Nooit geweten😂
Zeg jij ranja?
- Ja
- Nee ik ben geen achterhoeker ofzo
0 stemmers
Is dat achterhoeks? Ik ken ook wel mensen die het zo noemen (in Rotterdam)
Hoe noem jij het?
- Siroop
- Ranja
- Aanmaak
- Limonade
- Grenadine
- Limo
- Aanleng
- Nog iets anders namelijk
0 stemmers
Ik associeer het met Achterhoeks want daar zeggen dat allemaal haha verder waar ik vandaan kom hoor ik t nooit en waar ik nu woon ook niet
In Twente zeggen we ook ranjaaaa
(en NEE Twente en de Achterhoek zijn NIET hetzelfde)
Ik zeg limonade of ranja en ik kom niet uit acherhoemachtige regionen/oost-nl (gelukkig
)
Ik associeer het eerder met tegen vijfjarigen praten. Bij mij op de naschoolse opvang hadden ze het ook over ranja bij je droge cake met veel te veel slagroom. En ik kom uit de randstad.
Maar het kan ook een generatie dingetje zijn
Haha ik vind limonade juist super kinderlijk klinken (kom uit Twente)
Ik heb laatst op insta van Frans van der Vleuten (grappig account over taal/accent per regio) gezien dat er zelfs mensen zijn die Lengleng zeggen ![]()
Dat je het maar weet ![]()
Ik weet niet wie je makkelijker op de kast krijgt. Een Tukker een Achterhoeker noemen. Of iemand die jarenlang in Amsterdam woont, import noemen.
Limonadesiroop meestal en ranja voor de sinaasappelvariant
Als (van oorsprong) achterhoeker word ik ook niet graag geassocieerd met Twente.
Ik associeer ranja met de goedkoopste, waterige, rode huismerklimonade. Voor de rest aanmaaklimonade of siroop.
Behalve aanleng en grenadine gebruik ik al deze benamingen door elkaar
Ik ben super moe (dankzij voetbal) en ben dan nog makkelijker te vermaken dan normaal. Ik zit echt te knorren van het lachen om deze droge reactie ![]()
![]()
![]()
Ranja is gewoon een vies en dom woord
Is ook gewoon een merknaam
Dat bijna nergens meer verkocht wordt ![]()
![]()
![]()
Ranja is echt m’n favoriete ranja
ja met minimaal siroop en lauwwarm water in zo’n felgekleurde plastic ikeabeker die zo oud en gebruikt is dat de randjes helemaal scherp zijn
Ik mis trouwens nog stroop, dat gebruiken ook veel mensen geloof ik!