Stoppen met de pil

Ik ben nu bijna 3 maanden gestopt met de pil en ik merk nog weinig verschil met toen ik wel de pil slikte. Ik heb hem meer dan 13 jaar geslikt. Het enige verschil is dat ik nu overal wat puistjes heb in mijn gezicht en op mijn borst, en dat ik opeens een sterke kinderwens heb :sweat_smile:. Ik ben de eerste keer na 39 dagen pas ongesteld geworden en ik wacht nu nog op ronde 2 (dag 43 inmiddels). Het voelt nog wel wat onhandig allemaal dat er nog niet echt een cyclus is, maar ik las ook dat dat een jaar kan duren voordat dat weer op gang is?

Ik ben gestopt omdat ik hoop iets minder afgevlakt/bozig te zijn en een hoger libido te krijgen. En omdat ik mijn cyclus totaal niet ken omdat ik eigenlijk mijn hele ongestelde leven al aan de pil ben.

4 likes

Nieuw hier :raising_hand_woman:t3: Ik wil over een paar maanden stoppen met de pil om hopelijk voor een kindje te gaan. Ik twijfelde daarom of het hier kan of het kinderwens topic? Indien nodig plaats ik het daar.

Maar na Ā± 13 jaar aan de pil weet ik gewoon even niet hoe je kunt beginnen met het meten van je cyclus. Misschien heel stom, maar ik heb me niet nog nooit mee bezig gehouden omdat ik maar een paar keer per jaar een stopweek heb. Iemand beginner tips? Ik word een beetje overwhelmed door google.

1 like

Ik gebruik Clue. De voorspellingen slaan vooralsnog nergens op, net als mijn cyclus, maar denk dat je daar wel vindt wat je zoekt. Eventueel aangevuld met eigen aantekeningen want in de gratis versie kun je sommige dingen niet tracken.

1 like

Ik twijfelde al welk topic, want het duurt allemaal nog wel evenā€¦ Ik spiek daar wel vast mee af en toe. Ik een iPhone, dus ga me daar eens in verdiepen binnenkort!

Jaa cycle tracking met Apple health is heel fijn! Niet te veel poespas. Stoppen met de pil en dan loggen vanaf het moment zodra je je eerste menstruatiedag hebt

1 like

Toen ik stopte met de pil ging er een wereld voor me open :butterfly::cherry_blossom::sun_with_face::sparkles: werd ik echt een leuker persoon van

7 likes

Hier staan veel ervaringen hierover

En je kan het natuurlijk altijd een tijdje proberen, als het niet uitpakt hoe je wil kan je altijd weer terug aan de pil gaan toch.

2 likes

Ik gebruik zelf Clue. Zou gewoon in een app vanaf je eerste menstruatie zonder pil registreren wanneer het begint en tot wanneer. En dat zo bij blijven houden. Kan ook net zo goed zijn dat het gelijk wel duidelijk/regelmatig is.

1 like

Wat tellen jullie als 1e dag van menstruatie? Ik heb eerst een dag een beetje spotting, halve inlegkruisje ofzoiets. En de dag erna moet ik een medium maandverband.

Ik tel de eerste dag als de dag ā€œdat je wel echt ongesteld bentā€. Dus ik tel de eventuele spotting vooraf niet mee.

(waar heb ik het over ik zit nog steeds te wachten op de tweede ronde sinds ik gestopt bent, 57 dagen and countingā€¦ :weary: )

1 like

Ik had gisteren voor het eerst een pijnlijke eisprong (denk ik). Hele dag steken rechts onder in mijn buik/lies. Ik hoop echt niet dat dit nu normaal is. Ben nu iets langer dan een half jaar gestopt en nog beetje onregelmatige cyclus maar zou nu wel passen als ik Fitbit moet geloven.

Meer messteken denk ik haha en wel ook best constante en als je beweegt extra steek

1 like

Nou, moest er weer even een tijdje over piekeren, maar ik ga vanmiddag even langs bij de huisarts. Had voor mezelf bedacht om nu ongeveer te stoppen met de pil, hoop dat de huisarts me het (blijkbaar nodige) vertrouwen kan geven. Ga ook meteen even vragen of ze een nieuw recept voor mn migrainemedicijnen kan uitschrijven, heb ik die alvast in huis.

1 like

Wat goed! Hoe was het? Heb je een beslissing kunnen maken? Slim van die medicijnen!

1 like

Ze snapte mijn twijfel wel, dus dat was wel heel fijn (slik hem bijna altijd door, geen doorbraakbloeding, voelt wel veilig zo, gewenning). Maar ik slik hem dus al vanaf juni 2007 (!), dus gevoelsmatig ben ik er ook wel gewoon klaar mee ofzo. De huisarts begon zelf over zwangerschap enz, wat nu nog wel een stap te ver is, waardoor ik toch weer dacht vanā€¦ ik kan ook na de zomer stoppen. En ik zit meteen al van: wat doe ik dan met vakanties als ik dan precies ongesteld ben. Maarja dan kan ik blijven uitstellen en daar kan ik dan altijd wel een reden voor verzinnen, dus ik ga het gewoon nu proberen! En dan zien we het welā€¦ Voelt toch wel alsof ik een bepaalde controle loslaat, geen idee wat het met me gaat doen. De huisarts gaf ook nog aan dat als ik bepaalde gevolgen ervaar waar ik me zorgen over maak, dat ik altijd langs mag komen (bijvoorbeeld hele andere stemmingen of andere klachten). Heel lief dat je reageert nog!

1 like

Hier ook een update. Eindelijk voor de tweede keer ongesteld worden sinds ik gestopt ben. De eerste keer was na 39 dagen, nu duurde het 66 dagen. Ik hoop wel dat het wat regelmatiger gaat worden nu.

Wat ik opvallend vond is dat de laatste tijd last had van acne op mijn borsten en het gebied daarboven (dit heb ik met de pil nooit gehad) en dat trok de laatste dagen echt weg, als een soort voorspelling.

2 likes

Ik ben in september gestopt met de pil. Werd wel snel weer regelmatig ongesteld. Ik voel me echter sinds februari steeds verschrikkelijk als ik ongesteld ben en een paar dagen daarvoor. Buikpijn, extreme stemmingswisselingen, veel huilen en soms ook uit het niets woedend worden om dingen die me anders niet echt boeien.

Alleen nu ben ik deze maand al drie weken achter elkaar ongesteld en voel me ellendig. Vooral de eerste week veel bloedverlies en daardoor ook slecht kunnen slapen (werd wakker van de hoeveelheid bloed - misschien TMI), en dus nog chagrijniger. Daarna minder bloed maar wel nog steeds extreem prikkelbaar en nu sinds een aantal dagen ook steken in mijn onderbuik. Wordt echt gek van mezelf.

Misschien toch maar weer aan de pil? Heeft iemand daar ervaring mee? Toen ik aan de pil ging op mijn 15e (ruim 10 jaar geleden) had ik daar ook echt klachten van en kwam ik ruim 8 kilo aan (en toen sportte ik veel). Daar zit ik ook niet echt op te wachten.

Sorry, dubbelpost maar herken me dus echt in dit verhaal. Ben je al in het ziekenhuis en zou je misschien willen delen wat daar uit is gekomen?

Ah, wat naar. Vervelend ook dat het niet vanzelf weg gegaan is. Sterkte alvast voor de operatie!

1 like

Ik ben nu bijna precies een maand geleden gestopt. Mā€™n haar en huid zijn vetter geworden, huid is ook slechter, maar merk verder nog weinig verschil (positief en negatief).

Hebben jullie het stoppen met de pil met de huisarts besproken, of iig dit aangegeven? Ik heb dit niet gedaan, maar dacht misschien wel handig om toch nog even te vermelden?