Stel je persoonlijke vraag #51

Hallo nee

Belast kinderen met 800%

18 likes

sure, maar erfbelasting gaat niet alleen om individuele gevallen, het gaat om de bredere maatschappelijke impact

door erfbelasting te heffen kunnen we zorgen dat de kansen in de samenleving eerlijker worden verdeeld. het helpt om te voorkomen dat rijkdom zich onbeperkt ophoopt in bepaalde families, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor mensen die niet dat geluk hebben gehad. en de opbrengsten van deze belasting kunnen worden geĂŻnvesteerd in onderwijs, gezondheidszorg en andere publieke diensten, wat uiteindelijk iedereen ten goede komt

20 likes

Erven is geen random gelukje, het is een privilege en de belangrijkste aanjager voor ongelijkheid.

Er is al belasting over betaald is ook echt het domste argument ooit. Als je in de supermarkt btw moet betalen dan zeg je toch ook niet: ik heb al belasting betaald over mijn inkomen. En je baas heeft er daarvoor weer belasting over betaald. Dan snap je niet hoe belasting werkt.

33 likes

Deze zijn echt geweldig. Maar smurfen vind ik ook top

6 likes

Idk gun gewoon

5 likes

denk dat erven helemaal afschaffen het enige is wat echt werkt om de kloof te dichten :skull_and_crossbones: maar goed gaat niet werken rijke mensen verzinnen wel weer iets om het toch binnen hun familie te houden

of een soort loterij systeem voor elke erfenis hahaha, gewoon je geld/huis naar een rando, ik wil deze chaos

17 likes

Ik gun heel veel mensen iets, niet een hele beperkte steeds rijker wordende elite, daarom ben ik juist voor verhogen.

6 likes

Idc

Iedereen zegt altijd maar de kloof, maar wat is de kloof? En zouden we niet beter de minima op een acceptabel level kunnen krijgen en boven dat mensen gewoon zelf rijker laten worden?

Niet iedereen hoeft helemaal gelijk te zijn, zo lang de armsten maar voldoende hebben.

@Marqant dit gaat dus helemaal niet over de elite, dit is gewoon een man die een vrij goedkope woning erft.

6 likes

Maar dit was toch een heel random en uitzonderlijke situatie. Ja ik zou hem wel z’n gelukje gunnen maar om daarvoor nou de erfbelasting af te schaffen

7 likes

Het is nog steeds een man die meer dan een kwart miljoen erft trouwens, niet weinig lijkt me.

3 likes

Haha hij erft zonder er iets voor te hoeven doen een vermogen van 280.000. En daarover moet hij nu 75.000 belasting betalen. Vind ik een hele fair deal. De meeste mensen komen overigens bij lange na niet boven het vrijgestelde bedrag. Je mag al best veel belastingvrij erven. In deze huizenmarkt mogen we denk ik ook blij zijn dat huizen niet vrijgesteld zijn van erfbelasting.

18 likes

Huh ja, precies? :joy: wat bedoel je?

2 likes

Daar koop je geen huis meer van

2 likes

Hij kan er nu eentje door een mazzeltje waarschijnlijk hypotheekvrij voor 75000 krijgen. Ja sorry. Echt de laatste persoon op aarde die ik zielig zou vinden.

12 likes

Het is een zero-sum game. Je kan niet zeggen wel geven alle belastingvoordeel aan mensen met bezit Ă©n zonder bezit. Nu betalen mensen die het van hun werk en inkomen moeten hebben veel meer belasting dan mensen die hun geld verdienen/krijgen met vermogen/bezit. Dat zou veel eerlijk moeten. Als je zegt we willen de belastingvoordelen op erven houden Ă©n mensen zonder bezit op een ‘acceptabel niveau’ brengen, waar wil je dat geld dan vandaan halen?

7 likes

Haha ok dus dan is het een mini erfenisje?

3 likes

Ben wel benieuwd wat degenen die het hier hebben over ‘gelijkheid’ en ‘de kloof dichten’ zouden doen als ze zelf ineens een paar ton zouden erven. Erfenis verwerpen? Of alles doneren?

2 likes

Belasting betalen en niet zeiken.

40 likes

Ja, en met de rest?

2 likes

Huh ja gewoon belasting betalen en genieten van m’n gelukje (ga geen grote bedragen uit mn familie erven) haha. En links blijven stemmen :joy: en m’n studieschuld afbetalen!

7 likes