers

2 likes

Ik zou niet zo snel echt roze kleding met bloemetjes ofzo aandoen, ondanks dat ik vind dat het moet kunnen. De Amerikaanse ambassadeur in nl (haha heel random voorbeeld I know) doet dat wel en da’s eigenlijk best leuk

4 likes

roze, babyblauw, rokjes, hakken, strass, lipgloss, handtasjes.
beetje y2k vaak, legally blonde is een goed voorbeeld <3

2 likes

Het neigt wel naar die richting (lichtroze en lichtblauw, rokjes en jurkjes, hakken) maar dan zonder de accessoires dus ik weet niet of dat helemaal telt.

5 likes

Wat ik vooral zo raar vind aan de huidige tijd dat mensen enerzijds de behoefte hebben om bestaande grenzen te overstijgen maar anderzijds veel tussenschotjes plaatsen op het gebied van kleding, gender, maar ook met wie je omgaat.

6 likes

ja denk het wel hoor!

@Alicent ik snap niet helemaal wat je met je reactie bedoelt nav mijn polls? begrijp niet wat je nou wil zeggen/vind :joy:

3 likes

Ik snap ook niks van deze post?

5 likes

Dat social media er enerzijds voor heeft gezorgd dat grenzen vervagen (bijv. op het gebied van gender), maar dat op andere gebieden steeds meer dingen worden voorzien van een label (hyperfemininity, cottagecore). En dat je jongeren op internet (niet hier) dan weer ziet worstelen met zichzelf (bijv. of ze als queerpersoon wel kunnen/mogen conformeren met een bepaalde stijl, ook wanneer men juist benadrukt dat het voor iedereen bedoeld is.

4 likes

sorry ik snap nog steeds niet echt wat je nou wil zeggen en wat ik er wel van snap ben ik het niet mee eens want ik zie juist alleen maar veel inclusiviteit in (niche) kledingstijlen die niet basic white/clean girl aesthetic zijn. sowieso is iig juist die hyperfeminity nu exact niet exclusief in mijn ogen.
welke kledingstijlen zouden queer mensen over twijfelen dan of ze het wel ‘mogen’ dragen dan en waar heb je gehoord/gelezen dat dat zo is?

3 likes

Met die laatste zin probeer ik dat juist te onderstrepen, dat men juist meer inclusiviteit benadrukt maar dat je desondanks dat nog vaak hebt dat mensen online behoorlijk worstelen of zij zo mogen zijn zoals ze willen zijn. Voor mijn gevoel soms meer bevestiging nodig hebben dan laten we zeggen pakweg 15 jaar terug. Of het is gewoon meer zichtbaar geworden door de komst / grotere toegankelijkheid van social media. Vroeger had je bijvoorbeeld mensen op Vampire Freaks die vroegen of ze wel een gothic aesthetic mochten uitdragen vanwege reden X en nu heb je veel uitgebreidere discussies op internet.

1 like

nee niet speciaal! maar wel interessant om er over na te denken (ten minste vind ik) of als zo’n outfit verder wel helemaal workproof is qua lengte en geen gekke teksten enzo die dan toch niet geschikt gevonden wordt omdat het bijvoorbeeld volledig (licht)roze is (zonder strass dan dus maar wel rok+hakken), terwijl als de outfit in een andere kleur zou zijn of met een wijde broek en sneakers hij wel oke zou zijn - of je iig dan toch serieuzer genomen wordt.

1 like

Mwa vind ik niet eigenlijk. Vroeger had je wel veel duidelijkere subculturen en dat was je dan volledig of je deed er half aan mee en dan was je een wannebe. Nu heb je veel meer snelle trends en ik zie ook mensen die dan van al die trends en subcultuur dingen een beetje pakken en daar hun eigen stijl van maken.

6 likes

Maar die worsteling is toch onderdeel van uitvinden wie je bent en wilt zijn als jongere. Ik denk dat het altijd spannend zal blijven om meer te laten zien van de persoon die je wilt zijn. Daarnaast leven we in een wereld die zeker online verre van inclusief is. Zou zelf zeggen dat dat niet is doordat een bepaalde kledingstijl als hyperfeminiem omschreven wordt, eerder doordat anti-inclusief geluid gewoon heel erg luid is.

8 likes

Ik snap dus echt helemaal niks van deze discussie en de link met de poll.

@kali 'k zou zeker helemaal roze gaan werken moest ik dat nog kunnen. Alleen vind ik mijn roze op mij gewoon nooit zo opvallend of zo.

5 likes

ja sorry ik begrijp echt je punt niet dat je op mn polls probeert te maken want volgens mij klopt het ook niet en je komt ook niet echt met voorbeelden :joy: pubers zullen verder altijd worstelen met wie ze zijn, dat is een beetje wat je doet als puber.

2 likes

Niet altijd maar ik merk wel dat ik me in mijn huidige baan minder ‘vrouwelijk’ ben gaan kleden en dat is denk ik deels omdat ik dat gewoon minder interessant geworden vind maar ook wel omdat ik me in kleding die voor mij persoonlijk minder male gaze pandering is ook ‘serieuzer’ voel. En dat gaat wel samen dat ik in mijn huidige baan vaker kleine confrontaties heb of mensen mij ergens in moeten volgen en ik me dus ook soms wat duidelijker moet opstellen of uitspreken!

1 like

oja kan ik me wel voorstellen. vind je dat ergens vervelend of ben je er wel oke mee?

1 like

Nee hoor. Je stijl verandert en ik vind het wel bevrijdend om er wat meer mee te spelen. In mijn twintiger jaren vond je mij echt niet in kleding die ik zelf zag als ‘onflatteus’ (want zo dun mogelijk lijken) en was alles getailleerd en/of strak en juist wijd over dingen die ik wilde ‘verbergen’. Dat was voor mij vrouwelijk kleden. Nu denk ik sorry @ de Jeroenen die er niet geil van worden maar ik ben ook een hotte bitch als ik dat niet doe

6 likes