Stel je persoonlijke vraag #53

oké succes in zoetermeer/nieuwegein dan

vind het echt een topidee, autogebruik/afhankelijkheid verminderen is echt #1 manier om grote steden leefbaarder te maken.

11 likes

Ja sorry, ik ben niet in een grote stad gaan wonen voor de stilte hoor. Zou het echt kut vinden als Rotterdam net als Amsterdam kut zou zijn om te wonen met auto. Weer dan bezoekers met auto en laat bewoners lekker parkeren.

5 likes

Wij hebben geen auto dus ik loop altijd met de boodschappen naar huis. Tenzij je echt kratten bier ofzo drinkt is dat prima te doen eigenlijk.

14 likes

het zijn twee compleet andere discussies/soort wijken die hier door elkaar lopen denk ik. (ik nam aan dat Vaiana de inspiratie op had gedaan nav nieuws over bouw compleet autovrije wijk in Utrecht)

het maken van, nieuwe, autovrije wijken is iets anders dan bestaande wijken autovrij/autoluwer maken. dat tweede is een stuk discutabeler en vaak ook problematischer.

een keuze hebben om in een juist wel/juist niet autovrije wijk te wonen lijkt me netto een goede ontwikkeling.

1 like

Yess

2 likes

Het kan ook wel natuurlijk, ik doe mijn kleine boodschappen gewoon met de fiets, maar weekboodschappen is met drie volle tassen lopend vrijwel onmogelijk en op de fiets minimaal vervelend. Dus als ik kan kiezen hoeft zo’n autovrije wijk van mij niet. En als je eenmaal uitzonderingen gaat maken is het hele nut ook snel weg dus dat zie ik ook niet voor me

2 likes

Nee dat snap ik, dan is het hele principe weg. Hier staat geen auto voor de deur dus ik heb ook weinig keus :smile:

2 likes

Ja een nieuwe wijk waar je bewust voor kiest zou ik anders vinden, maar dan nog zou ik eerder autoluw kiezen. Erger me gewoon enorm aan bepaald beleid hieromheen in mijn stad haha.

4 likes

haha nou dan heb je nog het beperkte geluk dat jouw stad relatief het meest pro auto/minst anti auto beleid van de grote steden in NL heeft :joy:

1 like

Haha ja, vind t ook best prima gaan maar dat verandert dus met de dag, maar dan ook het aantal tramlijnen etc verminderen/ verpauperd OV etc.

Maar dat is een andere discussie.

3 likes

nee zeker niet, je kan alleen maar autogebruik aanpakken wanneer je goede, regelmatige toegankelijke alternatieven hebt zoals ov en dat gebeurt inderdaad niet

12 likes

Wat ik vooral niet snap is dat iedereen in de stad van die grote auto’s moet hebben. Dat past gewoon niet jongens en het is nergens voor nodig.

Ik heb rijbewijs noch auto maar ik vind auto’s in mijn wijk niet storend ofzo. Ik heb best veel buren die er ook echt afhankelijk van zijn of bijv op de taxi werken ofzo. Ik snap dat minder auto’s op heel veel manieren beter is maar ik vind er ook altijd wel een lastig randje aan zitten als mensen heel erg anti zijn.

24 likes

mijn hobby is om HEEL langzaam over te steken bij Dodge RAMs en dat soort bakken :pray:

12 likes

Ja of als er zo een met z’n dikke reet geparkeerd uitsteekt op de grachten ofzo dan moet daar toch eigenlijk een lelijke kras op I don’t make the rules!!!

6 likes

Omg ja, een Dodge Ram waaarom. Tenzij je schapen moet vervoeren, maar waarom voor een dagje shoppen 7 parkeerplaatsen blokkeren?

15 likes

Ja wat een pleuris grote auto is dat zeg. Staat er hier eentje in de wijk. Je ziet niks met wegrijden als je ernaast staat, neem 1.5 parkeerplek in. Past echt niet in onze krappe wijk.

1 like

Vind je projecten als Noordelijk Niertje Kralingen dan bijvoorbeeld ‘problematisch’ in die zin of zie ik dit nu te zwart wit? Vond het op stedenbouwkundig vlak bijvoorbeeld een heel interessant project omdat ze het parkeren collectief oplossen waardoor de straat terug vrij komt.

3 likes

Een paar jaar geleden heb ik bij een psycholoog (of psychiater, ik weet het niet meer) een test gedaan. En daar was een onderdeel dat je dan een lijst woorden kreeg. Daarna opdrachten doen en nadien keken ze hoeveel woorden ik nog wist. Vrijwel alles, op 1 na ofzo. Toen vroeg ze ook hoe ik dat nog wist en dat was precies door de manier die jij omschrijft. Gewoon heel snel een verhaal verzinnen in mijn hoofd met die woorden. Meest random verhaal ooit wel. Echt iets van: de poes eet de vlieger daarna boodschappen doen in de rolstoel de zon schijnt op de broccoli.

4 likes

Toen mijn kinderen klein waren had ik nooit een parkeerplek dicht bij huis. Met een peuter, een maxi cosi, twee kindertassen, een werktas en 2 knutselwerken de straat door ploegen is echt mijn minst favoriete herinnering.

2 likes

Ik ken dit project niet, maar als ik het zo snel bekijk is dit precies wat ik wel oké zou vinden. Wel parkeergelegenheid voor bewoners en hun bezoekers. Behalve dat ik het blokkendozen vind, lijkt me dit een prima oplossing.

Hier is de trend meer, we halen gewoon parkeerplekken weg, succes ermee. Of zet m anders in een shitty garage voor bijna 1500% keer de prijs die je nu betaalt voor je vergunning. En dan wegen aanpassen die dan zogenaamd het autoverkeer stremmen, maar nu gewoon voor elke verkeersdeelnemer kutter zijn geworden haha. Net als de Coolsingel nu, leuk verbouwd hoor, maar wordt niks gedaan aan groen of leuke bankjes. Ipv autoweg zijn het nu gewone (oké wel dure) tegels. Telt dan wel als vergroening (mss wat extra mos tussen die tegels door). Echt gemiste kans.

Ben heel benieuwd hoe het Hofpleinpark gaat worden. Is nu al qua verkeer een drama.

6 likes